NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Na rokovanie
Národnej rady Slovenskej republikyČíslo: ........../2004
N á v r h
poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Branislava Opaterného, Zuzany Martinákovej a Ľubice Navrátilovej
na vydanie
zákona, ktorým sa mení zákon č. 202/1995 Z. z. – Devízový zákon v neskoršom znení.
Návrh uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky
schvaľuje
návrh poslancov Branislava Opaterného, Zuzany Martinákovej a Ľubice Navrátilovej na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 202/1995 Z. z. – Devízový zákon v neskoršom znení.
Bratislava október 2004
Predkladá:
Branislav Opaterný,v.r.Zuzana Martináková,v.r.Ľubica Navrátilová,v.r.
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
NÁVRH POSLANCOV NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
BRANISLAVA OPATERNÉHO, ZUZANY MARTINÁKOVEJ A ĽUBICE NAVRÁTILOVEJ
Z á k o n
z ............... 2004,
ktorým sa mení zákon č. 202/1995 Z. z. – Devízový zákon v neskoršom znení.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
Zákon č. 202/1995 Z. z. – Devízový zákon v neskoršom znení sa mení takto:
1.V § 8 ods. 1 znie:
(1) Tuzemec a organizačná zložka cudzozemca v tuzemsku aj bez súhlasu dotknutých osôb povinní ohlásiť údaje v rozsahu ustanovenom osobitným zákonom 5a) a údaje o skutočnostiach, ktoré sa týkajú inkás, platieb a prevodov vo vzťahu k tuzemcom v zahraničí a vo vzťahu k cudzozemcom okrem takých inkás, platieb a prevodov vo vzťahu k organizačnej zložke cudzozemca v tuzemsku, ktoré sa týkajú priamych investícií a iných investícií, finančných úverov, cenných papierov, operácií na finančnom trhu vrátane operácií vykonávaných prostredníctvom cudzozemcov.
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2005.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Uvedená právna úprava za cieľ odstránenie oznamovacej povinnosti týkajúcej sa zriadenia účtov a stavu účtov tuzemcov v zahraničí.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a zákonmi Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.
Realizácia navrhovanej právnej úpravy neovplyvňuje štátny rozpočet.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ právneho predpisu:
Branislav Opaterný, Zuzana Martináková, Ľubica Navrátilová, poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh devízového zákona.
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v Európskej dohode o pridružení. Problematika návrhu zákona nie je prioritou podľa Partnerstva pre vstup. Návrh zákona nepatrí medzi prioritné úlohy vlády Slovenskej republiky podľa Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2004. Slovenská republika nemá v danej oblasti žiadne negociačné požiadavky.
4. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev: bezpredmetné
b)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev: bezpredmetné
c)je upravená v práve Európskej únie: bezpredmetné
d)nie je upravená v práve Európskej únie: bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom ES/EÚ.
6. Gestor:
Bezpredmetné
7. Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Bez účasti expertov.
Osobitná časť
K čl. I
Odôvodnenie:
Uvedená novela odstraňuje v §8 odst. 1 Devízového zákona písmeno b) ustanovujúce oznamovaciu povinnosť tuzemca týkajúcu sa zriadenia a stavu účtov v zahraničí. Je výsostným právom jednotlivca narábať so svojím legálne nadobudnutým majetkom vrátane peňažných prostriedkov podľa vlastného uváženia vrátane jeho ponechania či presunu do zahraničia. Preto pokladáme existujúcu oznamovaciu povinnosť za zbytočný a z hľadiska ochrany práv jednotlivca aj neprípustný zásah štátu do vlastníckych práv. Navyše sa aj doteraz toto ustanovenie zákona veľmi jednoducho (a pravdepodobne aj veľmi často) obchádza a je fakticky nevymáhateľné.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2005.
Bratislava, 27. septembra 2004.
Branislav Opaterný
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
Zuzana Martináková
poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky
Ľubica Navrátilová
poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky