Príloha č. 1
k zákonu č. ........../2004 Z. z.
Rozdelenie vozidiel do kategórií
A) Základné kategórie vozidiel
Kategória L : motorové vozidlá s menej ako štyrmi kolesami a štvorkolky
Kategória M : motorové vozidlá, ktoré majú najmenej štyri kolesá a používajú sa na dopravu osôb
Kategória N : motorové vozidlá, ktoré majú najmenej štyri kolesá a používajú sa na dopravu
nákladov
Kategória O : prípojné vozidlá
Kategória T : kolesové traktory
Kategória C : pásové traktory
Kategória R : prípojné vozidlá traktorov
Kategória S : traktormi ťahané vymeniteľné stroje
Kategória P - pracovné stroje
Kategória V - ostatné vozidlá, ktoré sa nedajú zaradiť do hore uvedených kategórií
B) Členenie niektorých kategórií vozidiel
1. Kategórie vozidiel L sa členia na
a)Malé motocykle t.j. dvojkolesové vozidlá (kategória L1e) alebo trojkolesové vozidlá (kategória L2e) s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 45 km.h-1 a charakterizované
(i)v prípade dvojkolesového vozidla motorom, ktorého :
-zdvihový objem valcov neprevyšuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora, alebo
-najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora;
(ii)v prípade trojkolesového vozidla motorom, ktorého :
-zdvihový objem valcov neprevyšuje 50 cm3 v prípade zážihového motora, alebo
-najväčší čistý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade iného spaľovacieho motora, alebo
-najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora,
b)motocykle, t.j. dvojkolesové vozidlá bez postranného vozíka (kategória L3e) alebo s postranným vozíkom (kategória L4e) vybavené motorom, ktorý zdvihový objem valcov väčší ako 50 cm3, ak ide o typ spaľovacieho motora, a/alebo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km.h-1,
c)motorové trojkolky, t.j. vozidlá s tromi symetricky usporiadanými kolesami (kategória L5e), vybavené motorom, ktorý zdvihový objem valcov väčší ako 50 cm3, ak ide o typ spaľovacieho motora a /alebo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km.h-1,
d)štvorkolky sú motorové vozidlá so štyrmi kolesami s nasledovnými charakteristikami :
1.ľahké štvorkolky, ktorých hmotnosť v nenaloženom stave je menšia ako 350 kg (kategória L6e), do ktorej sa nezapočítava hmotnosť batérií v prípade elektrických vozidiel, ktorých najväčšia konštrukčná rýchlosť nie je vyššia ako 45 km.h-1 a
(i)ktorých zdvihový objem valcov neprevyšuje 50 cm3 u zážihových motorov, alebo
(ii)ktorých najväčší čistý výkon neprevyšuje 4 kW v prípade iných spaľovacích motorov, alebo
(iii)ktorých najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora;
2
Tieto vozidlá musia spĺňať požiadavky platné pre trojkolesové mopedy kategórie L2e, pokiaľ nie je špecifikované inak,
2.štvorkolky iné ako tie, ktoré uvedené v bode 1, ktorých hmotnosť v nenaloženom stave nie je väčšia ako 400 kg (kategória L7e) (550 kg u vozidiel určených na prepravu tovaru) bez hmotnosti batérií v prípade elektrických vozidiel, ktorých najväčší čistý výkon motora neprevyšuje 15 kW. Tieto vozidlá sa považujú za motorové trojkolky a musia spĺňať požiadavky platné pre trojkolesové mopedy kategórie L5e, pokiaľ nie je špecifikované inak.
2. Kategórie vozidiel M - motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu cestujúcich sa členia na
a)kategória M1 vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča,
b)kategória M2 vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 5 000 kg,
c)kategória M3 vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 5000 kg.
Typy karosérie a kódovanie prislúchajúce vozidlám kategórie M definované v Smernici Rady 70/156/EHS v platnom znení.
Pri rozhodovaní o zaradení vozidla do kategórie M a N sa považuje za miesto na prepravu osôb miesto pre osobu sediacu, ležiacu, stojacu alebo miesto s trvalými úchytkami ukotvenia sedadla, pričom nie je rozhodujúce, či sedadlo na tomto mieste je alebo nie je umiestnené.
3. Kategórie vozidiel N motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu tovaru sa členia na
a)kategória N1 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg,
b)kategória N2 vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 3 500 kg ale neprevyšujúcou 12 000 kg,
c)kategória N3 vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 12 000 kg.
V prípade ťažného vozidla určeného na spojenie s návesom alebo prívesom so stredovou(ými) nápravou(ami) sa za hmotnosť za účelom klasifikácie vozidla považuje hmotnosť ťažného vozidla v prevádzkovom stave, zvýšená o hmotnosť zodpovedajúcu najväčšiemu statickému vertikálnemu zaťaženiu prenášanému na ťažné vozidlo návesom alebo prívesom so stredovou(ými) nápravou(ami) a prípadne o najväčšiu hmotnosť nákladu ťažného vozidla.
Typy karosérie a kódovanie prislúchajúce vozidlám kategórie N definované v Smernici Rady 70/156/EHS v platnom znení.
4.Kategória vozidiel O - prípojné vozidlá (vrátane návesov) sa členia na
a)kategória O1 - prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou
3
750 kg,
b)kategória O2 - prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 750 kg, ale neprevyšujúcou 3500 kg,
c)kategória O3 - prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako 3 500 kg, ale neprevyšujúcou 10 000 kg,
d)kategória O4 - prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 10000 kg.
V prípade návesu alebo prívesu so stredovou(ými) nápravou(ami) sa za najväčšiu hmotnosť za účelom klasifikácie prípojného vozidla považuje hmotnosť zodpovedajúca vertikálnemu statickému zaťaženiu prenášanému na vozovku nápravou alebo nápravami plne naloženého návesu alebo prívesu so stredovou(ými) nápravou(ami), pripojeného k ťažnému vozidlu.
Typy karosérie a kódovanie prislúchajúce vozidlám kategórie O na definované v Smernici Rady 70/156/EHS v platnom znení.
5.Terénne vozidlá (symbol G)
a)vozidlá kategórie N1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 2 000 kg a vozidlá kategórie M1 sa považujú za terénne vozidlá, ak:
-je najmenej jedna predná náprava a najmenej jedna zadná náprava konštruovaná tak, že môžu byť poháňané súčasne, vrátane vozidiel, u ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný,
- vybavené najmenej jedným uzáverom diferenciálu alebo najmenej jedným zariadením, ktorým sa dosiahne podobný účinok a ak vypočítaná stúpavosť sólo vozidla je najmenej 30%,
Okrem toho musí byť splnených aspoň päť z nasledovných šiestich požiadaviek:
-predný nájazdový uhol je najmenej 25°,
-zadný nájazdový uhol je najmenej 20°,
-prechodový uhol je najmenej 20°,
-svetlá výška pod prednou nápravou je najmenej 180 mm,
-svetlá výška pod zadnou nápravou je najmenej 180 mm,
-svetlá výška medzi nápravami je najmenej 200 mm,
b)vozidlá kategórie N1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 2 000 kg alebo kategórie N2 a M2 alebo M3 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou do 12 000 kg sa považujú za terénne vozidlá, ak buď všetky ich kolesá poháňané súčasne, vrátane vozidiel, u ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný, alebo ak splnené nasledovné tri požiadavky:
-najmenej jedna predná náprava a najmenej jedna zadná náprava poháňané súčasne, vrátane vozidiel, u ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný,
- vybavené najmenej jedným uzáverom diferenciálu alebo najmenej jedným zariadením s podobným účinkom,
-vypočítaná stúpavosť pre sólo vozidlo je najmenej 25 %,
c)vozidlá kategórie M3 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 12 000 kg alebo vozidlá kategórie N3 sa považujú za terénne vozidlá, ak buď všetky ich kolesá poháňané súčasne, vrátane vozidiel, u ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný, alebo ak splnené nasledovné požiadavky:
-najmenej polovica kolies je poháňaná,
4
-vozidlo je vybavené najmenej jedným uzáverom diferenciálu alebo zariadením s podobným účinkom,
-vypočítaná stúpavosť pre sólo vozidlo je najmenej 25 %,
-a z nasledovných šiestich požiadaviek sú splnené najmenej štyri:
-predný nájazdový uhol je najmenej 25°,
-zadný nájazdový uhol je najmenej 25°,
-prechodový uhol je najmenej 25°,
-svetlá výška pod prednou nápravou je najmenej 250 mm,
-svetlá výška pod zadnou nápravou je najmenej 300 mm,
-svetlá výška medzi nápravami je najmenej 250 mm,
d)kombinované označenie
Symbol „G“ sa kombinuje so symbolom „M“ alebo „N“. Napríklad vozidlo kategórie N1, ktoré sa môže používať ako terénne vozidlo, sa označí symbolom N1G.
6. Kategória kolesové traktory T - sa člení na
a)kategória T1 - kolesové traktory s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 40 km.h -1 s nápravou, ktorá je najbližšie k vodičovi(1) a minimálny rozchod aspoň 1150 mm, s prevádzkovou hmotnosťou väčšou ako 600 kg s a so svetlou výškou maximálne 1000 mm,
b)kategória T2 - kolesové traktory s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 40 km.h-1, s rozchodom kolies do 1150 mm, s prevádzkovou hmotnosťou väčšou ako 600 kg s a so svetlou výškou do 600 mm. Ak však výška ťažiska traktora(2) (meraná od zeme), vydelená priemerným minimálnym rozchodom kolies každej nápravy presiahne 0,90, potom je najväčšia konštrukčná rýchlosť obmedzená na 30 km.h-1,
c)kategória T3 - kolesové traktory s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 40 km.h-1 a s prevádzkovou hmotnosťou do 600 kg,
d)kategória T4 - kolesové traktory na špeciálne účely s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 40 km.h-1, ktoré sa členia na:
(i)kategória T4.1 traktory s veľkou svetlou výškou, určené na prácu s vysokorastúcimi plodinami, napr. vinnou révou. Ich vzhľad a zvýšený podvozok alebo časť podvozku im umožňuje pohybovať sa rovnobežne s radom plodín a nad nimi, pričom môže mať medzi kolesami viac radov plodín. určené na prepravu alebo pohon prístrojov, ktoré môžu byť namontované vpredu, medzi nápravami, vzadu alebo na plošine. Keď je traktor v pracovnej polohe, svetlá výška meraná kolmo na rady plodín je väčšia ako 1 000 mm. Ak však výška ťažiska traktora (2) (meraná od zeme, s použitím normálnych pneumatík), vydelená priemerným minimálnym rozchodom kolies každej nápravy presiahne 0,90, potom najväčšia konštrukčná rýchlosť nesmie prekročiť 30 km.h-1,
(ii)kategória T4.2 traktory s nadmernou šírkou charakterizované veľkými rozmermi, špeciálne určené na prácu na veľkých poľnohospodárskych plochách,
(iii)kategória T4.3 traktory s malou svetlou výškou poľnohospodárske alebo lesné traktory s pohonom štyroch kolies, ktorých vymeniteľné zariadenie je určené na práce v poľnohospodárstve alebo lesnom hospodárstve a ktoré vybavené nosným rámom, jedným alebo viacerými vývodovými hriadeľmi, ich najväčšia prípustná celková hmotnosť nie je väčšia ako 10 000 kg a u ktorých pomer tejto hmotnosti k prevádzkovej hmotnosti je menej ako 2,5. Okrem toho výška ťažiska týchto traktorov2) (merané od zeme, za použitia normálnych pneumatík) nad zemou je menšia než 850 mm,
5
e)kategória T5 - kolesové traktory s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 40 km.h-1.
7. Kategória pásové traktory C - pásové traktory, ktoré sa pohybujú a riadia pomocou pásov a ktorých kategórie C1 až C5 sú definované analogicky s kategóriami T1 až T5.
8. Kategória prípojných vozidiel za traktor R - sa člení na
a)kategória R1 - prípojné vozidlá, u ktorých súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu neprevyšuje 1 500 kg,
b)kategória R2 - prípojné vozidlá, u ktorých je súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu viac ako 1 500 kg a menej ako 3 500 kg,
c)kategória R3 - prípojné vozidlá, u ktorých je súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu viac ako 3 500 kg a menej ako 21 000 kg,
d)kategória R4 - prípojné vozidlá, u ktorých je súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu viac ako 21 000 kg.
Každá kategória prípojného vozidla je ďalej označená aj písmenom "a" alebo "b" podľa svojej najväčšej rýchlosti:
-„a“ pre prípojné vozidlá s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou rovnou alebo menšou ako 40 km.h-1,
-„b“ pre prípojné vozidlá s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou väčšou ako 40 km.h-1.
Príklad: Rb3 je kategória prípojných vozidiel, u ktorých je najväčšia prípustná celková hmotnosť na nápravu viac ako 3 500 kg no neprevyšuje 21 000 kg, a ktoré konštruované tak, aby mohli byť ťahané traktorom kategórie T5.
9. Kategória ťahaných vymeniteľných strojov za traktor S - sa člení na
a)kategória S1 - ťahané vymeniteľné stroje určené pre poľnohospodárstvo alebo lesné hospodárstvo, u ktorých súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu neprevyšuje 3 500 kg,
b)kategória S2 - ťahané vymeniteľné stroje určené pre poľnohospodárstvo alebo lesné hospodárstvo, u ktorých je súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu väčší ako 3 500 kg.
Každá kategória ťahaného vymeniteľného stroja je ďalej označená písmenom „a“ alebo „b“ podľa svojej najväčšej konštrukčnej rýchlosti:
-„a“ pre ťahaný vymeniteľný stroj s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou rovnou alebo menšou ako 40 km.h-1,
-„b“ pre ťahaný vymeniteľný stroj s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou väčšou ako 40 km.h-1.
Príklad: Sb2 je kategória ťahaného vymeniteľného stroja, u ktorého je súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu viac ako 3 500 kg a ktorý je konštruovaný tak, aby mohol byť ťahaný traktorom kategórie T5.
10. Kategória pracovných strojov P - sa člení na
6
a)PS - pracovný stroj samohybný je zvláštne vozidlo s vlastným zdrojom pohonu, konštrukčne a svojím vybavením určené len na vykonávanie určitých pracovných činností. Pracovný stroj samohybný nie je určený spravidla na prepravnú činnosť,
b)PN pracovný stroj nesený je vymeniteľný stroj (nadstavba) bez vlastného zdroja pohonu. V prepravnej polohe nie je v styku s pozemnou komunikáciou a nie je spravidla určený na prepravnú činnosť. Je určený len na vykonávanie určitých pracovných činností a montuje sa na vozidlo, ktoré je na tento účel určené a prispôsobené.
11. Kategória V – ostatné vozidlá – patria sem napríklad
záprahové vozidlo, bicykel, bicykel s pomocným motorčekom, ak montáž pohonného systému na bicykel si nevyžaduje zásah do jeho nosných častí, kolobežka s pomocným motorčekom, ak jej konštrukčná rýchlosť neprevyšuje 25 km.h-1 a montáž pohonného systému si nevyžaduje zásah do jeho nosných častí, vozíky pre telesne postihnuté osoby s ručným pohonom alebo motorickým pohonom, ak ich šírka alebo dĺžka neprevyšuje jeden meter, ich konštrukčná rýchlosť neprevyšuje 6 km.h-1 alebo ich maximálna prípustná hmotnosť neprevyšuje 450 kg.