D ô v o d o v á s p r á v aI. Všeobecná časť
Predkladaný návrh novely zákona č. 104/2004 Z. z. o spotrebnej dani z vína (ďalej len „zákon“), navrhuje riešiť v uvedených zákonoch predaj vína v daňových skladoch pre zahraničných zástupcov.
Podľa čl. 23 smernice 92/12/EHS o všeobecnom systéme, držbe, preprave a kontrole tovarov podliehajúcich spotrebnej dani v znení neskorších zmien a doplnkov sú tovary podliehajúce spotrebnej dani oslobodené od spotrebnej dane, ak sú určené pre zahraničných zástupcov (osoby iných štátov požívajúce výsady a imunity podľa medzinárodných zmlúv), pričom oslobodenie je možné riešiť aj vrátením spotrebnej dane, čo je v súčasnosti premietnuté v platnom zákone o spotrebnej dani z vína. Vzhľadom k tomu, že platný systém je považovaný za administratívne náročný, navrhuje sa predaj vína zahraničným zástupcom upraviť tak, aby bol umožnený priamy nákup vína oslobodeného od spotrebnej dane v daňovom sklade pre zahraničných zástupcov. Za účelom zjednodušenia celého systému, zabezpečenia dodržania podmienky vzájomnosti sa navrhuje, aby Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky vydalo potvrdenie o postavení zahraničného zástupcu a o splnení podmienky vzájomnosti.
Vzhľadom na charakter predkladaného návrhu zákona a nenavrhovanie zmien súčasne platných sadzieb dane nebolo potrebné predložiť návrh zákona na prerokovanie v Rade hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky.
Návrh zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet, na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.
Návrh zákona nie je v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ani s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nepredpokladá potrebu vytvárania nových pracovných miest.
II. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1 a 2
Text ustanovení je potrebné upraviť v nadväznosti na nový § 31a, v ktorom sa nahrádza doterajší systém vrátenia dane zahraničným zástupcom systémom priameho oslobodenia pri nákupe vína.
K bodu 3
V nadväznosti na navrhovanú zmenu systému predaja vína zahraničným zástupcom tak, aby zahraničný zástupca mohol nakupovať víno oslobodené od spotrebnej dane v daňovom sklade pre zahraničných zástupcov, je potrebné vypustiť predmetný paragraf, a to z toho dôvodu, že nie je možné zaviesť dvojaký systém nákupu vína zahraničnými zástupcami, a to s daňou a následným vrátením dane z nákupu vína i priamym oslobodením pri predaji vína. V dvojitom systéme nie je možné zabezpečiť v reálnom čase dodržanie ustanovených limitov nákupu.
K bodom 4 a 5
Upresňujú sa podmienky na vydanie povolenia na prevádzkovanie daňového skladu tak, že na preukázanie neexistencie pohľadávok daňového úradu po lehote splatnosti voči