1
D ô v o d o v á s p r á v a
1.Všeobecná časť
Úvod
V sústave nepriamych daní, ktoré svojou podstatou spotrebného charakteru, daň z pridanej hodnoty, ako univerzálny typ dane z konečnej spotreby, nemôže dostatočným spôsobom postihnúť zdanenie vybraných skupín výrobkov. Túto funkciu plnia spotrebné dane, z ktorých výnos predstavuje nezanedbateľný, relatívne stabilný príjem štátneho rozpočtu závislý od konečnej spotreby vybraných skupín výrobkov, ktorá je nepriamo regulovaná aj výškou daňového zaťaženia.
Na rozdiel od dane z pridanej hodnoty, ktorá je tzv. viacstupňovou daňou, keďže sa uplatňuje na každom stupni v procese výroby a obehu, je spotrebná daň jednostupňovou daňou. Vyberá sa na jednom stupni, a to v zásade pri vyskladnení vybraného výrobku od výrobcu, pretože sa výrobok stáva zdaniteľným v čase výroby, alebo pri jeho dovoze na daňové územie. Uvedeným mechanizmom sa zabezpečuje zníženie rizika možných daňových únikov tým, že vyrobený alebo dovezený predmet spotrebnej dane pri pohybe od výrobcu k spotrebiteľovi je zdanený, nakoľko neexistujú žiadne objektívne dôvody, aby sa rizikový predmet dane „pohyboval“ nezdanený.
Pri spotrebnej dani sa uplatňuje princíp cieľa, čo v praxi znamená, že daňová povinnosť vzniká pri uvoľnení dane pre konečnú spotrebu v krajine, kde ku konečnej spotrebe dochádza.
Základné princípy v súčasnosti uplatňovanej dane
Platný zákon o spotrebnej dani z minerálnych olejov je založený
-na existencii daňových skladov, ktorými sa môžu stať výlučne podniky na výrobu minerálnych olejov a sklady minerálnych olejov za podmienok ustanovených zákonom,
-na existencii užívateľských podnikov, ktoré v rámci podnikania oprávnené používať daňovo zvýhodnené minerálne oleje a oprávnených príjemcov, ktorí v rámci podnikania obchodujú s minerálnymi olejmi,
-na monitorovaní pohybu tovarov podliehajúcich spotrebnej dani,
-na systéme finančných zábezpek vo výške spotrebnej dane pripadajúcej na množstvo minerálnych olejov uvedených do daňového voľného obehu za stanovené obdobie alebo prepravovaných v pozastavení dane.
Dôvody vypracovania návrhu nového zákona
Hlavným dôvodom, ktorý viedol k vypracovaniu návrhu zákona, je potreba zosúladenia platného právneho stavu so smernicou Rady 2003/96/ES o reštrukturalizácii rámcových predpisov spoločenstva k zdaneniu energetických produktov a elektrickej energie, ktorá nadobudla účinnosť 1. januára 2004 a nahradila smernicu Rady 92/81/EHS o zosúladení štruktúr spotrebných daní pre minerálne oleje v znení smernice Rady 92/108/EHS a 94/74/ES a smernicu Rady 92/82/EHS o približovaní sadzieb spotrebnej dane na minerálne oleje v znení smernice Rady č. 94/74/ES.
2
Princípy predkladaného návrhu zákona
Zámerom návrhu zákona je premietnutie článkov smernice Rady 2003/96/ES, ktorá upravuje zdaňovanie energetických produktov a elektrickej energie a vlastne rozšírila okruh predmetu spotrebnej dane o zemný plyn, pevné palivá (uhlie, koks) a elektrickú energiu.
Nakoľko v Slovenskej republike v súčasnosti nie je predmetom spotrebnej dane zemný plyn, elektrická energia a pevné palivá, Slovenská republika požiadala o prechodné obdobie na zdaňovanie elektrickej energie, zemného plynu a pevných palív do 31. decembra 2009. Podľa novely smernice Rady 2003/96/ES bolo Slovenskej republike poskytnuté prechodné obdobie na prispôsobenie zdaňovania
-elektrickej energie a zemného plynu na vykurovanie na minimálnu sadzbu dane do 1. januára 2010, za podmienky, že k 1. januáru 2007 dosiahne národná sadzba dane 50% minimálnej sadzby dane ustanovenej v citovanej smernici,
-pevných palív na minimálnu sadzbu dane do 1. januára 2009, za podmienky, že k 1. januáru 2007 dosiahne národná sadzba dane 50% minimálnej sadzby dane ustanovenej v citovanej smernici.
V novele zákona sa rozširuje predmet spotrebnej dane v súlade s citovanou smernicou s výnimkou pevných palív a elektrickej energie, na ktoré bolo Slovenskej republike poskytnuté prechodné obdobie. Zdaňovanie týchto tovarov (elektrickej energie a pevných palív) vzhľadom na ich odlišný charakter v porovnaní s minerálnymi olejmi (výroba, distribúcia, uvoľnenie na spotrebu) bude potrebné upraviť novým právnym predpisom, upravujúcim zdaňovanie energetických produktov.
Hospodársky a finančný dosah právnej úpravy
Od navrhovaného zákona vypracovaného na základe vyššie uvedených princípov je možné očakávať, že výnos spotrebnej dane z minerálneho oleja pri ponechaní súčasnej úrovne sadzieb spotrebnej dane a zachovania úrovne súčasnej spotreby bude na úrovni súčasného výnosu. Aj keď je navrhovaná pozitívna sadzba dane na zemný plyn, ktorý je používaný ako pohonná látka, výnos z tohto predmetu dane sa nedá očakávať, nakoľko použitie zemného plynu ako pohonnej látky je oslobodené od dane.
Vzhľadom na charakter predkladaného návrhu zákona a nenavrhovanie zmien súčasne platných sadzieb dane s výnimkou zemného plynu používaného ako pohonná látka na nepodnikateľské účely, nebolo potrebné predložiť návrh zákona na prerokovanie v Rade hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky.
Návrh zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet, na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.
Návrh zákona nie je v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ani s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nepredpokladá potrebu vytvárania nových pracovných miest ako aj zvýšenia nárokov na finančné prostriedky.
II. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1 až 4, 6
Zmenou ustanovení § 4 sa rozširuje okruh predmetu dane, v súlade s článkom 2 smernice Rady 2003/96/ES o reštrukturalizácii rámcových predpisov spoločenstva k zdaneniu energetických produktov a elektrickej energie, ktorá nahradila smernicu Rady 92/81/EHS o
3
zosúladení štruktúr spotrebných daní pre minerálne oleje v znení smernice Rady 92/108/EHS a 94/74/ES a smernicu Rady 92/82/EHS o približovaní sadzieb spotrebnej dane na minerálne oleje v znení smernice Rady 94/74/ES.
K bodu 5
V súvislosti s úpravou v bode 1 sa navrhuje úprava § 4 ods. 6, aby rastlinné tuky a oleje uvedené v kapitole 15 colného sadzobníka boli predmetom dane.
K bodu 7
V nadväznosti na rozšírenie predmetu dane sa dopĺňa ustanovenie týkajúce sa základu dane.
K bodom 8 a 9
V súvislosti s úpravou v bode 1 sa navrhuje ustanoviť sadzby dane na zemný plyn v súlade so smernicou Rady 2003/96/ES predmetu dane.
K bodu 10
Nadväzne na Rozhodnutie komisie 2003/900/ES z 17. decembra 2003, ktorým sa doplnilo Rozhodnutie komisie 2001/574/ES z 13. júla 2001 o určení spoločnej označovacej látky pre plynový olej a kerozín sa dopĺňa horný limit obsahu indikačnej látky na označovanie plynového oleja.
K bodom 11 a 12
Vo väzbe na rozšírenie predmetu dane sa navrhuje doplniť oslobodenie od dane o duálne použitie minerálnych olejov a o použitie zemného plynu ako pohonnej látky a o použitie na technologické účely.
K bodu 13
Na základe poznatkov z uplatňovania zákona v praxi sa navrhuje rozšíriť okruh užívateľských podnikov o špecifický užívateľský podnik, ktorý bude oprávnený dodávať letecké pohonné látky do nádrží lietadiel na účely oslobodené od dane.
K bodu 14
Na základe požiadavky Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky sa v § 16 navrhuje predĺžiť termín podania žiadosti o vrátenie dane zahraničnému zástupcovi. Zároveň do ustanovenia bola zapracovaná povinnosť pri uplatnení vrátenia dane zahraničným zástupcom predložiť potvrdenie Ministerstva zahraničných vecí SR o splnení podmienky vzájomnosti.
K bodu 15
Úpravou ustanovenia sa upresňuje, ktorá osoba je oprávnená vykonať inventarizáciu a podať daňové priznanie v prípade úmrtia prevádzkovateľa daňového skladu, ktorým je fyzická osoba.
K bodu 16
Úpravou ustanovenia sa upresnila právna subjektivita žiadateľa o upustenie od zloženia zábezpeky na daň.
K bodu 17
Úprava nadviazala na rozšírenie okruhu užívateľských podnikov a upresňuje prepravu minerálneho oleja oslobodeného od dane na daňovom území.
4
K bodom 18, 21 a 23
Navrhuje sa upresniť podmienku, na základe ktorej je možné vrátiť zloženú zábezpeku na daň na prepravovaný minerálny olej.
K bodom 19 a 20
Navrhuje sa doplniť ustanovenie, ktoré umožňuje prepravu minerálneho oleja z daňového skladu na daňovom území slovenskými zástupcami požívajúcimi výsady a imunity podľa medzinárodných zmlúv ako aj ozbrojenými silami Slovenskej republiky alebo ich civilnými zamestnancami na použitie v rámci aktivít podľa medzinárodných zmlúv na územie štátov, ktoré stranami Severoatlantickej zmluvy. Takáto preprava oslobodeného minerálneho oleja sa uskutočňuje so sprievodným dokumentom a osvedčením o oslobodení od spotrebnej dane.
K bodom 22 a 26
Úprava umožňuje zrušenie registrácie daňového splnomocnenca a odňatie povolenia na zastupovanie splnomocnencom pre zásielkový obchod.
K bodom 24 a 25
Nadväzne na osobitú úpravu pre zemný plyn je potrebné vyňať z ustanovenia § 29 ods. 1 a 2 zemný plyn.
K bodu 27
Predmetnou úpravou sa do zákona zapracovala osobitná úprava pre zemný plyn, ktorá znamená, že nadväzne na ustanovenia smernice Rady 2003/96/ES sa na zemný plyn neuplatňujú ustanovenia o pozastavení dane. Právnické osoby alebo fyzické osoby, ktoré chcú prevádzkovať podnik na výrobu, spracovanie alebo skladovanie zemného plynu, colný úrad na základe žiadosti zaradí do evidencie prevádzkovateľov podnikov na výrobu, spracovanie alebo skladovanie zemného plynu.
K bodu 28
Nadväzne na osobitnú úpravu pre zemný plyn, sa dopĺňa ustanovenie o vedení evidencie o povinnosť viesť evidenciu prevádzkovateľov podnikov na výrobu, spracovanie alebo skladovanie zemného plynu colným úradom.
K bodu 29
Nadväzne na osobitnú úpravu pre zemný plyn je potrebné vyňať zemný plyn zo sankcie pri držbe minerálneho oleja, ktorú subjekt nevie preukázať.
K bodu 30
Úpravou sa rozširuje možnosť uloženia sankcie v prípade nesplnenia si povinnosti zložiť zábezpeku pri preprave minerálneho oleja v pozastavení dane, minerálneho oleja oslobodeného od dane na daňovom území, pri preprave minerálneho oleja v pozastavení dane na území únie a pri preprave minerálneho oleja mimo pozastavenia dane na podnikateľské účely.
K bodu 31
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2005, riešia termín podania žiadosti o zaradenie do evidencie prevádzkovateľov podnikov na výrobu, spracovanie alebo skladovanie zemného plynu, náležitosti predmetnej žiadosti a postup colného úradu v prechodnom období.
5
K bodu 32
Hlavným dôvodom, ktorý viedol k vypracovaniu návrhu zákona, je potreba zosúladenia platného právneho stavu so smernicou Rady 2003/96/ES o reštrukturalizácii rámcových predpisov spoločenstva k zdaneniu energetických produktov a elektrickej energie, ktorá nahradila smernicu Rady 92/81/EHS o zosúladení štruktúr spotrebných daní pre minerálne oleje v znení smernice Rady 92/108/EHS a 94/74/ES a smernicu Rady 92/82/EHS o približovaní sadzieb spotrebnej dane na minerálne oleje v znení smernice Rady 94/74/EHS. Táto zmena bola premietnutá do Prílohy č. 1 k zákonu č. 98/2004 Z.z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja.
K Čl. II.
Účinnosť sa navrhuje od 1. novembra 2004 s výnimkou Čl. I. bodov 1 30 a 32, kde sa navrhuje účinnosť od 1. januára 2005.
Mikuláš Dzurinda v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Ivan Mikloš v.r.
podpredseda vlády a
minister financií Slovenskej republiky