Princípy predkladaného návrhu zákona
Zámerom návrhu zákona je premietnutie článkov smernice Rady 2003/96/ES, ktorá upravuje zdaňovanie energetických produktov a elektrickej energie a vlastne rozšírila okruh predmetu spotrebnej dane o zemný plyn, pevné palivá (uhlie, koks) a elektrickú energiu.
Nakoľko v Slovenskej republike v súčasnosti nie je predmetom spotrebnej dane zemný plyn, elektrická energia a pevné palivá, Slovenská republika požiadala o prechodné obdobie na zdaňovanie elektrickej energie, zemného plynu a pevných palív do 31. decembra 2009. Podľa novely smernice Rady 2003/96/ES bolo Slovenskej republike poskytnuté prechodné obdobie na prispôsobenie zdaňovania
-elektrickej energie a zemného plynu na vykurovanie na minimálnu sadzbu dane do 1. januára 2010, za podmienky, že k 1. januáru 2007 dosiahne národná sadzba dane 50% minimálnej sadzby dane ustanovenej v citovanej smernici,
-pevných palív na minimálnu sadzbu dane do 1. januára 2009, za podmienky, že k 1. januáru 2007 dosiahne národná sadzba dane 50% minimálnej sadzby dane ustanovenej v citovanej smernici.
V novele zákona sa rozširuje predmet spotrebnej dane v súlade s citovanou smernicou s výnimkou pevných palív a elektrickej energie, na ktoré bolo Slovenskej republike poskytnuté prechodné obdobie. Zdaňovanie týchto tovarov (elektrickej energie a pevných palív) vzhľadom na ich odlišný charakter v porovnaní s minerálnymi olejmi (výroba, distribúcia, uvoľnenie na spotrebu) bude potrebné upraviť novým právnym predpisom, upravujúcim zdaňovanie energetických produktov.
Hospodársky a finančný dosah právnej úpravy
Od navrhovaného zákona vypracovaného na základe vyššie uvedených princípov je možné očakávať, že výnos spotrebnej dane z minerálneho oleja pri ponechaní súčasnej úrovne sadzieb spotrebnej dane a zachovania úrovne súčasnej spotreby bude na úrovni súčasného výnosu. Aj keď je navrhovaná pozitívna sadzba dane na zemný plyn, ktorý je používaný ako pohonná látka, výnos z tohto predmetu dane sa nedá očakávať, nakoľko použitie zemného plynu ako pohonnej látky je oslobodené od dane.
Vzhľadom na charakter predkladaného návrhu zákona a nenavrhovanie zmien súčasne platných sadzieb dane s výnimkou zemného plynu používaného ako pohonná látka na nepodnikateľské účely, nebolo potrebné predložiť návrh zákona na prerokovanie v Rade hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky.
Návrh zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet, na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.
Návrh zákona nie je v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ani s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nepredpokladá potrebu vytvárania nových pracovných miest ako aj zvýšenia nárokov na finančné prostriedky.
II. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1 až 4, 6
Zmenou ustanovení § 4 sa rozširuje okruh predmetu dane, v súlade s článkom 2 smernice Rady 2003/96/ES o reštrukturalizácii rámcových predpisov spoločenstva k zdaneniu energetických produktov a elektrickej energie, ktorá nahradila smernicu Rady 92/81/EHS o