1
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z.z.
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z.z.
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)návrh zákona patrí svojou problematikou medzi prioritné oblasti aproximácie práva obsiahnuté v čl. 70 Európskej dohody o pridružení – nepriame zdaňovanie.
Z hľadiska Národného programu pre prijatie acquis communautaire predkladaný návrh zákona patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva Kapitola č. 10 Dane a taktiež je prioritou podľa Partnerstva pre vstup.
Návrh zákona patrí medzi priority odporúčané v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie kapitola 22. nepriame zdaňovanie.
Problematika návrhu zákona je obsiahnutá v screeningovej kapitole č. 10 – Dane.
Podľa Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2004 termín predloženia návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z.z. je stanovený na september 2004.
b)Negociačná pozícia ku kapitole č. 10 - Dane bola odovzdaná dňa 14. novembra 2000. Táto kapitola bola otvorená dňa 12. júna 2001 a predbežne uzavretá dňa 21. marca 2002. Z negociačnej pozície vyplýva pre SR povinnosť zosúladiť právnu úpravu dane z pridanej hodnoty s acquis communautaire. Slovenská republika žiada pre oblasť dane z pridanej hodnoty päť prechodných období.
4.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
v článkoch 90 až 93 Zmluvy o založení ES,
v smernici Rady 2003/92/ES zo 7.októbra 2003 (Ú.v. ES L 260 z 11.10.2003), ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 77/388/EHS v súvislosti s pravidlami o mieste dodávok plynu a elektriny.
Články 90 až 93 Zmluvy o založení ES upravujú záväzky členských štátov v oblasti priameho a nepriameho zdaňovania.
Šiesta smernica Rady 77/388/EHS v znení jej zmien a doplnkov je základným právnym normatívom, ktorý tvorí právny základ pre koncepciu harmonizácie legislatívy členských štátov o dani z pridanej hodnoty.
2
Smernicou Rady 2003/92/ES sa mení a dopĺňa smernica Rady 77/388/EHS v súvislosti s pravidlami o mieste dodávok plynu a elektriny. Aby sa vyhlo dvojitému zdaňovaniu alebo nezdaňovaniu, je potrebné harmonizovať pravidlá, ktoré upravujú miesto poskytovania služieb prenosu a prepravy elektriny a plynu. Dodávka elektriny a plynu by sa mala zdaňovať na mieste, kde spotrebiteľ skutočne využíva a spotrebúva tovar, aby sa zabezpečilo zdaňovanie v krajine, kde nastáva skutočná spotreba.
Smernica Rady 2004/7/ES z 20.januára 2004 (Ú.v. ES L 27 z 30.01.2004), smernica Rady 2004/15/ES z 10.februára 2004 (Ú.v. ES L 52 z 21.02.2004) a smernica Rady 2004/66/ES z 26.apríla 2004 (Ú.v. ES L 168 z 01.05.20042) menia a dopĺňajú šiestu smernicu Rady 77/388/EHS. Uvedené smernice sa do návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z.z. nepreberajú.
Smernica Rady 2004/7/ES z 20.januára 2004, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 77/388/EHS o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o udelenie vykonávacích právomocí a postupov pre prijatie výnimiek upravuje postup Rady a Komisie pri zavádzaní osobitných opatrení pre zjednodušenie účtovania dane, zabránenie daňovému úniku alebo vyhýbaniu sa daniam. Vzhľadom na to, že predmetná smernica určuje postup Rady a Komisie, jej ustanovenia sa do návrhu zákona nepreberajú.
Smernica Rady 2004/15/ES, ktorá mení a dopĺňa šiestu smernicu Rady 77/388/EHS je zadaná na preklad v Centrálnej prekladateľskej jednotke Úradu vlády SR Inštitútu pre aproximáciu práva.
Smernica Rady 2004/66/ES z 26.apríla 2004, ktorá okrem iného mení aj šiestu smernicu Rady 77/388/EHS bola prijatá v dôsledku nutnosti vykonať úpravy v niektorých aktoch z dôvodu pristúpenia. Ustanovenia uvedenej smernice predstavujú dobrovoľnú transpozíciu a do návrhu zákona sa nepreberajú.
Zrevidované preklady smernice Rady 77/388/EHS, smernice Rady 2003/92/ES a smernice Rady 2004/7/ES sa nachádzajú v databáze Centrálnej prekladateľskej jednotky Úradu vlády SR Inštitútu pre aproximáciu práva. V elektronickej podobe je možné si ich vyhľadať na internetovej stránke www.aprox.government.gov.sk. Smernica Rady 2004/66/ES sa nachádza na oficiálnej stránke Európskej únie (www.europa.eu.int), ale je prístupná len vo formáte pdf.
d)nie je upravená v práve Európskej únie.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Návrh zákona je úplne zlučiteľný so smernicou Rady 2003/92/ES.
6.Gestor:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
7.Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Na príprave návrhu zákona sa nezúčastnili experti.