D ô v o d o v á s p r á v a1. Zhodnotenie súčasného stavu
Od 1. januára 1993 bola v rámci reformy daňovej sústavy zavedená daň z pridanej hodnoty, ktorá spoločne so spotrebnými daňami nahradila dovtedy používanú daň z obratu a dovoznú daň. Právna úprava dane z pridanej hodnoty platná od 1. januára 1996 bola v nadväznosti na vstup Slovenskej republiky do Európskej únie od 1. mája 2004 nahradená zákonom č. 222/2004 Z. z., ktorý bol novelizovaný zákonom č. 350/2004 Z. z..
Súčasne platná právna úprava dane z pridanej hodnoty je prispôsobená predpisom Európskej únie, ktoré upravujú uplatňovanie tejto dane. Ide predovšetkým o sekundárnu legislatívu Európskej únie, konkrétne Šiestu smernicu Rady 77/388/EHS, ktorá je základnou smernicou upravujúcou uplatňovanie dane z pridanej hodnoty v Európskej únii (v znení zmien a doplnkov ako sú uvedené v prílohe č. 6 zákona č. 222/2004 Z. z.). Rada Európskej únie prijala dňa 7. októbra 2003 smernicu 2003/92/ES, ktorou sa mení a dopĺňa základná smernica v súvislosti s pravidlami o mieste dodávok plynu a elektriny.
Podľa článku 2 Smernice Rady 2003/92/ES musia členské štáty uviesť do platnosti zákony, iné predpisy a administratívne opatrenia, ktorými sa dosiahne súlad s touto smernicou od 1. januára 2005.
S cieľom dosiahnuť súlad zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty s citovanou smernicou, bol pripravený návrh novelizácie zákona, ktorý má nadobudnúť účinnosť od 1. januára 2005.
Hlavným zámerom novely zákona o dani z pridanej hodnoty je vykonať v platnej úprave zmeny a doplnenia, ktorými sa dosiahne skutočný vnútorný trh pre elektrinu a plyn bez prekážok DPH. Nová smernica prehodnotila pravidlá DPH o mieste dodávok tovarov, ku ktorým patrí aj elektrina a plyn, s ohľadom na transakcie medzi členskými štátmi v súlade s článkom 8 smernice 77/388/EHS. Aby sa dosiahol skutočný vnútorný trh pre elektrinu a plyn bez prekážok DPH, miesto dodávky plynu v rozvodnom systéme zemného plynu a elektriny pred tým, ako tovar dosiahne konečnú fázu spotreby, by sa malo určiť ako miesto, kde má spotrebiteľ zriadený svoj podnik. Dodanie elektriny a plynu od obchodníkov a distributérov ku konečnému spotrebiteľovi, by sa malo zdaňovať na mieste, kde spotrebiteľ skutočne využíva tovar. Tým sa zabezpečí zdaňovanie v krajine, kde nastáva skutočná spotreba, t. j. v mieste, kde sa nachádza počítač spotreby spotrebiteľa. Súčasne sa zabezpečí harmonizácia pravidiel, ktoré upravujú miesto poskytovania služieb prenosu a prepravy rozvodnými sieťami, aby nedochádzalo k dvojitému alebo žiadnemu zdaneniu v súlade s článkom 9 bod 2 písm. e) Šiestej smernice 77/388/EHS. Dovoz plynu pomocou rozvodného systému zemného plynu alebo dovoz elektriny by mali byť oslobodené, aby nedochádzalo k dvojitému zdaneniu.
Okrem toho novela dopĺňa a upresňuje niektoré ďalšie ustanovenia zákona č. 222/2004 Z. z. Predovšetkým sa navrhuje doplniť do zákona osobitná úprava pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu zahraničnou osobou, ktorá nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania ani prevádzkareň, ak bude tovar umiestnený v tuzemsku v systéme tzv. „call of