Doc. JUDr. Robert Fico, CSc.
poslanec Národnej rady
Slovenskej republiky
Bratislava 16. augusta 2004
Vážený pán riaditeľ,
v súlade so zákonom č. 350/1996 Z. z. Rokovacím poriadkom Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov si Vás dovoľujem požiadať o stanovisko k priloženému návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 98/2004 Z.z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja.
Ďakujem Vám za spoluprácu a ostávam s úctou
Príloha: 3
Ing. Radovan Majerský
riaditeľ odboru tvorby a hodnotenia štátneho rozpočtu
Ministerstvo financií SR
Bratislava
Doc. JUDr. Robert Fico, CSc.
poslanec Národnej rady
Slovenskej republiky
Bratislava 16. augusta 2004
Vážený pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky,
podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov si Vám v mene skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky dovoľujem predložiť návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja.
Poslanecký návrh zákona vo výboroch uvedú navrhovatelia a na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky za skupinu poslancov poslanec NR SR Igor Šulaj.
S úctou
Príloha: návrh zákona
Vážený pán
JUDr. Pavol Hrušovský
predseda Národnej rady
Slovenskej republiky
Bratislava
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
Na rokovanieČíslo:
Národnej rady
Slovenskej republiky
N á v r h
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
n a v y d a n i e
zákona, ktorým sa mení zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja
Návrh uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky s c h v a ľ u j e návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja
Predkladajú:
.................................................................... ...........................................................
.................................................................... ...........................................................
.................................................................... ...........................................................
.................................................................... ...........................................................
.................................................................... ...........................................................
Bratislava august 2004
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
N á v r h
Z á k o n
z .......................
ktorým sa mení zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja sa mení takto:
1. V § 6 ods. 1 písm. a) sa slová „15 500 Sk/1 000 l“ nahrádzajú slovami „14 570 Sk/1 000 l“, v písmene c) sa slová „14 500 Sk/1 000 l“ nahrádzajú slovami „12 650 Sk/1 000 l“ a v písmene d) sa slová „14 500 Sk/1 000 l“ nahrádzajú slovami „12 650 Sk/1 000 l“.
2. V § 7 ods. 1 sa slová „6 800 Sk/1 000 l“ nahrádzajú slovami „4 950 Sk/1 000 l“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Ceny motorových palív dosahujú v súčasnosti rekordné hodnoty, čo spôsobuje vážne ťažkosti štátu, domácnostiam a podnikateľskému sektoru. V nasledujúcich mesiacoch ani rokoch sa neočakáva výraznejší pokles týchto cien, skôr môže dôjsť k ich ďalšiemu rastu alebo stagnácii na súčasnej úrovni.
Návrh zákona vedie k zníženiu spotrebnej dane z minerálneho oleja, ako je dnes upravená v zákone č. 98/2004 Z. z.. Pozitíva takéhoto opatrenia predovšetkým v znížení tlaku na infláciu, na úrokové miery, v stabilizácii podnikateľského prostredia a sociálnej situácie obyvateľstva. Určitým negatívom je na druhej strane zníženie príjmov štátneho rozpočtu, ktoré bude ale zmiernené vyšším výberom DPH z titulu aj tak vysokých cien pohonných hmôt, ako aj relatívnym zvýšením predaja motorových palív na Slovensku a vyšším výberom priamych daní. Zníženie spotrebnej dane, ako je navrhované v predmetnom návrhu zákona, umožňuje aj doterajší vývoj príjmov štátneho rozpočtu v tomto roku. Prijatie navrhnutej novelizácie zákona č. 98/2004 Z. z. by viedlo aj k významnému obmedzeniu tankovania slovenských fyzických a právnických osôb v zahraničí, čo osobitne negatívne vplýva na príjmy štátneho rozpočtu. Berúc do úvahy pozitíva a negatíva navrhovanej právnej úpravy, celkový dopad na štátny rozpočet za predpokladu účinnosti tohto zákona v posledné dva mesiace roku 2004 je odhadovaný na úrovni približne 280 mil. Sk. Stabilizácia podnikateľského prostredia, zníženie nákladov a pravdepodobnosť vyššieho výberu dane z príjmu a DPH však tento dopad na štátny rozpočet plne eliminujú. Návrh zákona nebude mať v prípade schválenia negatívny dopad na rozpočty miest a obcí. Nevyvoláva žiadne personálne, či iné požiadavky.
Pokiaľ ide o spotrebnú daň z minerálneho oleja v EÚ, jej minimálnu sadzbu určuje Smernica č. 2003/96/EC z 27. októbra 2003. V súčasnosti platná právna úprava spotrebnej dane z minerálneho oleja na Slovensku neodôvodnene stanovuje vyššie sadzby spotrebnej dane ako je určené v citovanej smernici.
Navrhovaná právna úprava je spoločensky potrebná a žiadúca.
Návrh zákona bol prerokovaný s pracovníkmi Ministerstva financií Slovenskej republiky. Vyjadrenie MF SR tvorí prílohu návrhu zákona.
Navrhovaný zákon bude mať pozitívny dopad na hospodárenie verejnoprávnych inštitúcií. Znížením spotrebnej dani a DPH sa znížia výdavky verejnoprávnych inštitúcií.
Navrhovaný zákon nebude zakladať nároky na pracovné sily, organizačné zabezpečenie a nebude mať dopad na životné prostredie.
Návrh zákona nevyvoláva žiadne právne problémy, pokiaľ ide o vzťah k Ústave Slovenskej republiky, k ostatným zákonom, k iným všeobecne záväzným predpisom, ako aj medzinárodným zmluvám, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1.
Navrhuje sa pri vybraných druhoch pohonných hmôt (osobitne benzín a nafta) znížiť stanovené sadzby spotrebnej dane na úroveň minimálne požadovanú Smernicou č. 2003/96/EC z 27. októbra 2003.
K bodu 2.
Navrhuje sa znížiť spotrebná daň aj na plynové oleje uvedené v § 7 ods. 1 zákona č. 98/2004 Z. z. (najmä podpora poľnohospodárskej výrobe tzv. zelená nafta).
K Čl. II
Nadobudnutie účinnosti zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, aby bol čo najrýchlejšie zabezpečený priaznivý efekt navrhovanej právnej úpravy.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona : skupina poslancov Národnej rady Slovenskej
republiky
2. Názov návrhu zákona : Zákon, ktorým sa mení zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja
3. V práve ES a problematika návrhu zákona : je upravená v Smernici
Rady 2003/96/ES o reštrukturalizácii sústavy zdaňovania energetických produktov a elektriny v rámci EÚ
4. Návrh zákona svojou problematikou : p a t r í medzi priority uvedené
v čl. 70 Európskej dohody o pridružení - nepriame dane a je predmetom
odporúčaní v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na
integráciu do vnútorného trhu Európskej únie /Biela kniha/ v 22. oblasti
„Nepriame zdaňovanie“, 2. časti o spotrebných daniach.
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená
problematika návrhu zákona : Uvedená smernica považuje za energetický produkt aj motorové a vykurovacie palivá, pričom druhy presne nešpecifikované podľa kombinovanej nomenklatúry majú byť zdaňované rovnakou sadzbou ako je uvedená pre uvedený druh. Stanovuje jednotné minimálne sadzby, avšak pripúšťa aj použitie diferencovaných sadzieb v členských štátoch vo väzbe na kvalitu výrobku, kvantitatívnu spotrebu alebo na osobitné použitie.
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právom Európskej únie : úplný