3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona o orgánoch štátnej správy vo veciach daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona o orgánoch štátnej správy vo veciach daní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)Problematika daní
-patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva obsiahnuté v čl. 70 Európskej dohody o pridružení,
-z hľadiska Národného programu pre prijatie acquis communautaire patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva – Kapitola č. 10 – Dane,
-je prioritou podľa Partnerstva pre vstup,
-je prioritou odporúčanou v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie kapitola 10 a kapitola 22 – priame a nepriame zdaňovanie,
-je obsiahnutá v screeningovej kapitole č. 10 – Dane.
Podľa Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2004 termín predloženia predmetného návrhu zákona je stanovený na september 2004.
b)Negociačná pozícia ku kapitole č. 10 - Dane bola odovzdaná dňa 14. novembra 2000. Táto kapitola bola otvorená dňa 12. júna 2001 a predbežne uzavretá dňa 21. marca 2002. Z negociačnej pozície vyplýva pre SR záväzok dosiahnuť úplnú kompatibilitu legislatívy SR s právom ES v súvislosti s automatickou výmenou informácií.
4.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
v článkoch 90 až 93 Zmluvy o založení ES,
v smernici Rady 77/799/EHS z 19.decembra 1977 o vzájomnej pomoci príslušných
úradov v členských štátoch v oblasti priamych daní (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 336 z 27.12.1977)
-v znení smernice Rady 79/1070/EHS zo 6.decembra 1972 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 331 z 27.12.1979),
-v znení smernice Rady 92/12/EHS z 25.februára 1992 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 076 z 23.03.1992),
-v znení smernice Rady 2003/93/ES zo 7.októbra 2003 (Ú. v. EÚ, L 264 z 15.10.2003),
-v znení smernice Rady 2004/56/ES z 21.apríla 2004 (Ú. v. EÚ, L 127 29.04.2004),
v smernici Rady 76/308/EHS z 15. marca 1976 o vzájomnej pomoci pri refundácii
4
pohľadávok vyplývajúcich z činností, ktoré tvoria časť systému financovania Európskeho poľnohospodárskeho riadiaceho a garančného fondu a o poľnohospodárskych poplatkoch a clách (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 073 z 19.03.1976)
-v znení smernice Rady 79/1071/EHS zo 6.decembra 1979 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 331 z 27.12.1979),
-v znení smernice Rady 92/12/EHS z 25.februára 1992 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 076 z 23.03.1992),
-v znení smernice Rady 2001/44/ES z 15.júna 2001 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 175 z 28.06.2001),
v smernici Komisie 2002/94/ES z 9.decembra 2002, ktorou sa ustanovujú podrobné
pravidlá vykonávania určitých ustanovení Smernice Rady 76/308/EHS o vzájomnej pomoci pri vymáhaní pohľadávok týkajúcich sa určitých poplatkov, ciel, daní a iných opatrení (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L 337 z 13.12.2002),
v nariadení Rady (ES) č. 1798/2003 zo 7.októbra 2003 o administratívnej spolupráci v
oblasti dane z pridanej hodnoty a zrušení nariadenia (EHS) č. 218/92 (Ú. v. EÚ, L 264 z 15.10.2003).
Články 90 až 93 Zmluvy o založení ES upravujú záväzky členských štátov v oblasti priameho a nepriameho zdaňovania.
Rozsah vzájomnej spolupráce medzi daňovými úradmi v členských štátoch je upravený v smernici Rady 77/799/EHS z 19. decembra 1977 v znení neskorších zmien. Cieľom
uvedenej právnej normy je, aby si kompetentné daňové úrady členských štátov vymieňali informácie, ktoré by im umožnili vykonávať správny odhad daní z príjmu a kapitálu a informácie týkajúce sa vymeriavania nepriamych daní (daň z pridanej hodnoty, spotrebná daň z minerálnych olejov, spotrebná daň z alkoholu a alkoholických nápojov, spotrebná daň zo spracovaného tabaku).
Smernica Rady 76/308/EHS vymedzuje formy vzájomnej pomoci pri vymáhaní pohľadávok,
úrokov a nákladov, podrobné pravidlá pre ich aplikáciu, podmienky poskytovania informácií medzi kompetentnými úradmi členských štátov a zabezpečenie preventívnych opatrení na garanciu vymáhania pohľadávok.
Smernica Komisie 2002/94/ES vymedzuje podrobné pravidlá vykonávania určitých
ustanovení Smernice Rady 76/308/EHS.
Nariadenie Rady (ES) č. 1798/2003 bolo prijaté na zabezpečenie náležitého fungovania
systému DPH. Boj proti daňovým únikom v prípade dane z pridanej hodnoty (DPH) si vyžaduje užšiu spoluprácu medzi správnymi orgánmi jednotlivých členských štátov, ktoré zodpovedné za uplatňovanie ustanovení v uvedenej oblasti.
Smernica Rady 2004/56/ES vymedzuje sprístupnenie informácií osobám zapojeným do
stanovenia dane, administratívnej kontroly stanovenej dane, v spojení so súdnymi a správnymi procesmi, notifikáciu a simultánne kontroly.
Zrevidované preklady uvedených smerníc a nariadenia sa nachádzajú v databáze Centrálnej
5
prekladateľskej jednotky Úradu vlády SR Inštitútu pre aproximáciu práva. V elektronickej podobe je možné si ich vyhľadať na internetovej stránke
www.aprox.government.gov.sk
.
Smernica Rady 2004/56/ES nie je preložená a zrevidovaná.
d)nie je upravená v práve Európskej únie.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Návrh zákona je úplne zlučiteľný so smernicou Rady 77/799/EHS, smernicou Rady 76/308/EHS a smernicou Rady 2002/94/EHS.
6.Gestor:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
7.Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Na príprave návrhu zákona sa nezúčastnili experti.