7
Osobitná časť
Čl. I
K § 1
Úvodné ustanovenie vymedzuje, že návrh zákona upravuje postavenie, organizáciu a pôsobnosť orgánov štátnej správy vo veciach daní, ako aj sankčných úrokov, úrokov a pokút, poplatkov, správy súdnych poplatkov, štátneho dozoru nad prevádzkovaním hazardných hier.
Navrhuje sa, aby sa tento zákon nevzťahoval na postavenie, organizáciu a pôsobnosť orgánov štátnej správy vo veciach daní vyberaných colnými orgánmi.
K § 2
V tomto ustanovení sa navrhujú ako orgány štátnej správy vo veciach daní Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Daňové riaditeľstvo Slovenskej republiky a daňové úrady, pričom sa navrhuje, že daňové riaditeľstvo a daňové úrady daňovými orgánmi.
K § 3
V ustanovení sa vymedzujú kompetencie ministerstva ako ústredného orgánu štátnej správy najmä v oblasti daní, poplatkov a hazardných hier.
K § 4
Daňové riaditeľstvo podľa návrhu zákona bude aj naďalej pôsobiť na celoslovenskej úrovni ako štátna rozpočtová organizácia, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na rozpočet ministerstva a je zamestnávateľom zamestnancov daňových orgánov. Vnútornú organizáciu daňového riaditeľstva schvaľuje minister financií na návrh generálneho riaditeľa.
V dôsledku navrhovaných zmien dochádza k zmenám aj v organizácii daňových orgánov. Namiesto doterajších pracovísk daňového riaditeľstva sa navrhuje zriadiť daňové úrady, ktoré budú zabezpečovať všetky úlohy súvisiace so správou daní. Na zabezpečovanie výkonu vybraných činností daňových úradov je minister financií oprávnený na návrh generálneho riaditeľa daňového riaditeľstva vytvoriť pracoviská daňových úradov a zároveň určiť rozsah činnosti a územný obvod pôsobnosti týchto pracovísk.
K § 5
V tomto ustanovení sa upravuje pôsobnosť daňového riaditeľstva a vymedzuje sa rozsah jeho úloh. Sídlo daňového riaditeľstva sa navrhuje v Banskej Bystrici, s tým, že bude riadiť daňové úrady, predkladať návrhy na zriadenie alebo zrušenie pracovísk daňových úradov a vykonávať dohľad nad ich činnosťou.
Jednou z hlavných úloh daňového riaditeľstva je zabezpečiť jednotné uplatňovanie
8
daňových zákonov a procesného zákona o správe daní a poplatkov daňovými orgánmi, ako aj navrhovanie zmien týchto zákonov, a to nadväzne na potreby vyplývajúce z ich uplatňovania v praxi.
Vo vzťahu k daňovým subjektom bude daňové riaditeľstvo vykonávať kontrolu dodržiavania práv a povinností, zabezpečovať informačnú činnosť o právach a povinnostiach daňových subjektov vo veciach daní.
V oblasti informačnej infraštruktúry daňové riaditeľstvo je zodpovedné za vývoj, údržbu, aktualizáciu a prevádzku daňového informačného systému, vrátane centrálneho registra všetkých daňových subjektov a potencionálnych daňových subjektov, ako aj za vytváranie, udržiavanie a prevádzkovanie informačného systému v oblasti prevádzkovania hazardných hier, vrátane vedenia centrálneho registra všetkých prevádzkovateľov týchto hier.
Daňové riaditeľstvo bude zodpovedné za prevádzkovanie osobitného informačného systému, v ktorom bude zhromažďovať, spracovávať, uchovávať a ochraňovať informácie o skutočnostiach a osobách, ktoré porušili, alebo je podozrenie, že porušujú ustanovenia tohto zákona a osobitných predpisov.
Medzi ďalšie úlohy daňového riaditeľstva budú patriť predovšetkým úlohy súvisiace s uzatváraním zmlúv o postúpení daňovej pohľadávky s tretími osobami, vykonávaním daňovej kontroly, opakovanej daňovej kontroly alebo miestneho zisťovania, rozhodovaním v rámci riadnych a mimoriadnych opravných prostriedkov, oznamovaním podozrení zo spáchania daňových trestných činov príslušným orgánom a úlohy súvisiace s medzinárodnou pomocou a spoluprácou pri správe daní a pri vymáhaní pohľadávok, a to v rozsahu poverenia ministerstva a v súlade s medzinárodnými zmluvami.
K § 6
Daňové úrady podľa návrhu zákona budú aj naďalej preddavkové organizácie zapojené na rozpočet daňového riaditeľstva a ich vnútornú organizáciu bude schvaľovať generálny riaditeľ daňového riaditeľstva na návrh riaditeľa daňového úradu.
Navrhuje sa, aby daňový úrad riadil riaditeľ daňového úradu, ktorý zodpovedá za jeho činnosť generálnemu riaditeľovi daňového riaditeľstva a ktorého vymenúva a odvoláva generálny riaditeľ na základe výsledkov výberového konania.
Ďalej sa navrhuje, aby za daňový úrad pred súdom konalo daňové riaditeľstvo, pričom zaň je oprávnený konať generálny riaditeľ alebo ním poverený zamestnanec daňového orgánu.
Zároveň sa navrhuje, aby pracovisko daňového úradu riadil vedúci pracoviska daňového úradu, ktorého vymenúva alebo odvoláva generálny riaditeľ na základe výsledkov výberového konania a ktorý zodpovedá za činnosť pracoviska riaditeľovi daňového úradu.
K § 7
9
V tomto ustanovení sa navrhuje, aby daňové úrady s výnimkou Daňového úradu pre vybrané daňové subjekty vykonávali svoju pôsobnosť v územnom obvode kraja, pričom sa ustanovujú sídla daňových úradov. Navrhuje sa vymedziť základné úlohy daňového úradu, a to predovšetkým vo vzťahu k daňovým subjektom z hľadiska správy daní (napr. evidovanie a registrovanie daňových subjektov a potencionálnych daňových subjektov, vymáhanie daňových nedoplatkov, vykonávanie daňových kontrol).
Rovnako ako daňové riaditeľstvo aj daňové úrady budú plniť úlohy aj v oblasti informačnej infraštruktúry, rozhodovať v daňovom konaní a v správnom konaní.
K § 8
V tomto ustanovení sa vymedzuje pôsobnosť Daňového úradu pre vybrané daňové subjekty a rozširuje sa okruh daňových subjektov, ktoré budú patriť medzi vybrané daňové subjekty. Podľa doterajšieho znenia sa upravujú podmienky pre vybrané daňové subjekty tak, že sa zvyšuje hranica dosiahnutého ročného obratu, ktorá je kritériom pre niektoré daňové subjekty na zaradenie medzi vybrané daňové subjekty z 1 mld. Sk na 2. mld. Sk.
Ďalej sa navrhuje, že ak daňový subjekt nedosiahne tento ročný obrat počas troch po sebe nasledujúcich zdaňovacích období, môže písomne požiadať daňové riaditeľstvo o zotrvanie v pôsobnosti Daňového úradu pre vybrané daňové subjekty.
K § 9
V ustanovení sa navrhuje, aby zamestnancom daňových orgánov v prípade potreby bola poskytnutá ochrana zo strany policajného zboru.
K § 10
Navrhuje sa zrušiť Úrad daňového preverovania. Zamestnanci tohto úradu zostanú naďalej zamestnancami daňového riaditeľstva.
Ďalej sa navrhuje, aby daňové riaditeľstvo podľa doterajších predpisov zostalo daňovým riaditeľstvom aj podľa tohto zákona; pracoviská daňového riaditeľstva sa navrhujú ako daňové úrady a zo súčasných daňových úradov sa budú vytvárať pracoviská daňových úradov. Nadväzne na uvedené sa navrhuje, aby daňové riaditeľstvo a daňové úrady podľa tohto zákona dokončili daňové konania, začaté doterajšími pracoviskami daňového riaditeľstva a doterajšími daňovými úradmi.
V rámci prechodných ustanovení sa navrhujú aj podmienky, za ktorých sa budú daňové subjekty považovať za vybrané daňové subjekty.
Zároveň sa navrhuje, aby sa na súdne konania neukončené do účinnosti tohto zákona použili doterajšie predpisy, pričom generálny riaditeľ daňového riaditeľstva môže poveriť zastupovaním pred súdom iného zamestnanca daňového riaditeľstva.
K § 11
10
V § 10 sa navrhuje, aby prílohou tohto zákona boli právne normy Európskeho spoločenstva a Európskej únie, ktoré sa týmto zákonom preberajú.
K § 12
Navrhuje sa zrušiť článok I zákona č. 150/2001 Z. z. o daňových orgánoch a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly v znení zákona č. 182/2002 Z. z..
K čl. II a III
Nadväzne na zrušenie Úradu daňového preverovania sa navrhuje novelizovať zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov a zákon č. 57/1998 Z. z. o Železničnej polícii v znení neskorších predpisov.
K čl. IV
Nadväzne na navrhované zmeny v odmeňovaní zamestnancov daňových orgánov sa navrhuje novelizovať zákon o štátnej službe.
K čl. V
Účinnosť zákona sa navrhuje 1. januára 2005 s výnimkou vytvorenia pracovísk daňových úradov, ktoré sa navrhuje 15. decembrom 2004.
Schválené vládou Slovenskej republiky dňa 18. augusta 2004.
Mikuláš D z u r i n d a, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Ivan M i k l o š, v. r.
podpredseda vlády a minister financií
Slovenskej republiky