Všeobecná časť
Ú v o d
Zákon č. 150/2001 Z. z. o daňových orgánoch a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly v znení zákona č. 182/2002 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť 1. mája 2001 upravuje postavenie a organizáciu daňových orgánov vo veciach daní, vrátane penále, úrokov, zvýšenia dane a pokút podľa daňových predpisov, poplatkov podľa osobitných predpisov (súdne poplatky a správne poplatky), ktoré príjmom štátneho rozpočtu v rozsahu podľa osobitných predpisov a štátneho dozoru nad prevádzkovaním lotérií a iných podobných hier. Zároveň je v citovanom zákone upravená pôsobnosť daňových úradov, postavenie a pôsobnosť Daňového riaditeľstva SR.
S prihliadnutím na odporúčanie medzinárodných organizácií, ale najmä na vstup Slovenskej republiky do Európskej únie je nevyhnutné vykonať ďalšie organizačné zmeny, ktoré budú zamerané na zefektívnenie činnosti daňovej správy.
1. Súčasný stav
Podľa súčasného platného zákona daňovými orgánmi Daňové riaditeľstvo Slovenskej republiky, daňové úrady a Úrad daňového preverovania. Daňové riaditeľstvo a daňové úrady oznamujú podozrenia z daňových trestných činov Úradu daňového preverovania. Takýto postup sa však pri odhaľovaní daňových trestných činov ukázal ako málo efektívny.
Pôsobnosť daňových úradov je ustanovená pre územné obvody obcí, to znamená, že miestna príslušnosť daňových subjektov je určená podľa trvalého pobytu fyzickej osoby alebo podľa sídla právnickej osoby a u Daňového úradu pre vybrané daňové subjekty podľa kritérií ustanovených v zákone.
2. Návrh zákona
Návrhom zákona sa definujú orgány štátnej správy vo veciach daní, ktorými sa navrhujú Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Daňové riaditeľstvo Slovenskej republiky a daňové úrady. Daňové riaditeľstvo a daňové úrady sú daňovými orgánmi.
Významná zmena v štruktúre daňových orgánov spočíva v tom, že sa navrhuje, aby z pracovísk daňového riaditeľstva vznikli daňové úrady a aby sa zo súčasných daňových úradov vytvorili pracoviská daňových úradov. Zároveň sa navrhuje, aby spôsobilosť konať pred súdom prešla z daňových úradov na daňové riaditeľstvo. Navrhované zmeny nadväzujú na reformu daňovej správy, ktorej zámerom je zefektívniť správu daní a skvalitniť služby poskytované daňovým subjektom.
Daňovému riaditeľstvu SR sa navrhovaným zákonom ustanovuje v oblasti informačnej
2
infraštruktúry zodpovednosť za prevádzkovanie daňového informačného systému vrátane centrálneho registra daňových subjektov, informačného systému v oblasti prevádzkovania hazardných hier a vedenia centrálneho registra všetkých prevádzkovateľov týchto hier a osobitného informačného systému, v ktorom bude zhromažďovať, spracovávať, uchovávať a ochraňovať informácie o skutočnostiach a osobách, ktoré porušili, alebo je podozrenie, že porušujú ustanovenia tohto zákona a osobitných predpisov.
Vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie sa úlohy daňového riaditeľstva navrhujú rozšíriť o oblasť výmeny informácií a vymáhania pohľadávok, o poskytovanie, požadovanie alebo prijímanie vzájomnej pomoci pri vymáhaní pohľadávok a medzinárodnej pomoci pri výmene informácií na základe poverenia ministerstva a v súlade s medzinárodnými zmluvami.
K zmenám dochádza aj v pôsobnosti Daňového úradu pre vybrané daňové subjekty v tom smere, že sa rozširuje okruh daňových subjektov, ktoré budú patriť do pôsobnosti tohto úradu.
V nadväznosti na zmeny v organizačnej štruktúre daňových orgánov sa navrhuje, aby daňové konanie začaté daňovým riaditeľstvom alebo jeho pracoviskom pred účinnosťou tohto zákona dokončilo daňové riaditeľstvo podľa tohto zákona a daňové konanie začaté daňovým úradom pred účinnosťou tohto zákona dokončil daňový úrad podľa tohto zákona.
V dôsledku rozsiahlych zmien v oblasti organizácie daňových orgánov sa v predkladanom návrhu zákona navrhuje zrušiť článok I zákona č. 150/2001 Z. z. o daňových orgánoch a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly v znení zákona č. 182/2002 Z. z.
Predkladaným návrhom zákona sa ruší Úrad daňového preverovania. Nadväzne na zrušenie Úradu daňového preverovania sa navrhujú novelizovať príslušné zákony o Policajnom zbore a o Železničnej polícii.
V predkladanom návrhu zákona sa navrhuje novelizovať zákon č. 312/2002 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov z dôvodu navrhovaných úprav v odmeňovaní zamestnancov daňových orgánov.
3. Hospodársky a finančný dosah právnej úpravy
Prijatie návrhu zákona o orgánoch štátnej správy vo veciach daní si nevyžiada administratívne posilnenie a s tým spojené vynaloženie finančných prostriedkov na zabezpečenie nových úloh na úrovni daňových orgánov.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a podľa § 3 ods. 2 písm. b) zákona č. 106/1999 Z. z. o hospodárskom a sociálnom partnerstve sa nedotýka dôležitých záujmov zamestnancov a zamestnávateľov, najmä hospodárskych, sociálnych, pracovných a mzdových podmienok.