5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)
Návrh zákona patrí svojou problematikou medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v článku 70 Európskej dohody o pridružení - nepriame zdaňovanie a dane podnikov.
Podľa Národného programu pre prijatie acquis communautaire predkladaný návrh zákona patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva Kapitola č. 10 - Dane a taktiež je prioritou aj podľa Partnerstva pre vstup.
Návrh zákona patrí medzi priority odporúčané v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie - Biela kniha - Kapitola č. 22. - Nepriame zdaňovanie a Kapitola č. 10 Priame zdaňovanie.
Problematika návrhu zákona je obsiahnutá v screeningovej kapitole č. 10 – Dane.
Návrh zákona sa predkladá podľa Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2004 a termín jeho predloženia je stanovený na september 2004.
b)
V negociačnej pozícii ku kapitole č. 10 Dane prevzala SR záväzok dosiahnuť úplnú kompatibilitu legislatívy SR s právom ES/EÚ v súvislosti s automatickou výmenou informácií k referenčnému dátumu vstupu do EÚ.
4.Problematika návrhu zákona:
a) je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
-Zmluva o založení ES v čl. 90 a 93,
-v smernici rady 1976/308/EHS z 15. marca 1976 o vzájomnej pomoci pri vymáhaní pohľadávok týkajúcich sa určitých poplatkov, odvodov, daní a ďalších opatrení v znení:
-smernice rady 1979/1071/EHS zo 06. decembra 1979,
-smernice rady 1992/12/EHS z 25. februára 1992,
-smernice Rady 1992/108/EHS z 14. decembra 1992,
-smernice rady 2001/44/EHS z 15. júna 2001,
6
-v smernici Rady 1977/799/EHS z 19. decembra 1977 o vzájomnej pomoci kompetentných orgánov členských krajín v oblasti priamych a nepriamych daní v znení :
- smernice Rady 1979/1070/EHS zo 06. decembra 1979,
- smernice Rady 1992/12/EHS z 25. februára 1992,
- smernice Rady 2003/93/ES zo 07. októbra 2003,
- smernice Rady 2004/56/ES z 21.apríla 2004
-v smernici Rady 2003/48/ES z 03. júna 2003 o zdaňovaní príjmu z úspor v podobe výplaty úrokov ( článok 8 a 9),
-v smernici Rady 2002/94/ES z 09. decembra 2002, ktorou sa ustanovujú podrobné pravidlá vykonávania určitých ustanovení Smernice Rady 76/308/EHS o vzájomnej pomoci pri vymáhaní pohľadávok týkajúcich sa určitých poplatkov, ciel, daní a iných opatrení,
-v nariadení Rady č. (ES) 1798/2003 zo dňa 07. októbra 2003 o administratívnej spolupráci v oblasti nepriameho zdaňovania.
Články 90 93 Zmluvy o založení ES upravujú záväzky členských štátov v oblasti priameho a nepriameho zdaňovania.
Smernica Rady 1976/308/EHS vymedzuje formy vzájomnej pomoci pri vymáhaní pohľadávok, úrokov a nákladov, podrobné pravidlá pre ich aplikáciu, podmienky poskytovania informácií medzi kompetentnými úradmi členských štátov a zabezpečenie preventívnych opatrení na garanciu vymáhania pohľadávok.
Rozsah vzájomnej spolupráce medzi daňovými úradmi v členských štátoch je upravený v smernici Rady 1977/799/EHS v znení neskorších zmien. Cieľom uvedenej právnej normy je, aby si kompetentné daňové úrady členských štátov vymieňali informácie, ktoré by im umožnili vykonávať správny odhad daní z príjmu a kapitálu a informácie týkajúce sa vymeriavania nepriamych daní ( daň z pridanej hodnoty, spotrebná daň z minerálnych olejov, spotrebná daň z alkoholu a alkoholických nápojov, spotrebná daň zo spracovaného tabaku).
Spolupráca kompetentných úradov je založená na týchto formách spolupráce:
-výmena informácií na požiadanie,
-spontánna výmena informácií,
-automatická výmena informácií,
-zachovanie tajomstva,
-bilaterálne konzultácie,
-monitorovanie a zbieranie skúseností.
Krajiny strednej a východnej Európy (SVE) by sa mali zapojiť do systému výmeny informácií.
V článku 8 smernice 2003/48/ES stanovené oznamovacie povinnosti príslušných orgánov členských štátov a článok 9 tejto smernice upravuje automatickú výmenu informácii.
Smernica 2002/94/ES vykonáva určité ustanovenia Smernice 1976/308/EHS.
7
Nariadenie č. 1798/2003/ES vymedzuje spôsoby, ktorými administratívne úrady v členských štátoch zodpovedné za aplikovanie zákona o dani z pridanej hodnoty, musia navzájom spolupracovať a spolupracovať taktiež s Komisiou Európskeho spoločenstva, aby zabezpečili súlad s týmto zákonom. Nariadenie Rady ďalej upravuje postupy pre výmenu informácií o dani z pridanej hodnoty na transakcie vo vnútri Spoločenstva elektronickými prostriedkami a následnú výmenu informácií medzi kompetentnými úradmi členských štátov.
Smernica Rady 2004/56/ES vymedzuje sprístupnenie informácií osobám zapojeným do
stanovenia dane, administratívnej kontroly stanovenej dane, v spojení so súdnymi a správnymi procesmi, notifikáciu a simultánne kontroly.
Preklady uvedených právnych predpisov sa nachádzajú v databáze Centrálnej prekladateľskej jednotky Úradu vlády SR Inštitútu pre aproximáciu práva a všetky zrevidované. V elektronickej podobe je možné si ich vyhľadať na internetovej stránke www.aprox.government.gov.sk. Smernica Rady 2004/56/ES nie je preložená a zrevidovaná.
d) nie je upravená v práve Európskej únie.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov úplne kompatibilné so smernicami 1976/308/EHS, 1977/799/EHS, 1999/93/ES, 2002/94/ES a čiastočne kompatibilné so smernicou 2003/48/ES.
6.Gestor (spolupracujúce rezorty):
Ministerstvo financií SR.
7.Účasť expertov pri príprave návrhu zákona :
Na príprave návrhu zákona sa nezúčastnili žiadni experti.