D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Úvod
Zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov je procesným predpisom, ktorý upravuje postupy pri výkone správy daní a poplatkov. Prostredníctvom týchto postupov správca dane a daňový subjekt vykonávajú úkony za účelom dosiahnutia spoločného cieľa, správne určiť a zaplatiť, resp. vybrať daň, a to v súlade s hmotnoprávnymi daňovými predpismi. Týmto zákonom bol v roku 1993 začatý proces, ktorým sa v Slovenskej republike vytvorili predpoklady pre takú správu, aká je obvyklá v krajinách, v ktorých je ekonomika založená na trhových princípoch.
Spolupráca uplatňovaná v Slovenskej republike na základe zmlúv s ostatnými štátmi na účely vymáhania pohľadávok bola nepostačujúca a nevyhovujúca požiadavkám Európskej únie kladeným na pristupujúce štáty. Prijatím zákona č. 446/2002 Z. z. o vzájomnej pomoci pri vymáhaní niektorých finančných pohľadávok sa vytvorili v Slovenskej republike predpoklady pre spoluprácu jednotlivých daňových správ v oblasti vymáhania pohľadávok.
1. Súčasný stav
Súčasne platný zákon rieši práva a povinnosti daňového subjektu vo vzťahu k správcom daní (daňový úrad, colný úrad a obec) a taktiež aj práva a povinnosti správcov daní voči daňovým subjektom, a to v ich vzájomnej súvislosti. V jednotlivých ustanoveniach sa dbá na zachovávanie práv a právom chránených záujmov daňových subjektov, ale zároveň sa postihuje porušenie zákonných povinností, a to aj na strane správcov dane. Jednotlivými novelami dochádza postupne k zrovnoprávneniu práv a povinností medzi daňovým subjektom a správcom dane.
Vzájomná pomoc v oblasti vymáhania pohľadávok je v Slovenskej republike upravená zmluvami o zamedzení dvojitého zdanenia v odbore daní z príjmov a z majetku a zákonom č. 446/2002 Z. z. o vzájomnej pomoci pri vymáhaní niektorých finančných pohľadávok v znení zákona č. 223/2004 Z. z. Podľa citovaného zákona príslušným orgánom Slovenskej republiky, ktorý je oprávnený poskytovať, požadovať alebo prijímať pomoc pri vymáhaní niektorých finančných pohľadávok je Ministerstvo financií SR.
2. Návrh novely zákona
Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov reaguje predovšetkým na zmeny jednotlivých hmotnoprávnych daňových zákonov, ako aj na poznatky získané z jeho uplatňovania v praxi.
Návrh je 28-ou novelou zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov. K tomuto veľkému počtu zmien dochádza predovšetkým z dôvodu zmien
2
hmotnoprávnych daňových zákonov, s ktorými je potrebné zosúladiť túto procesnú normu, ale aj z dôvodu prelomenia daňového tajomstva a iných zmien (elektronická pošta a pod.), ktoré vykonávané samostatnými článkami pri vypracovaní osobitných zákonov jednotlivými rezortami. Vzhľadom na veľký rozsah zmien, v čl. V novely zákona sa navrhuje, aby ministerstvo financií predložilo predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky na schválenie a vyhlásenie v Zbierke zákonov Slovenskej republiky úplné znenie. (Toto znenie bolo viackrát pripravené, avšak z dôvodu ďalších zmien sa stalo neaktuálne. Posledné úplné znenie je uverejnené pod č. 171/2001 Z. z. zo dňa 12.5.2001.)
Predkladaný návrh novely zákona nadväzuje na:
-nový zákon o dani z pridanej hodnoty, predovšetkým za oblasť registrácie zahraničnej osoby,
-súčasnú úpravu sankčného systému, v ktorom absentujú sankcie za kladné rozdiely medzi nadmerným odpočtom pre DPH uvedeným v daňovom priznaní a nadmerným odpočtom zisteným správcom dane a vlastnou daňovou povinnosťou zistenou správcom dane a nadmerným odpočtom uvedeným v daňovom priznaní predloženým daňovým subjektom (a súčasne sa navrhuje aj sankčný postih voči správcovi dane, ak nadmerný odpočet vráti oneskorene),
-zákon č. 223/2004 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2002 Z. z. o vzájomnej pomoci pri vymáhaní niektorých finančných pohľadávok, v dôsledku ktorého sa rozširuje sprístupnenie daňového tajomstva komisii Európskych spoločenstiev a osobám akreditovaným Bezpečnostným akreditačným orgánom Európskej komisie v súvislosti so spojovacou sieťou EÚ CCN/CSI.
V návrhu novely zákona sa ďalej:
-spresňuje postup daňového subjektu pri registrácii, ako aj správcu dane v ustanovení o miestnej príslušnosti,
-dopĺňajú ustanovenia o daňovej kontrole, predovšetkým z hľadiska praktických poznatkov; ide o zistenie základu dane a určenie dane správcom dane na základe pomôcok, ak daňový subjekt neumožní správcovi dane vykonať daňovú kontrolu, upravujú sa ustanovenia o začatí daňovej kontroly a o prerokovaní protokolu (vypúšťa sa zápisnica), rozširuje sa daňová kontrola o kontrolu daňového bonusu uplatneného daňovým subjektom,
- navrhuje postup, podľa ktorého na základe písomnej dohody medzi správcom dane a daňovým subjektom bude môcť daňový subjekt doručovať písomnosti správcovi dane elektronickými prostriedkami bez zaručeného elektronického podpisu,
-spresňuje postup pre zverejňovanie zoznamov daňových subjektov, ktorým bol povolený odklad platenia dane (daňového nedoplatku) alebo povolené platenie dane v splátkach (daňového nedoplatku), zoznam daňových dlžníkov, ktorým bol čiastočne alebo celkom odpustený daňový nedoplatok,
-zjednodušuje sa postup pri platení dane daňovým subjektom správcovi dane, podľa ktorého daňový subjekt pri platení dane uvedie príslušnú daň, sumu platby a charakter platby (preddavok, daň, pokuta, sankčný úrok atď.); ak je platba označená inak správca dane ju použije na základe poradia určeného v novele zákona (§58 ods. 5), pričom oznámi daňovému subjektu na aký účel platbu použil; ak nemožno platbu takto použiť, správca dane vyzve daňový subjekt, aby mu v určenej lehote oznámil, na úhradu ktorej dane má byť platba použitá,
-upravujú ustanovenia o odvolaní tak, aby bol upravený postup pre všetky orgány, ktoré rozhodujú v prvom stupni,
3
-navrhuje postup a podmienky, za ktorých bude môcť daňový úrad alebo colný úrad postúpiť tretej osobe daňovú pohľadávku daňového dlžníka, na ktorého bol vyhlásený konkurz, a za účelom jednotného postupu daňových orgánov a colných orgánov bolo potrebné zjednoznačniť a doplniť postup predovšetkým u započítania daňových pohľadávok s pohľadávkami voči štátnym rozpočtovým organizáciám,
-vykonali ďalšie úpravy z hľadiska praktickej aplikácie v ustanoveniach súvisiacich s preskúmaním rozhodnutia mimo odvolacieho konania, odkladmi platenia a povolenia splátok, daňovým exekučným konaním, poskytovaním úľav a spresnením niektorých ustanovení súčasne platného zákona.
Cieľom návrhu novely zákona č. 446/2002 Z. z. o vzájomnej pomoci pri vymáhaní niektorých finančných pohľadávok v znení zákona č. 223/2004 Z. z. je upraviť pôsobnosť príslušného orgánu Slovenskej republiky.
Nadväzne na pripravované delegovanie kompetencií pri poskytovaní, požadovaní alebo prijímaní vzájomnej pomoci pri vymáhaní finančných pohľadávok na Daňové riaditeľstvo SR a Colné riaditeľstvo SR, ako nadriadené orgány k daňovým úradom a colným úradom, je potrebné v novele zákona definovať príslušný orgán Slovenskej republiky, ktorým sú ministerstvo, daňové riaditeľstvo a colné riaditeľstvo.
Navrhuje sa však ponechať, aby Komisii Európskych spoločenstiev predkladalo oznámenie o počte zaslaných a prijatých žiadostí o poskytnutie informácií, žiadostí o doručenie písomností a žiadostí o vymáhanie pohľadávok, údaje o výške pohľadávky a o výške vymožených pohľadávok Ministerstvo financií Slovenskej republiky, každoročne do 15. apríla. Podklady pre oznámenie vo vyššie uvedenej štruktúre budú poskytovať Daňové riaditeľstvo SR a Colné riaditeľstvo SR, ako nadriadené orgány daňových úradov a colných úradov najneskôr do 30. marca.
V predkladanom návrhu novely zákona sa v čl. III navrhuje novelizovať zákon č. 472/2002 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní a o zmene a doplnení zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 191/2004 Z. z., v súvislosti s poskytovaním údajov členským štátom Európskej únie o vyplatených úrokoch alebo iných výnosoch fyzickej osobe z členského štátu EÚ. Nadväzne na smernicu Rady č. 2004/56/ES z 21.4.2004 sa navrhuje transponovať ustanovenie o doručovaní rozhodnutí a iných písomností príslušným orgánom SR, ktoré boli vydané príslušným orgánom zmluvného štátu, daňovým subjektom na území SR, vrátane oznámenia dátumu doručenia písomnosti daňovému subjektu, ako aj právomoc príslušných orgánov SR o doručovanie rozhodnutí v inom zmluvnom štáte. Rovnako sa navrhuje upraviť postup pri navrhovaní simultánnej daňovej kontroly u daňových subjektov, ak o jej vykonávanie majú záujem dva alebo viaceré členské štáty EÚ.
V čl. IV predkladaného návrhu zákona sa navrhuje novelizovať zákon č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise a o zmene a doplnení niektorých zákonov nadväzne na smernicu Rady 2002/94/ES. Ide o vymedzenie pojmov o prenose pomocou elektronických prostriedkov. Transponovanie tejto smernice je potrebné nadväzne na zákon o vzájomnej pomoci pri vymáhaní niektorých finančných pohľadávok.
4
3. Hospodársky a finančný dosah právnej úpravy
Návrh novely zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov je procesnou normou. Prijatie predkladanej novely tohto zákona a jeho aplikácia v praxi nebude mať dopad na štátny rozpočet. Prijatie návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2002 Z. z. o vzájomnej pomoci pri vymáhaní niektorých finančných pohľadávok v znení zákona č. 223/2004 Z. z., ako aj zmeny zákona uvedené v čl. III si nevyžiadajú administratívne posilnenie a s tým spojené vynaloženie finančných prostriedkov na zabezpečenie nových úloh na úrovni ministerstva, daňových orgánov, colných orgánov a iných orgánov.
Predkladané návrhy noviel zákonov v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zároveň je v súlade s právnymi normami EÚ, ktoré pre SR, ako členský štát, záväzné.
Predkladaný návrh novely zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov je procesnou normou a podľa § 3 ods. 2 písm. b) zákona č. 106/1999 Z. z. o hospodárskom a sociálnom partnerstve (zákon o tripartite) sa nedotýka dôležitých záujmov zamestnancov a zamestnávateľov, najmä hospodárskych, sociálnych, pracovných a mzdových podmienok.
Rovnako návrh novely zákona č. 446/2002 Z. z. o vzájomnej pomoci pri vymáhaní niektorých finančných pohľadávok v znení zákona č. 223/2004 Z. z., ako aj novely zákonov uvedené v čl. III a čl. IV sa podľa § 3 ods. 2 písm. b) zákona č. 106/1999 Z. z. o hospodárskom a sociálnom partnerstve (zákon o tripartite) nedotýka dôležitých záujmov zamestnancov a zamestnávateľov, najmä hospodárskych, sociálnych, pracovných a mzdových podmienok.