1
Osobitná časť
K bodu 1
Rozšírenie činností stavebných sporiteľní sa týka možnosti nákupu kvalitných bankových a podnikových dlhopisov a obchodovania na vlastný účet s finančnými nástrojmi peňažného a kapitálového trhu, a to aj s derivátmi určenými na zabezpečenie pozícií a zníženie úrokového rizika. Tieto činnosti prispejú k zvýšeniu kvality v oblasti riadenia rizík, ktoré predpokladá Bazilejská dohoda o kapitáli.
K bodu 2
Doplnením bodu 2 sa rozšíria možnosti poskytovania úverov na novú bytovú výstavbu pre právnické osoby a fyzické osoby podnikateľov z dočasne voľných zdrojov fondu stavebného sporenia za účelom ich následného predaja po kolaudácii bytových objektov. Právnická osoba spláca počas výstavby len úroky z takto poskytnutého úveru bez nutnosti povinného sporenia počas výstavby, kedy je finančná náročnosť a zaťaženosť pre stavebníka najvyššia. Splatenie takýchto stavebných úverov je riešené v § 8 ods. 8, z ktorého vyplýva povinnosť právnickej osoby prednostne splatiť úver z finančných prostriedkov získaných predajom bytu, bytového domu, alebo jeho časti. Jedná sa teda o stavebné úvery s lehotou splatnosti naviazanou na lehotu výstavby bytového objektu. Nároky stavebných sporiteľov na výplatu vkladov a poskytnutie úverov nie týmto ustanovením dotknuté, nakoľko sa jedná o doplnenie ustanovenia o použití prostriedkov z dočasne voľných zdrojov fondu stavebného sporenia, ktoré môže stavebná sporiteľňa poskytnúť iba v prípade ak je zabezpečené plnenie podľa § 12 ods. 1 písm. a/ a c/.
K bodu 3
Ide o zosúladenie terminológie v zákone o stavebnom sporení s terminológiou používanou v novelizovanom zákone o bankách a zákone o platobnom styku.
K bodu 4
V súlade so zákonom č. 483/2001Z.z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zároveň zakomponovaná podmienka obozretného podnikania pre stavebné sporiteľne, a to v povinnosti požiadať Národnú banku Slovenska o predchádzajúci súhlas pred začatím obchodovania s jednotlivými typmi nástrojov.
K bodu 5 a 6
Navrhovaný postup založený na transparentnosti posilní predbežnú kontrolu oprávnenosti nárokov na poskytovanie štátnej prémie pre stavebných sporiteľov.
2
Ministerstvo financií SR zabezpečí pre poskytovateľa štátnej prémie informácie z bankového systému evidencie zmlúv o stavebnom sporení. Navrhovaný postup posilní nestrannosť v procese nárokovania a poukazovania štátnej prémie stavebnými sporiteľmi, ktorými naň, na základe splnenia zákonom stanovených podmienok, vznikol nárok.
K bodu 7,8 a 9
Zvýšením percentuálneho podielu sa rozšíri možnosť uzatvárania zmlúv o stavebnom sporení s právnickými osobami a teda aj možnosť rozšírenia podpory novej bytovej výstavby poskytnutím finančných zdrojov formou stavebných úverov na hromadnú bytovú výstavbu pre investorov – prevažne stavebné firmy.
Naakumulovaním zdrojov na výstavbu sa nielen podporí nová bytová výstavba, ale aj umožní novým vlastníkom získať byt, resp. rodinný dom prostredníctvom stavebného úveru, ktorý bude zabezpečený týmto bytom (bez nutnosti mať iný záložný objekt).
Z časového hľadiska ide o strednodobé úvery so splatnosťou maximálne do 36 mesiacov (v závislosti od dĺžky trvania výstavby), neviažuce dlhodobo finančné prostriedky z fondu stavebného sporenia.
Návrh nemá dopad na štátny rozpočet, nakoľko právnické osoby nemajú nárok na štátnu prémiu.
K bodu 10 a 18
Vzorec pre určenie výšky percentuálneho podielu štátnej prémie podľa Prílohy č. 1 vychádza z predpokladu lineárnej závislosti výšky štátnej prémie a rendity stavebného sporenia pri úročení vkladov v dohodnutej výške, pričom referenčnú sadzbu tvorí výnos do splatnosti štátnych dlhopisov v indexe SDX podľa údajov zverejňovaných BCPB. Určuje sa v aktuálnom roku pre nasledujúci rok ako priemer za jednotlivé obchodovacie dni na BCPB za vymedzené obdobie (od 1.júla predchádzajúceho roka do 30.júna aktuálneho roka). Ako alternatíva v prípade nedostupnosti tejto sadzby je 12 mesačný BRIBOR vyhlasovaný Národnou bankou Slovenska.
K bodu 11
Prípadná strata nároku na štátnu prémiu zo všetkých zmlúv o stavebnom sporení za celý kalendárny rok z dôvodu viacnásobného označenia prémiovo zvýhodnených zmlúv sa viaže na vklad realizovaný v priebehu tohto kalendárneho roka.
Navrhovaná úprava v odseku (6) odstraňuje rozpor medzi právom každého sporiteľa na prevod a cieľom povoliť prevod zmluvy s nárokom na štátnu prémiu maximálne raz ročne. Súčasne vypúšťa spojenie práv, vzhľadom k tomu, že klient môže spájať výhradne práva zo zmlúv, ktoré mu patria.
3
K bodu 12
Ustanovenie je zmenené z dôvodu zmeny spôsobu výpočtu percentuálneho podielu štátnej prémie podľa bodu10.
K bodu 13
Vzhľadom k navrhovanej úprave finančných vzťahov v rámci plánovania a rozpočtovania finančných prostriedkov určených na podporu výstavby a zlepšenie kvality bývania, prechádza kompetencia poskytovania a zúčtovania štátnej prémie na kapitolu Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky.
K bodu 14
Termín poskytovania prostriedkov na štátnu prémiu Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky sa posúva z dôvodu splnenia podmienky v bode 5. Ministerstvo financií SR zabezpečí pre poskytovateľa štátnej prémie informácie z bankového systému evidencie zmlúv o stavebnom sporení. Navrhovaný postup posilní nestrannosť v procese nárokovania a poukazovania štátnej prémie stavebnými sporiteľmi, ktorými naň, na základe splnenia zákonom stanovených podmienok, vznikol nárok
K bodu 15 a 16
Navrhovaná zmena korešponduje so zmenou v bode 1 a 2. Návrh si nevyžaduje dodatočné náklady zo štátneho rozpočtu, nakoľko právnické osoby nemajú nárok na štátnu prémiu.
K bodu 17
Prechodné ustanovenie upravuje spôsob určenia percentuálnej sadzby štátnej prémie po účinnosti zákona, teda od 1. januára 2005 z dôvodu, že vyhlásenie úplného znenia opatrenia o výške percentuálneho podielu štátnej prémie pre nasledujúci rok podľa bodu 10 je potrebné zverejniť v Zbierke zákonov do 30 dní od uplynutia rozhodujúceho obdobia. Rozhodujúce obdobie pre určenie percentuálneho podielu štátnej prémie je podľa prílohy - Obdobie od 1.júla predchádzajúceho kalendárneho roka do 30.júna aktuálneho kalendárneho roka.
Zákon ďalej ohraničuje lehotu na prijatie a zapracovanie zmien stavebnými sporiteľňami vyvolaných úpravami v zákone do zásad stavebného sporenia a všeobecných obchodných podmienok do 30. júna 2005.
Zároveň upravuje, z dôvodu zachovania povolenia Národnej banky Slovenska udeleného do 1.1.2005, rozsah povolenia v súvislosti s možnosťou rozšírenia činnosti podľa bodu 1.
4
K čl. II bod 1 a 2
Úpravou v zákone č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov sa navrhuje vykonať prenos kompetencie poskytovania a zúčtovania štátnej prémie z kapitoly Ministerstva financií SR na kapitolu Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky.
K čl. III.
Navrhuje sa účinnosť tohto zákona od 1.1.2005.
Bratislava 8. júla 2004
Mikuláš D z u r i n d a, v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Ivan M i k l o š, v.r.
podpredseda vlády
a minister financií Slovenskej republiky