Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh novely zákona Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov a zákona č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov sa predkladá z viacerých dôvodov
Hlavným dôvodom je zásadná zmena v určení výšky percenta štátnej prémie. V ostatnom období sa výška prémie porovnávala prostredníctvom rendity s vývojom vybraných vkladových produktov a na základe tohto vývoja sa viackrát upravovala. Nakoľko je uvedená výška definovaná v zákone, hľadal sa mechanizmus, ktorý umožní pružne reagovať na zmeny vývoja na trhu bez potreby "otvárania zákona". Efektívne úročenie vkladov stavebného sporenia - rendita sa navrhuje porovnávať s vývojom vybraných produktov finančného trhu. V záujme motivácie sa navrhuje renditu stavebného sporenia upraviť o konkrétnu hodnotu /1%/nad dosiahnutú úroveň výnosu sledovaného ukazovateľa. Vyhodnocovaním závislosti výšky rendity a konkrétneho percenta bol vytvorený vzorec, ktorý závislosť presne vymedzuje. Zároveň sa navrhuje vymedziť interval, v rámci ktorého sa výška štátnej prémie môže upravovať. V záujme objektivizácie sa ako základ pre porovnanie navrhuje vychádzať z vývoja výšky výnosu do splatnosti štátnych dlhopisov/index SDX/. Tento údaj je pravidelne zverejňovaný Burzou cenných papierov Bratislava a jeho vývoj je relatívne stabilný. Z hľadiska zblíženia SR s EU po vstupe je možné očakávať klesajúci trend. Výhodou indexu SDX je napríklad jeho použitie ako benchmark pre korunové dlhopisové fondy, jeho aktuálna trhová sadzba je zverejňovaná denne (obchodné dni), je pomerne stabilná na základe veľkého objemu obchodovaných ŠD, ktorých priemerná splatnosť je cca 3,5 roka (od apríla možné členenie aj na dlhodobé CP od 5 rokov a krátkodobé 1-5 rokov) a v neposlednom rade je málo ovplyvniteľný krátkodobými zmenami úrokových sadzieb na finančnom trhu z dôvodu výkonu menovej politiky NBS. V prípade nedostupnosti tejto sadzby alternatívu predstavuje 12 mesačný BRIBOR, zverejňovaný NBS.
Vzhľadom k navrhovanej úprave finančných vzťahov v rámci plánovania a rozpočtovania finančných prostriedkov určených na podporu výstavby a zlepšenie kvality bývania, prechádza kompetencia poskytovania a zúčtovania štátnej prémie na kapitolu Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky. Uvedené ustanovenie naväzuje na schválené východiská štátneho rozpočtu na rok 2005.
S ohľadom na vytváranie rovnakých podmienok podnikania subjektov bankového sektora SR sa rozširuje možnosť stavebných sporiteľní obchodovať s finančnými produktmi peňažného a kapitálového trhu. Zároveň sa rozširuje možnosť poskytovania úverov za komerčných podmienok z dočasne voľných zdrojov fondu stavebného sporenia aj právnickým osobám.
Okrem toho sa navrhuje vykonať niektoré zmeny legislatívno-technického charakteru.
Navrhovaná novela zákona o stavebnom sporení nezakladá nároky na štátny rozpočet, na rozpočty obcí a na počty pracovných síl. Predložený návrh novely zákona o stavebnom sporení je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a inými medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka
k návrhu zákona o jeho finančných a ekonomických vplyvoch,
environmentálnych vplyvoch a vplyvoch na zamestnanosť
1. Odhad dopadov na verejné financie
Prijatím predloženého zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov sa v súčasnosti nepredpokladá negatívny vplyv na štátny rozpočet, na rozpočty obcí ani na rozpočty vyšších územných celkov (samosprávnych krajov).
2. Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na obyvateľov ani na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
3. Odhad dopadov na životné prostredie
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá žiadny vplyv na životné prostredie.
4. Odhad dopadov na zamestnanosť
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá žiadny vplyv na nezamestnanosť ani na zamestnanosť občanov Slovenskej republiky.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb.
o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov.
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)Problematika návrhu zákona nie je prioritou podľa
-Európskej dohody o pridružení,
-Národného programu pre prijatie acquis communautaire,
-Partnerstva pre vstup,
-Prípravy asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie (Biela Kniha),
-screeningu.
Podľa Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2004 je termín predloženia návrhu zákona máj 2004.
b)Žiadne záväzky zo schválených negociačných pozícií nemajú vzťah k návrhu zákona.
4. Problematika návrhu zákona:
b) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
d) nie je upravená v práve Európskej únie.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie :
c) žiadna
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev ani v práve Európskej únie je vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti návrhu zákona s právom ES/EÚ bezpredmetné.
6. Gestor:
bezpredmetné.
7. Účasť expertov pri príprave návrhu zákona:
Pri príprave návrhu zákona sa nezúčastnili experti.