1
DOLOŽKA ZLUČlTEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
(a)Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky
(b)Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
(c)Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a k Európskej únii:
a)Problematika návrhu zákona patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v článku 70 Európskej dohody o pridružení - finančné služby. Táto problematika je upravená aj v čl.60 až 63 a v Prílohe XVIa Európskej dohody o pridružení.
Z hľadiska Národného programu pre prijatie acquis communautaire predkladaný návrh zákona patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva Kapitola 4 Slobodný pohyb kapitálu a Kapitola 3 Slobodné poskytovanie služieb a taktiež je prioritou podľa Partnerstva pre vstup.
Návrh zákona patrí medzi priority odporúčané v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie -Biela kniha -kapitola 1 - Voľný pohyb kapitálu a kapitola 13 - Finančné služby.
Problematika návrhu zákona je obsiahnutá v screeningovej kapitole 4 - Voľný pohyb kapitálu a v kapitole 3 – Slobodné poskytovanie služieb.
Návrh zákona je prioritou podľa Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2004 s termínom predloženia apríl 2004.
b)Kapitola 3 Slobodné poskytovanie služieb bola predbežne uzatvorená v máji 2001 a kapitola 4 Slobodný pohyb kapitálu bola predbežne uzatvorená v júni 2001. SR akceptuje Z negociačnej pozície vyplýva pre SR povinnosť zosúladiť právnu úpravu v oblasti cenných papierov s acquis communautaire. Slovenská republika si dojednala pre oblasť cenných papierov jedno prechodné obdobie.
(d)Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
-v článkoch 14, 56 až 60 Zmluvy o založení o ES,
-v smernici Rady 1989/298/EHS zo 17. apríla 1989 o koordinácii požiadaviek na vypracovanie, kontrolu a distribúciu prospektu, ktorý byť uverejnený v prípade ponuky prevoditeľných cenných papierov verejnosti,
2
-v smernici Európskeho parlamentu a Rady 1997/9/ES z 3. marca 1997 o systémoch náhrad pre investorov,
-v smernici Rady 1993/22/EHS z 10.mája 1993 o investičných službách v oblasti cenných papierov,
-v smernici Rady 1993/6/EHS z 15. marca 1993 o kapitálovej primeranosti investičných spoločností a úverových inštitúcií,
-v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2001/34/ES z 28. mája 2001 o prijímaní cenných papierov na kótovanie na burze cenných papierov a o informáciách, ktoré sa o týchto cenných papieroch musia zverejňovať,
-v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2002/87/ES zo 16.decembra 2002 o doplňujúcom dohľade nad úverovými ústavmi, poisťovňami a investičnými firmami vo finančnom konglomeráte, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 73/239/EHS, 79/267/EHS, 92/49/EHS, 92/96/EHS, 93/6/EHS a 93/22/EHS a smernice 98/78/ES a 2000/12/ES Európskeho parlamentu a Rady,
-v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2003/6/ES z 28. januára 2003 o obchodovaní s využitím dôverných informácií a o manipulácii s trhom (zneužívanie trhu),
-v smernici Komisie 2003/124/ES z 22.decembra 2003 implementujúcej smernicu 2003/6/ES Európskeho parlamentu a Rady o definovaní a zverejňovaní dôverných informácií a o definovaní manipulácie s trhom,
- v smernici Komisie 2003/125/ES z 22.decembra 2003 implementujúcej smernicu 2003/6/ES Európskeho parlamentu a Rady o objektívnom prezentovaní investičných odporúčaní a o zverejňovaní konfliktov záujmov,
- v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2002/47/ES zo 6. júna 2002 o dohodách o finančných zárukách
-v nariadení Komisie (ES) č. 2273/2003 z 22.decembra 2003 implementujúceho smernicu 2003/6/ES Európskeho parlamentu a Rady o výnimkách pre programy spätného výkupu a pre stabilizáciu finančných nástrojov.
Na základe článku 14 Zmluvy o založení ES prijalo Spoločenstvo opatrenia, ktorých cieľom bolo vytvorenie vnútorného trhu. Vnútorný trh sa chápe ako oblasť bez vnútorných hraníc, v ktorej je zaručený voľný pohyb tovaru, osôb, služieb a kapitálu v súlade s ustanoveniami uvedenej zmluvy.
Ustanovenia článkov 56 60 Zmluvy o založení ES vytvárajú esenciálne princípy voľného pohybu kapitálu a platieb.
Smernica Rady 1989/298/EHS upravuje cenné papiere, ktoré boli prijaté alebo prechádzajú prijímacím konaním pre kotáciu na burze. Tieto cenné papiere musia zodpovedať podmienkam a splniť povinnosti stanovené v prílohe k tejto smernici.
Smernica Rady 1997/9/ES požaduje, aby každý členský štát zabezpečil, že na jeho území sa zriadi a oficiálne uzná jedna alebo viac systémov náhrad pre investorov, ktoré im poskytnú ochranu.
Smernica Rady 1993/22/EHS sa dotýka investičných spoločností. Od členských štátov požaduje zriadiť kompetentné orgány, ktoré budú udeľovať a odoberať povolenia investičným spoločnostiam a vykonávať dozor nad ich činnosťou.
Smernica Rady 1993/6/ES okrem iného obsahuje niektoré špecifické ustanovenia
3
o investičných spoločnostiach, stanovuje minimálny počiatočný kapitál potrebný pre zriadenie investičnej spoločnosti, ktorého výška je determinovaná typom činnosti a operácií spoločnosti a pohybuje sa od 125 000 ECU po 730 000 ECU.
Smernica Rady 34/2001/ES sa vzťahuje na cenné papiere, ktoré predmetom žiadosti o prijatie alebo ktoré boli prijaté na trh kótovaných cenných papierov burzy a na emitentov týchto cenných papierov.
Smernica 2002/87/ES definuje minimálne normy týkajúce sa doplňujúceho dohľadu nad úverovými ústavmi, poisťovňami a investičnými spoločnosťami vo finančnom konglomeráte. Taktiež mení príslušné sektorové predpisy platné pre subjekty, ktorých činnosť upravujú smernice, ktoré dopĺňa.
Smernica 2003/6/ES zabrániť manipulácii s trhom, keďže hladké fungovanie trhov s cennými papiermi a dôvera verejnosti v trhy nevyhnutnou podmienkou hospodárskeho rastu a blahobytu. Cieľom tejto smernice je zabezpečiť integritu finančných trhov spoločenstva a zvýšiť dôveru investorov v tieto trhy.
Smernica 2003/124/ES implementujúca smernicu 2003/6/ES vymedzuje včasné zverejňovanie dôverných informácií emitentmi, ale aj to, aby takéto zverejnenie bolo čo najrýchlejšie a čo možno najviac zosynchronizované u všetkých kategórií investorov vo všetkých členských štátoch.
Smernica 2003/125/ES implementujúca smernicu 2003/6/ES upravuje objektívnu, jasnú a primeranú prezentáciu informácií. Integrita trhu vyžaduje vysoký štandard objektivity, bezúhonnosti a transparentnosti pri prezentovaní informácií odporúčajúcich alebo navrhujúcich investičnú stratégiu.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2002/47/ES zo 6. júna 2002 o dohodách o finančných zárukách upravuje finančné záruky k finančným službám. Finančné záruky predstavujú zabezpečovací právny úkon pre prípad nesplnenia záväzku.
Nariadenie (ES) č. 2273/2003 implementujúce smernicu 2003/6/ES ustanovuje podmienky, ktoré majú byť splnené programami spätného výkupu a stabilizáciou finančných nástrojov, aby mali výhodu z vyňatia ustanoveného v článku 8 smernice 2003/6/ES.
Zrevidované preklady uvedených právnych predpisov sa nachádzajú v databáze Centrálnej prekladateľskej jednotky Sekcie Úradu vlády SR Inštitútu pre aproximáciu práva a v elektronickej podobe je možné si ich vyhľadať na internetovej stránke www.aprox.government.gov.sk.
b)nie je upravená v práve Európskej únie
(e)Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Návrh zákona je úplne zlučiteľný so smernicami 2002/87/ES, 2003/6/ES, 2003/124/ES a 2003/125/ES.
Návrh zákona je čiastočne zlučiteľný so smernicou 2002/47/ES.
(f)Gestor:
4
Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
(g)Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Na príprave návrhu zákona sa nezúčastnili experti.