1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť:
Návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
vypracovalo Ministerstvo financií Slovenskej republiky v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2004. Pri spracovaní predkladaného návrhu zákona boli využité skúsenosti a poznatky z aplikácie doterajšej právnej úpravy a právnych predpisov Európskej únie upravujúcich oblasť obchodovania na finančných trhoch.
Zámerom predkladaného návrhu zákona je predovšetkým
plne harmonizovať zákazy manipulácie s trhom s pravidlami EÚ, najmä so smernicou Európskeho parlamentu a Európskej rady zo dňa 28. januára 2003 o obchodovaní s využitím dôverných informácií (zneužívanie trhu) č.2003/6/ES a s implementačnými opatreniami prijatými na jej vykonanie,
harmonizovať úpravu dohľadu nad činnosťou obchodníkov s cennými papiermi a správcovskými spoločnosťami so smernicou Európskeho parlamentu a Európskej rady č.2002/87/ES o doplńujúcom dohľade nad finančnými konglomerátmi,
harmonizovať úpravu záložného práva k cenným papierom so smernicou Európskeho parlamentu a Európskej rady č.2002/47/ES o finančných kolateráloch,
posilniť právomoci orgánu dohľadu nad obchodovaním s finančnými nástrojmi a vybaviť ho ďalšími nástrojmi prostredníctvom ktorých bude môcť účinne zasahovať v prípade porušenia zákona,
reagovať na zmeny v eurolegislatíve v oblasti kapitálového trhu, ktoré boli vykonané v roku 2003,
zvýšiť úroveň ochrany účastníkov finančného trhu.
Budovanie jednotného európskeho trhu pre finančné služby je založené na nevyhnutnosti jeho integrity, bezproblémového fungovania, dôvery verejnosti a právnej istoty. Zneužívanie trhu poškodzuje integritu finančných trhov a dôveru verejnosti v cenné papiere a deriváty.
Smernica č.2003/6/ES o obchodovaní s využitím dôverných informácií a o manipulácii s trhom (zneužívanie trhu) bola prijatá v rámci „Akčného plánu“, určujúceho súbor krokov, ktoré potrebné na to, aby sa dokončil jednotný trh pre finančné služby (Financial services action plan FSAP). Európska rada v Lisabone v apríli 2000 vyzvala na splnenie tohto akčného plánu do roku 2005. Akčný plán zdôrazňuje potrebu vypracovať smernicu proti manipulácii s trhom.
Potreba vypracovania novej smernice o zneužívaní trhu vznikla z dôvodu stále nových finančných a technických trendov zvyšujúcich motiváciu, prostriedky a príležitosti na zneužívanie trhu: pomocou nových produktov, nových technológií, zvýšených cezhraničných aktivít a Internetu. Zneužívanie trhu spočíva v obchodovaní s využitím dôverných informácií a manipulácie s trhom. Cieľ právnych predpisov zameraných proti obchodovaniu s využitím dôverných informácií je ten istý ako pri právnych predpisoch proti manipulácii s trhom: zabezpečiť integritu finančných trhov spoločenstva a zvýšiť dôveru investorov v tieto trhy. Preto je vhodné prijať univerzálne pravidlá na boj proti obchodovaniu s využitím dôverných
2
informácií a manipulácii s trhom.
Obchodovanie s využitím dôverných informácií a manipulácia s trhom bránia úplnej a riadnej transparentnosti trhu, čo je nevyhnutnou podmienkou obchodovania všetkých účastníkov hospodárskeho diania na integrovaných finančných trhoch.
Moderné metódy komunikácie na jednej strane umožňujú odborníkom na finančných trhoch a súkromným investorom mať rovnocennejší prístup k finančným informáciám, no na druhej strane zvyšujú aj riziko šírenia falošných alebo zavádzajúcich informácií.
Rýchle a čestné zverejnenie informácií verejnosti zvyšuje integritu trhu, pričom selektívne zverejnenie emitentmi môže viesť k strate dôvery investorov v integritu finančných trhov. Profesionálni účastníci hospodárskeho diania by mali prispievať k integrite trhu rôznymi prostriedkami. Vyžaduje si to klásť dôraz na transparentnosť obchodov uskutočňovaných osobami plniacimi si manažérske povinnosti u emitentov a osobami s nimi úzko spojenými, čo je preventívnym opatrením proti zneužívaniu trhu. Aj uverejnenie takýchto transakcií prinajmenšom individuálne môže byť vysoko cenným zdrojom informácií pre investorov.
Potreba tejto právnej úpravy vyplynula z vývoja na finančných trhoch, ktorý viedol k vzniku finančných služieb poskytujúcich služby a produkty v rôznych sektoroch finančných trhov, ktoré sa označujú ako finančné konglomeráty. doteraz neexistovala žiadna forma celoskupinového dohľadu nad obozretným podnikaním úverových ústavov, poisťovní a obchodníkov s cennými papiermi, ktoré súčasťou takéhoto konglomerátu, najmä čo sa týka platobnej schopnosti a koncentrácie rizík na úrovni konglomerátu, vnútroskupinových transakcií, interných postupov riadenia rizík na úrovni konglomerátu a primeraného a vhodného charakteru riadenia.
Niektoré tieto konglomeráty patria medzi najväčšie finančné skupiny, ktoré aktívne na finančných trhoch. Ak by sa tieto konglomeráty, dostali do finančných ťažkostí, tieto by mohli vážne destabilizovať finančný systém a mohli by mať negatívny vplyv na individuálnych vkladateľov, majiteľov poistiek a investorov.
Smernica č.2002/87/ES o doplňujúcom dohľade nad úverovými ústavmi, poisťovňami a obchodníkmi s cennými papiermi vo finančnom konglomeráte, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 73/239/EHS, 79/267/EHS, 92/49/EHS, 92/96/EHS, 93/6/EHS a 93/22/EHS a smernice 98/78/ES a 2000/12/ES Európskeho parlamentu a Rady bola tiež prijatá v rámci FSAP.
Aby doplňujúci dohľad nad úverovými ústavmi, poisťovňami a obchodníkmi s cennými papiermi vo finančnom konglomeráte bol účinný, musí sa vzťahovať na všetky finančné činnosti identifikované vo finančnej legislatíve platnej pre sektor a do predmetu doplňujúceho dohľadu by mali patriť všetky subjekty, ktoré sa prvorado angažujú v takýchto činnostiach, vrátane správcovských spoločností. Vzhľadom k tomu, že finančné konglomeráty často riadené podľa odvetvia podnikateľskej činnosti, ktoré nie je úplne v zhode s právnou štruktúrou konglomerátu, bolo treba ďalej rozšíriť požiadavky na riadenie, najmä pokiaľ ide o riadenie zmiešanej holdingovej spoločnosti.
Pre všetky finančné konglomeráty, na ktoré sa vzťahuje doplňujúci dohľad, musí byť vymenovaný koordinátor z radov zainteresovaných príslušných orgánov. Zainteresované príslušné orgány, a najmä koordinátor, musia mať prostriedky na získavanie informácií od subjektov vo finančnom konglomeráte alebo od iných príslušných orgánov, ktoré potrebné na výkon doplňujúceho dohľadu.
V súlade s uvedenými zásadami bol vypracovaný predkladaný návrh zákona, ktorého
3
cieľom je akceptovať uvedené zásady a prispieť tak integrite a transparentnosti finančného trhu.
Prekladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, ako aj medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Je predložený tiež v súlade s článkami 69 a 70 Európskej dohody zo 4.10.1993 o pridružení Slovenskej republiky k Európskym spoločenstvám (oznámenie č. 158/1997 Z. z.).
Prijatie navrhovaného zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty vyšších územných celkov, rozpočty obcí a nebude mať dopad na zamestnanosť ani na tvorbu pracovných miest a organizačné zabezpečenie.