Účelom tejto smernice bolo umožniť poisťovniam sídliacim v jednom členskom štáte vykonávať svoju činnosť v inom členskom štáte v súlade s podmienkami hostiteľskej krajiny a s minimálnymi byrokratickými prekážkami. Smernica 84/641/EHS bola prijatá vzhľadom na rozdielny prístup jednotlivých členských štátov k poistnému krytiu turistov. Smernica 87/343/EHS bola prijatá s cieľom poskytnúť ďalšie finančné záruky na poistenie úverov a zrušiť ustanovenia, ktoré jednému členskému štátu umožňovali zakazovať kombináciu poistenia záruky s inými kategóriami poistenia.Smernica 77/92/EHS bola základom na vytvorenie regulačného mechanizmu pre činnosť poisťovacích agentov a maklérov. Táto smernica tiež zakotvuje vo svojej preambule zákaz akéhokoľvek diskriminačného zaobchádzania na základe štátnej príslušnosti v súvislosti s usadením sa resp. podnikaním a poskytovaním služieb.
Smernica 88/357/EHS má prechodný význam a vypĺňa medzeru medzi smernicami prvej generácie, ktoré mali za cieľ vytvoriť podmienky pre voľné zakladanie poisťovní a smernicami tretej generácie , ktoré zavádzajú ucelený systém poistenia v Európskej únii.
Smernica tretej generácie, smernica 92/49/EHS priniesla zmeny v doterajšom poistnom systéme Spoločenstva, pretože dovtedy nebolo možné vytvoriť jednotný poisťovací trh, lebo poisťovacie produkty boli predmetom dvanástich rozdielnych dozorných režimov. Touto smernicou sa zaviedol systém jednotnej licencie na poisťovaciu činnosť tzv. európsky pas, ktorý umožňuje poisťovacím spoločnostiam pôsobiť v rámci celého Spoločenstva prostredníctvom pobočiek alebo prostredníctvom poskytovania cezhraničných služieb.
Smernica 98/78/ES vo svojom prvom článku definuje niektoré pojmy ako napr. poisťovacia spoločnosť, poisťovacia spoločnosť nečlenského štátu, zaisťovacia, materská ako aj dcérska spoločnosť, účasť, holdingová poisťovacia spoločnosť, príslušný orgán. V ďalších ustanoveniach smernice sú upravené prípady uplatnenia dozoru nad poisťovacími spoločnosťami a rozsah doplnkového dozoru. Doplnkový dozor by mali vykonať príslušné orgány členského štátu, v ktorom bolo poisťovacej spoločnosti vydané úradné povolenie.
Smernica 2001/17/ES sa týka likvidácie z dôvodu platobnej neschopnosti alebo z iného dôvodu. Uplatňuje sa na kolektívny proces definovaný v legislatíve domovského členského štátu. Zámerom tejto smernice nie je zosúladiť vnútroštátne právo v oblasti reorganizačných opatrení a likvidácie, ale zaručiť vzájomné uznávanie reorganizačných postupov a právnych predpisov ošetrujúcich likvidáciu poisťovacích spoločností medzi členskými štátmi, ako aj nevyhnutnú spoluprácu.
Smernica 2002/83/ES predstavuje dôležitý krok v spájaní národných trhov do integrovaného trhu, definuje podmienky pre udeľovanie alebo odnímanie oficiálnych povolení a upravuje možnosť výmeny informácií medzi príslušnými orgánmi a orgánmi alebo inštitúciami, ktoré z dôvodu svojej funkcie pomáhajú posilňovať stabilitu finančného systému.
Smernica 2002/87/ES upravuje systém celoskupinového dohľadu nad obozretným podnikaním úverových ústavov, poisťovní a investičných firiem, ktoré sú súčasťou konglomerátu, najmä čo sa týka platobnej schopnosti a koncentrácie rizík na úrovni konglomerátu, vnútroskupinových transakcií, interných postupov riadenia rizík na úrovni konglomerátu a primeraného a vhodného charakteru riadenia.
Zrevidované preklady uvedených smerníc sa nachádzajú v databáze Centrálnej prekladateľskej jednotky Úradu vlády SR Inštitútu pre aproximáciu práva. V elektronickej