1
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 95/2002 Z.z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 381/2001 Z.z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
1.Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 95/2002 Z.z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 381/2001 Z.z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)Problematika návrhu zákona patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v článku 70 Európskej dohody o pridružení finančné služby, v čl. 84 a v prílohe XVI. Podľa Národného programu pre prijatie acquis communautaire z roku 2001 návrh zákona patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva Kapitola 3 Slobodné poskytovanie služieb a je tiež prioritou aj podľa Partnerstva pre vstup.
Návrh zákona patrí medzi priority odporúčané v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie - Biela kniha - kapitola č. 13 - Finančné služby.
Problematika návrhu zákona je obsiahnutá v screeningovej kapitole č. 3 Slobodné poskytovanie služieb.
Návrh zákona patrí medzi prioritné úlohy vlády.
b)Kapitola č. 3 Slobodné poskytovanie služieb bola otvorená dňa 21.11.2000 a predbežne uzavretá dňa 17.05.2001. Z negociačnej pozície vyplýva Slovenskej republike v oblasti poisťovníctva záväzok implementovať smernice ES z oblasti finančných služieb a posilniť dozor nad finančnými službami.
4.Problematika poisťovníctva:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
v čl. 2, čl. 3 ods. 1 písm. c), čl. 14 a čl. 51 ods.2 Zmluvy o založení ES,
v smernici Rady 64/225/EHS z 25. februára 1964 o zrušení obmedzenia voľného pohybu
osôb a voľného pohybu služieb v oblasti zaisťovania a retrocesií (Úradný vestník
2
Európskych spoločenstiev L56 zo 04.04.1964),
v smernici Rady 73/239/EHS z 24.júla 1973 o koordinácii zákonov, nariadení a
administratívnych ustanovení týkajúcich sa zakladania a činnosti v oblasti priameho poistenia s výnimkou životného poistenia (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L228 zo 16.08.1973)
-v znení smernice Rady 84/641/EHS z 10.decembra 1984 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L339 z 27.12.1984),
-v znení smernice Rady 87/343/EHS z 22.júna 1987 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L185 zo 04.07.1987),
-v znení smernice Rady 87/344/EHS z 22.júna 1987 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L185 zo 04.07.1987),
-v znení smernice Rady 88/357/EHS z 22.júna 1988 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L172 zo 04.07.1988),
-v znení smernice Rady 90/618/EHS z 8.novembra 1990 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L330 z 29.11.1990),
-v znení smernice Rady 92/49/EHS z 18.júna 1992 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L228 z 11.08.1992),
-v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 95/26/ES z 29.júna 1995 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L168 z 18.07.1995),
-v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2000/26/ES zo 16.mája 2000 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L181 z 20.07.2000),
-v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2002/13/ES z 5.marca 2002 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L77 z 20.03.2002),
-v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2002/87/ES z 16.decembra 2002 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L345 z 19.12.2002),
v smernici Rady 77/92/EHS z 13.decembra 1976 o opatreniach na umožnenie efektívneho
vykonávania práva na podnikanie a slobody poskytovania služieb v súvislosti s činnosťou poisťovacích agentov a sprostredkovateľov (ISIN Skupina 630) a predovšetkým o prechodných opatreniach pre tieto činnosti (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L26 z 31.07.1977),
v smernici Rady 88/357/EHS z 22.júna 1988 o koordinácii zákonov, nariadení a
administratívnych ustanovení týkajúcich sa priameho neživotného poistenia, určujúcu opatrenia k umožneniu slobodného poskytovania služieb a doplňujúca smernicu 73/239/EHS (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L172 zo 04.07.1988),
-v znení smernice Rady 90/618/EHS z 8.novembra 1990 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L330 z 29.11.1990),
-v znení smernice Rady 92/49/EHS z 18.júna 1992 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L228 z 11.08.1992),
-v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2000/26/ES zo 16.mája 2000 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L181 z 20.07.2000),
v smernici Rady 92/49/EHS z 18.júna 1992 o koordinácii zákonov, nariadení a
3
administratívnych ustanovení týkajúcich sa podnikania v oblasti priameho poistenia s výnimkou životného poistenia (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L228 z 11.08.1992)
-v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 95/26/ES z 29.júna 1995 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L168 z 18.07.1995),
-v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2000/64/ES zo 7.novembra 2000 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L290 zo 17.11.2000),
-v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2002/87/ES z 16.decembra 2002 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L345 z 19.12.2002),
v smernici Európskeho parlamentu a Rady 98/78/ES z 27.októbra 1998 o doplnkovom
dozore poisťovacích spoločností v skupine poisťovní (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L330 z 05.12.1998) v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2002/87/ES z 16.decembra 2002 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L345 z 19.12.2002),
v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2001/17/ES z 19.marca 2001 o reorganizácii
a likvidácii poisťovacích spoločností (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L110 z 20.04.2001),
v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2002/83/ES z 5.novembra 2002 týkajúca sa
životného poistenia ((Úradný vestník Európskych spoločenstiev L345 z 19.12.2002),
v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2002/87/ES zo 16.decembra 2002 o
doplňujúcom dohľade nad úverovými ústavmi, poisťovňami a investičnými firmami vo finančnom konglomeráte, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 73/239/EHS, 79/267/EHS, 92/49/EHS, 92/96/EHS, 93/6/EHS a 93/22/EHS a smernice 98/78/ES a 2000/12/ES Európskeho parlamentu a Rady (Úradný vestník Európskych spoločenstiev L345 z 19.12.2002).
V Zmluve o založení ES článok 2 stanovuje úlohy Spoločenstva medzi ktoré patrí aj vytvorenie spoločného vnútorného trhu. Článok 3 Zmluvy o ES vymedzuje činnosti Spoločenstva, medzi ktoré patria okrem iného aj vnútorný trh medzi členskými štátmi charakterizovaný zrušením prekážok voľnému pohybu tovaru, osôb, služieb a kapitálu a zbližovanie právnych predpisov členských štátov v rozsahu potrebnom pre fungovanie spoločného trhu. Článok 51 v bode 2 Zmluvy o založení ES vymedzuje , že liberalizácia bankových a poisťovacích služieb spojená s voľným pohybom kapitálu sa uskutoční v súlade s liberalizáciou pohybu kapitálu.
Smernica č. 64/225/EHS ustanovuje že akákoľvek spoločnosť, výlučne špecializovaná na zaisťovaciu spoločnosť alebo akákoľvek spoločnosť pôsobiaca v oblasti poistenia ako aj zaistenia môže vykonať svoje aktivity zaistenia na území členského štátu za tých istých podmienok, ako národné spoločnosti vykonávajúce zaisťovaciu činnosť.
Smernica 73/239/EHS, tiež nazývaná smernica prvej generácie vytvára právny základ poistného trhu Spoločenstva. Jej hlavným cieľom je koordinovať právne úpravy členských štátov, ktoré sa týkajú zakladania inštitúcií pre priame poistenie a poskytovania priameho poistenia.
4
Účelom tejto smernice bolo umožniť poisťovniam sídliacim v jednom členskom štáte vykonávať svoju činnosť v inom členskom štáte v súlade s podmienkami hostiteľskej krajiny a s minimálnymi byrokratickými prekážkami. Smernica 84/641/EHS bola prijatá vzhľadom na rozdielny prístup jednotlivých členských štátov k poistnému krytiu turistov. Smernica 87/343/EHS bola prijatá s cieľom poskytnúť ďalšie finančné záruky na poistenie úverov a zrušiť ustanovenia, ktoré jednému členskému štátu umožňovali zakazovať kombináciu poistenia záruky s inými kategóriami poistenia.
Smernica 77/92/EHS bola základom na vytvorenie regulačného mechanizmu pre činnosť poisťovacích agentov a maklérov. Táto smernica tiež zakotvuje vo svojej preambule zákaz akéhokoľvek diskriminačného zaobchádzania na základe štátnej príslušnosti v súvislosti s usadením sa resp. podnikaním a poskytovaním služieb.
Smernica 88/357/EHS prechodný význam a vypĺňa medzeru medzi smernicami prvej generácie, ktoré mali za cieľ vytvoriť podmienky pre voľné zakladanie poisťovní a smernicami tretej generácie , ktoré zavádzajú ucelený systém poistenia v Európskej únii.
Smernica tretej generácie, smernica 92/49/EHS priniesla zmeny v doterajšom poistnom systéme Spoločenstva, pretože dovtedy nebolo možné vytvoriť jednotný poisťovací trh, lebo poisťovacie produkty boli predmetom dvanástich rozdielnych dozorných režimov. Touto smernicou sa zaviedol systém jednotnej licencie na poisťovaciu činnosť tzv. európsky pas, ktorý umožňuje poisťovacím spoločnostiam pôsobiť v rámci celého Spoločenstva prostredníctvom pobočiek alebo prostredníctvom poskytovania cezhraničných služieb.
Smernica 98/78/ES vo svojom prvom článku definuje niektoré pojmy ako napr. poisťovacia spoločnosť, poisťovacia spoločnosť nečlenského štátu, zaisťovacia, materská ako aj dcérska spoločnosť, účasť, holdingová poisťovacia spoločnosť, príslušný orgán. V ďalších ustanoveniach smernice upravené prípady uplatnenia dozoru nad poisťovacími spoločnosťami a rozsah doplnkového dozoru. Doplnkový dozor by mali vykonať príslušné orgány členského štátu, v ktorom bolo poisťovacej spoločnosti vydané úradné povolenie.
Smernica 2001/17/ES sa týka likvidácie z dôvodu platobnej neschopnosti alebo z iného dôvodu. Uplatňuje sa na kolektívny proces definovaný v legislatíve domovského členského štátu. Zámerom tejto smernice nie je zosúladiť vnútroštátne právo v oblasti reorganizačných opatrení a likvidácie, ale zaručiť vzájomné uznávanie reorganizačných postupov a právnych predpisov ošetrujúcich likvidáciu poisťovacích spoločností medzi členskými štátmi, ako aj nevyhnutnú spoluprácu.
Smernica 2002/83/ES predstavuje dôležitý krok v spájaní národných trhov do integrovaného trhu, definuje podmienky pre udeľovanie alebo odnímanie oficiálnych povolení a upravuje možnosť výmeny informácií medzi príslušnými orgánmi a orgánmi alebo inštitúciami, ktoré z dôvodu svojej funkcie pomáhajú posilňovať stabilitu finančného systému.
Smernica 2002/87/ES upravuje systém celoskupinového dohľadu nad obozretným podnikaním úverových ústavov, poisťovní a investičných firiem, ktoré súčasťou konglomerátu, najmä čo sa týka platobnej schopnosti a koncentrácie rizík na úrovni konglomerátu, vnútroskupinových transakcií, interných postupov riadenia rizík na úrovni konglomerátu a primeraného a vhodného charakteru riadenia.
Zrevidované preklady uvedených smerníc sa nachádzajú v databáze Centrálnej prekladateľskej jednotky Úradu vlády SR Inštitútu pre aproximáciu práva. V elektronickej
5
podobe je možné si ich vyhľadať na internetovej stránke www. aprox.government.gov.sk.
d)nie je upravená v práve Európskej únie.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Návrh zákona je úplne zlučiteľný so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 98/78/ES a smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2002/87/ES.
6.Gestor:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
7.Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie.
Pri príprave návrhu zákona sa nezúčastnili experti.