Všeobecná časť
Ceny motorových palív dosahujú v súčasnosti rekordné hodnoty, čo spôsobuje vážne ťažkosti štátu, domácnostiam a podnikateľskému sektoru. V nasledujúcich mesiacoch ani rokoch sa neočakáva výraznejší pokles týchto cien, skôr môže dôjsť k ich ďalšiemu rastu alebo stagnácii na súčasnej úrovni.
Návrh zákona vedie k zníženiu spotrebnej dane z minerálneho oleja, ako je dnes upravená v zákone č. 98/2004 Z. z.. Pozitíva takéhoto opatrenia sú predovšetkým v znížení tlaku na infláciu, na úrokové miery, v stabilizácii podnikateľského prostredia a sociálnej situácie obyvateľstva. Určitým negatívom je na druhej strane zníženie príjmov štátneho rozpočtu, ktoré bude ale zmiernené vyšším výberom DPH z titulu aj tak vysokých cien pohonných hmôt, ako aj relatívnym zvýšením predaja motorových palív na Slovensku a vyšším výberom priamych daní. Zníženie spotrebnej dane, ako je navrhované v predmetnom návrhu zákona, umožňuje aj doterajší vývoj príjmov štátneho rozpočtu v tomto roku. Prijatie navrhnutej novelizácie zákona č. 98/2004 Z. z. by viedlo aj k významnému obmedzeniu tankovania slovenských fyzických a právnických osôb v zahraničí, čo osobitne negatívne vplýva na príjmy štátneho rozpočtu. Berúc do úvahy pozitíva a negatíva navrhovanej právnej úpravy, celkový dopad na štátny rozpočet za predpokladu účinnosti tohto zákona v posledné štyri mesiace roku 2004 je odhadovaný na úrovni približne 560 mil. Sk. Stabilizácia podnikateľského prostredia, zníženie nákladov a pravdepodobnosť vyššieho výberu dane z príjmu a DPH však tento dopad na štátny rozpočet plne eliminujú. Návrh zákona nebude mať v prípade schválenia negatívny dopad na rozpočty miest a obcí. Nevyvoláva žiadne personálne, či iné požiadavky.
Pokiaľ ide o spotrebnú daň z minerálneho oleja v EÚ, jej minimálnu sadzbu určuje Smernica č. 2003/96/EC z 27. októbra 2003. V súčasnosti platná právna úprava spotrebnej dane z minerálneho oleja na Slovensku neodôvodnene stanovuje vyššie sadzby spotrebnej dane ako je určené v citovanej smernici.
Navrhovaná právna úprava je spoločensky potrebná a žiadúca.
Návrh zákona bol prerokovaný s pracovníkmi Ministerstva financií Slovenskej republiky. Vyjadrenie MF SR tvorí prílohu návrhu zákona.
Navrhovaný zákon bude mať pozitívny dopad na hospodárenie verejnoprávnych inštitúcií. Znížením spotrebnej dani a DPH sa znížia výdavky verejnoprávnych inštitúcií.
Navrhovaný zákon nebude zakladať nároky na pracovné sily, organizačné zabezpečenie a nebude mať dopad na životné prostredie.
Návrh zákona nevyvoláva žiadne právne problémy, pokiaľ ide o vzťah k Ústave Slovenskej republiky, k ostatným zákonom, k iným všeobecne záväzným predpisom, ako aj medzinárodným zmluvám, ktorými je Slovenská republika viazaná.