Dôvodová správa
A. Všeobecná časť:
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky predkladá ako iniciatívny materiál do legislatívneho procesu návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu, konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 331/2003 Z. z. o voľbách do Európskeho parlamentu v znení zákona č. 515/2003 Z. z.
Uvedený návrh priamo nadväzuje na navrhovanú novelu Ústavy Slovenskej republiky, ktorou sa navrhuje kontrola ústavnosti a zákonnosti volieb do Európskeho parlamentu v konaní pred Ústavným súdom Slovenskej republiky.
V platnom znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu, konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov nie je upravený procesný postup Ústavného súdu Slovenskej republiky v prípade preskúmania volieb do Európskeho parlamentu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Materiál nebol predmetom rokovania Rady hospodárskej a sociálnej dohody Slovenskej republiky.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
1.Navrhovateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu, konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 331/2003 Z. z. o voľbách do Európskeho parlamentu v znení zákona č. 515/2003 Z. z.
3.V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona upravená v:
Zmluva o EÚ – čl. 6
Smernica Rady č. 93/109/EHS zo 6. 12. 1993 stanovujúca podrobné pravidlá pre výkon práva voliť a byť volený vo voľbách do Európskeho parlamentu pre občanov v EÚ
Akt Rady týkajúci sa volieb do Európskeho parlamentu č. 76/787 v znení rozhodnutia Rady č. 2002/772
4.Návrh zákona svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona:
Zmluva o EÚ čl. 6; ustanovuje princípy, na ktorých je Únia založená princípy slobody, demokracie, rešpektovania ľudských práv a základných slobôd a právneho štátu.
Smernica Rady č. 93/109/EHS zo 6. 12. 1993 upravuje podrobné pravidlá pre výkon práva voliť a byť volený vo voľbách do Európskeho parlamentu pre občanov v EÚ.
Akt Rady týkajúci sa volieb do Európskeho parlamentu č. 76/787 v znení rozhodnutia Rady č. 2002/772 obsahuje úpravu o nezlučiteľnosti funkcie poslanca Európskeho parlamentu s funkciou poslanca vnútroštátneho parlamentu od volieb v roku 2004.
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie: úplná
B. Osobitná časť:
K čl. I:
K bodom 1 a 2:
S požiadavkami praxe sa upravuje dĺžka praxe, ktorá je potrebná na pôsobenie poradcov na Ústavnom súde Slovenskej republiky a zároveň sa v nadväznosti na zákon o štátnej službe dopĺňa ustanovenie, na základe ktorého budú môcť pôsobiť na Ústavnom súde Slovenskej republiky aj odborníci plniaci úlohy pre predsedu Ústavného súdu.
K bodom 3 až 5:
Opätovne sa zavádza inštitút vedľajšieho účastníka konania v konaní pre ústavným súdom. Vedľajší účastník v konaní sa však pripúšťa iba v prípade konania o súlade právnych predpisov podľa druhej hlavy prvého oddielu. Ak bude Ústavný súd rozhodovať o súlade právnych predpisov, môže vláda Slovenskej republiky v zastúpení ministerstvom spravodlivosti vystupovať ako vedľajší účastník konania. Zároveň sa zavádza povinnosť Ústavného súdu vyžiadať si v rámci tohto druhu konania stanovisko vlády Slovenskej republiky pred rozhodnutím vo veci samej, pretože väčšina právnych predpisov je predkladaná do Národnej rady ako vládny návrh zákona, a je teda nevyhnutné, aby aj vláda mohla zaujať stanovisko v prípade rozhodovania o súlade právnych predpisov. Toto stanovisko za vládu bude predkladať ministerstvo spravodlivosti.
K bodom 7 až 9:
V platnom znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu, konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov nie je upravený procesný postup Ústavného súdu Slovenskej republiky v prípade preskúmania volieb do Európskeho parlamentu. Z uvedené dôvodu bolo nevyhnutné doplniť v príslušných ustanoveniach zákona aj možnosť preskúmania zákonnosti volieb do Európskeho parlamentu.
K bodu 10:
Toto ustanovenie reaguje na potrebu praxe. na základe návrhu Ústavného súdu Slovenskej republiky sa presnejšie špecifikuje katalóg činností v štátnej službe.
K čl. II:
Zákon o voľbách do Európskeho parlamentu nerieši situáciu vyhlásenia opakovaných volieb do Európskeho parlamentu pre prípad, keď Ústavný súd Slovenskej republiky vyhlási voľby za neplatné. Z uvedeného dôvodu sa dopĺňa zákon o uvedené ustanovenie a zároveň sa predsedovi parlamentu ukladá povinnosť v zákonnej lehote opätovne vyhlásiť voľby do Európskeho parlamentu.
K čl. III:
Vzhľadom na navrhovanú účinnosť návrhu ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť 01. júna 2004.
Bratislava 28. apríl 2004
Mikuláš Dzurinda
predseda vlády
Slovenskej republiky
Daniel Lipšic
podpredseda vlády
a minister spravodlivosti
Slovenskej republiky