Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Predkladaný návrh zákona č. 331/2003 Z. z. o voľbách do Európskeho parlamentu v znení zákona č. 515/2003 Z. z. súvisí so vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie od 1. mája 2004.
V spojitosti so vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie je potrebné upraviť zákonnosť volieb do Európskeho parlamentu v konaní pred Najvyšším súdom Slovenskej republiky.
Návrh zákona si nevyžiada zvýšené nároky na štátny rozpočet ani na rozpočty obcí.
Návrh zákona vzhľadom na predmet úpravy nie je potrebné prerokovať v Rade hospodárskej a sociálnej dohody SR.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
1.Navrhovateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 331/2003 Z.z. o voľbách do Európskeho parlamentu v znení zákona č. 515/2003 Z.z.
3. V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona upravená v:
Zmluva o EÚ – čl. 6
Smernica Rady č. 93/109/EHS zo 6. 12. 1993 stanovujúca podrobné pravidlá pre výkon práva voliť a byť volený vo voľbách do Európskeho parlamentu pre občanov v EÚ
Akt Rady týkajúci sa volieb do Európskeho parlamentu č. 76/787 v znení rozhodnutia Rady č. 2002/772
4.Návrh zákona svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona:
Zmluva o EÚ čl. 6; ustanovuje princípy, na ktorých je Únia založená princípy slobody, demokracie, rešpektovania ľudských práv a základných slobôd a právneho štátu.
Smernica Rady č. 93/109/EHS zo 6. 12. 1993 upravuje podrobné pravidlá pre výkon práva voliť a byť volený vo voľbách do Európskeho parlamentu pre občanov v EÚ.
Akt Rady týkajúci sa volieb do Európskeho parlamentu č. 76/787 v znení rozhodnutia Rady č. 2002/772 obsahuje úpravu o nezlučiteľnosti funkcie poslanca Európskeho parlamentu s funkciou poslanca vnútroštátneho parlamentu od volieb v roku 2004.
6.Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie: úplná
B. Osobitná časť
K Čl. I
bod 1:
Jedná sa iba o legislatívno - technickú úpravu, ktorá reaguje na novelu Občianskeho súdneho poriadku.
bod 2:
Podľa platného právneho stavu neexistuju zákonná možnosť preskúmať zákonnosť volieb do Európskeho parlamentu. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje, aby túto právomoc mal Najvyšší súd Slovenskej republiky. V návrhu zákona bolo potrebné priamo upraviť postup pri rozhodovaní o vyslovení neplatnosti volieb, vyslovení neplatnosti hlasovania alebo vyslovení neplatnosti voľby kandidáta. Zároveň sa upravujú lehoty na podanie návrhu, okruh účastníkov konania, náležitosti návrhu a spôsob rozhodnutia Najvyššieho súdu.
Pre prípad rozhodnutia o neplatnosti volieb do Európskeho parlamentu, navrhovaná novela zákona upravuje následnú povinnosť predsedu národnej rady, vyhlásiť nové voľby v lehote 30 dní od doručenia rozhodnutia.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. júna 2004.
Bratislava 28. apríl 2004
Mikuláš Dzurinda
predseda vlády
Slovenskej republiky
Daniel Lipšic
podpredseda vlády
a minister spravodlivosti
Slovenskej republiky