Dôvodová správa A.Všeobecná časť
Predkladaný návrh novely Ústavy Slovenskej republiky súvisí so vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie od 1. mája 2004.
V spojitosti so vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie je potrebné v Ústave Slovenskej republiky upraviť nezlučiteľnosť funkcie poslanca Európskeho parlamentu s funkciou poslanca národného parlamentu a nadväzne na to, aj kontrolu ústavnosti a zákonnosti volieb do Európskeho parlamentu v konaní pred Ústavným súdom Slovenskej republiky.
Návrh ústavného zákona si nevyžiada zvýšené nároky na štátny rozpočet ani na rozpočty obcí. Ministerstvo financií SR sa k takto uvádzanému dopadu návrhu ústavného zákona vyjadrilo listom z 19. 12. 2003 k návrhu rovnakého obsahu, ktorý predložila skupina poslancov NR SR pod par. tlačou 515 s tým, že sa s ním stotožnilo.
Návrh ústavného zákona vzhľadom na predmet úpravy nie je potrebné prerokovať v Rade hospodárskej a sociálnej dohody SR.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
1.Navrhovateľ zákona: vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov
3.V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona upravená v:
Zmluva o EÚ – čl. 6
Smernica Rady č. 93/109/EHS zo 6. 12. 1993 stanovujúca podrobné pravidlá pre výkon práva voliť a byť volený vo voľbách do Európskeho parlamentu pre občanov v EÚ
Akt Rady EÚ týkajúci sa volieb do Európskeho parlamentu č. 76/787 v znení rozhodnutia Rady č. 2002/772
4.Návrh zákona svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona:
Zmluva o EÚ – čl. 6; ustanovuje princípy, na ktorých je Únia založená – princípy slobody, demokracie, rešpektovania ľudských práv a základných slobôd a právneho štátu.
Smernica Rady č. 93/109/EHS zo 6. 12. 1993 upravuje podrobné pravidlá pre výkon práva voliť a byť volený vo voľbách do Európskeho parlamentu pre občanov v EÚ.
Akt Rady EÚ týkajúci sa volieb do Európskeho parlamentu č. 76/787 v znení rozhodnutia Rady č. 2002/772 obsahuje úpravu o nezlučiteľnosti funkcie poslanca Európskeho parlamentu s funkciou poslanca vnútroštátneho parlamentu od volieb v roku 2004.
6.Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie: úplná
3
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť
1.Návrh ústavného zákona nezakladá nároky na verejné financie.
2.Návrh ústavného zákona je v súlade s prioritami a cieľmi hospodárskej politiky.
3.Návrh ústavného zákona nemá vplyv na životné prostredie.
4.Návrh ústavného zákona neovplyvní zamestnanosť a nevyžiada si zvýšenie počtu pracovníkov.
4
B.Osobitná časťK Čl. I
K bodu 1
V súčasnosti pripravovaný návrh Ústavy európskej únie obsahuje zákaz výkonu funkcie poslanca Európskeho parlamentu s funkciou poslanca v národných parlamentoch členských štátov Európskej únie. V nadväznosti na tento návrh sa upravuje aj Ústava Slovenskej republiky tak, aby funkcia poslanca národnej rady bola nezlučiteľná s funkciou poslanca Európskeho parlamentu.
K bodu 10
Čl. 129 ods. 2 ústavy sa dopĺňa tak, že sa zveruje Ústavnému súdu Slovenskej republiky aj právo rozhodovať aj o ústavnosti a zákonnosti volieb do Európskeho parlamentu v Slovenskej republike.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť ústavného zákona od 1. júna 2004.
Bratislava 28. apríl 2004
Mikuláš Dzurinda
predseda vlády
Slovenskej republiky
Daniel Lipšic
podpredseda vlády
a minister spravodlivosti
Slovenskej republiky