1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Návrh
Zákon
z ........2004
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení zákona č.551/2003 Z.z., zákona č.600/2003 Z.z., zákona č. 5/2004 Z.z., zákona č. 43/2004 Z.z. a zákona č. .../2004 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. Nadpis tretieho dielu zákona znie:
„Dávky nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia, úrazového poistenia,
garančného poistenia, poistenia v nezamestnanosti a jednorazová kompenzačná
dávka.“
2. V §13 sa dopĺňa nový odsek 6, ktorý znie:
„(6) Z rezervného fondu sa za podmienok ustanovených týmto zákonom poskytuje
jednorazová kompenzačná dávka.“
3. Za §77 sa vkladajú §77a, §77b, ktoré znejú:
„§77a“
Podmienky nároku na jednorazovú kompenzačnú dávku
(1) Poistenec nárok na jednorazovú kompenzačnú dávku na kompenzáciu zvýšených životných nákladov, ak:
a) zvyšovanie dôchodkov podľa §82 nepokrýva rast životných nákladov domácností
2
dôchodcov v dôsledku úpravy sadzieb daní a deregulácie cien, a
b) o poskytnutí jednorazovej kompenzačnej dávky rozhodla Národná rada
Slovenskej republiky.
(2) Nárok na jednorazovú kompenzačnú dávku poistenec, ktorý bol poberateľom starobného dôchodku, invalidného dôchodku, vdovského a vdoveckého dôchodku, sirotského dôchodku k 31.12. roku, ktorý predchádza roku, v ktorom Národná rada Slovenskej republiky rozhodla o poskytnutí jednorazovej kompenzačnej dávky a ktorého nárok na výplatu trvá ku dňu poskytnutia jednorazovej kompenzačnej dávky.
(3) Ak súčasne splnené podmienky nároku na výplatu starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, alebo invalidného dôchodku a podmienky nároku na výplatu vdovského dôchodku, alebo vdoveckého dôchodku poskytuje sa jednorazová kompenzačná dávka len raz a to tá, ktorá je vyššia.
(4) Ak súčasne splnené podmienky nároku na výplatu starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku, vdovského dôchodku a vdoveckého dôchodku a podmienky nároku na výplatu sirotského dôchodku, poskytuje sa jednorazová kompenzačná dávka ku každému dôchodku.
§77b
Suma jednorazovej kompenzačnej dávky
(1) Sumu jednorazovej kompenzačnej dávky pre poberateľov starobného dôchodku určí Národná rada Slovenskej republiky svojím uznesením.
(2) Ak v rezervnom fonde Sociálnej poisťovne nie je dostatok zdrojov na úhradu kompenzačných dávok Národná rada Slovenskej republiky určí vo svojom uznesení zdroje doplnenia rezervného fondu Sociálnej poisťovne pre tento účel.
(3) Suma jednorazovej kompenzačnej dávky pre poberateľov starobného dôchodku nesmie byť vyššia ako 12-násobok rozdielu medzi medziročným rastom spotrebiteľských cien v domácnostiach dôchodcov a medziročným rastom príjmov dôchodcov násobený priemerným starobným dôchodkom v roku, ktorý predchádza roku, v ktorom Národná rada Slovenskej republiky rozhoduje o poskytovaní jednorazovej kompenzačnej dávky. Ak takto vypočítaná suma je menšia ako 600 Sk jednorazová kompenzačná dávka sa neposkytne.
(4) Suma jednorazovej kompenzačnej dávky k invalidnému dôchodku, ktorý bol priznaný
podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004 a k invalidnému dôchodku poistenca, ktorý má percentuálny pokles schopností vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70% sa rovná sume jednorazovej kompenzačnej dávky k starobnému dôchodku.
(5) Suma jednorazovej kompenzačnej dávky k pomernému starobnému dôchodku, čiastočnému invalidnému dôchodku, ktoré boli priznané podľa predpisov účinných pred
1. januárom 2004 a invalidného dôchodku poistenca s percentuálnym poklesom schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť najviac o 70% sa rovná 50% sumy jednorazovej kompenzačnej
3
dávky k starobnému dôchodku.
(6) Suma jednorazovej kompenzačnej dávky k vdovskému a vdovskému dôchodku je 60% sumy jednorazovej kompenzačnej dávky k starobnému dôchodku.
(7) Suma jednorazovej kompenzačnej dávky k sirotskému dôchodku je 30% sumy jednorazovej kompenzačnej dávky k starobnému dôchodku.“
4. V §159 sa za písmeno f) vkladá nové písmeno g), ktoré znie
„ g) finančné prostriedky poskytnuté štátom na financovanie deficitov základného fondu
starobného poistenia Sociálnej poisťovne vzniknutých v dôsledku zavedenia starobného
dôchodkového sporenia a deficitov v rezervnom fonde Sociálnej poisťovne vniknutých
v dôsledku poskytnutia jednorazovej kompenzačnej dávky.“
Doterajšie písmeno g) sa označí ako h)
5. §160 sa dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„ d) úhrada jednorazových kompenzačných dávok.“
6. §172 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
(6) Na poskytnutie jednorazovej kompenzačnej dávky sa nevzťahujú §172 - §225 tohto zákona.“
7. §285 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„ (3) Štát poskytuje finančné prostriedky do rezervného fondu Sociálnej poisťovne aj na:
a)financovanie deficitov základného fondu starobného poistenia Sociálnej poisťovne
vzniknutých v dôsledku zavedenia starobného dôchodkového sporenia.
b)financovanie deficitov rezervného fondu v Sociálnej poisťovne vzniknutých v dôsledku rozhodnutia Národnej rady Slovenskej republiky o poskytnutí jednorazovej kompenzačnej dávky.
c) finančné prostriedky na pokrytie deficitov základného fondu starobného poistenia a
rezervného fondu uvedené odseku 3 písmeno a) a b) sa poukazujú prostredníctvom
rozpočtových výdavkov kapitoly štátneho rozpočtu ministerstva.“
8. Za §293a sa vkladá §293b, ktorý znie:
„ §293b
4
(1) Pre rok 2004 sa určuje jednorazová kompenzačná dávka k starobnému dôchodku vo výške 2 000 Sk, ktorá bude vyplatená v júli 2004.
(2) Na úhradu jednorazových kompenzačných dávok sa v roku 2004 prevedú zo základného fondu poistenia v nezamestnanosti do rezervného fondu finančné prostriedky vo výške 2,4 mld. Sk.“
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2004
5
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť:
Národná rada Slovenskej republiky schválila 30.10.2003 zákon o sociálnom poistení, ktorý bol uverejnený v Zbierke zákonov pod číslom 461/2003.
Zákon, okrem iného, určuje v §82 odst.2 spôsob zvyšovania dôchodkov, podľa ktorého sa dôchodkové dávky zvyšujú od 1. júla príslušného roka o percento, určené ako súčet jednej polovice percenta medziročného rastu spotrebiteľských cien a jednej polovice percenta medzi- ročného rastu priemernej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky. Tento systém nemôže spoľahlivo reagovať na rast životných nákladov domácností dôchodcov v podmienkach reforiem daňového systému a deregulácie cien.
Bulletin Štatistického úradu Slovenskej republiky č.12/2003 uvádza nasledujúce údaje o vývoji životných nákladov
Indexy spotrebiteľských cien ( životných nákladov )
Z uvedených údajov vyplýva, že dopad reformných opatrení je citeľnejší v domácnostiach dôchodcov ako v domácnostiach zamestnancov.
Reformu daňového systému a dereguláciu cien ekonomicky aktívna časť obyvateľstva kompenzovanú:
1. znížením resp. zjednotením dane z príjmu na 19%
2. nízkopríjmové skupiny obyvateľstva majú jednotnú 19% daň z príjmu
úplne, alebo čiastočne kompenzovanú prídavkami na dieťa vo výške
500 Sk bez ohľadu na príjem rodičov a daňovým bónusom vo výške 400 Sk
na dieťa.
3. zvýšením nezdaniteľnej časti základu dane z príjmu z 38 760,00 Sk na
80 832 Sk ( 19,2 násobok životného minima).
Predch.obd. = 100
Rovnaké obd.m.r.= 100
Dec. 2000 = 100
11.2003
12.2003
11.2003
12.2003
1-12.2003
11.2003
1-12.2003
Celkove za SR
100,2
100,2
109,8
109,3
108,5
119,9
118,1
Spolu - domác.
zamestnancov
100,2
100,2
109,4
108,9
108,2
119,6
117,8
Spolu – domác.
dôchodcov
100,3
100,3
110,7
110,5
109,7
122,0
120,4
6
Dôchodcovia tou skupinou obyvateľstva ktorej sa netýkajú žiadne kompenzácie zvyšovania DPH hlavne za potraviny, lieky, elektrickú energiu, zdravotnícke a sociálne služby a zvýšenia spotrebných daní, ktoré sa premietne do zvýšenia cien. Z uvedeného hľadiska je rozloženie nákladov reforiem na jednotlivé spoločenské a sociálne skupiny nevyrovnané a môže byť hodnotené ako nespravodlivé.
Na nerovnomerné rozloženie reformnej záťaže upozornil vládu SR aj Európsky parlament. Jeho zahraničný výbor prijal 21. januára 2004 uznesenie , v ktorom požiadal vládu SR, aby ......dohliadla na to, aby to nebola najzraniteľnejšia časť populácie, ktorá ponesie bremeno reforiem.....“.
Medzi najzraniteľnejšiu časť populácie jednoznačne patria dôchodcovia, ktorí nemajú možnosť vlastnými silami zlepšiť svoju ekonomickú situáciu.
Návrh na poskytnutie jednorazového kompenzačného príspevku pre poberateľov dôchodkov je riešením dopadov ekonomických reforiem na domácnosti dôchodcov. Predpokladá poskytnutie jednorazovej kompenzačnej dávky maximálne vo výške 12-násobku rozdielu medzi medziročným rastom spotrebiteľských cien v domácnostiach dôchodcov a medziročným rastom dôchodkov, ktorý sa vynásobí priemerným dôchodkom za predchádzajúci rok.
Podľa vyššie uvedenej tabuľky vzrástli medziročne životné náklady domácnosti dôchodcov o 9,7%, príjmy dôchodcov podľa odsúhlaseného spôsobu valorizácie na rok 2004 vzrastú o 7%. Rozdiel vo výške 2,7% bude podľa návrhu kompenzovaný jednorazovou dávkou vo výške maximálne 12 x 0,027 x 6 477 Sk = 2 098 Sk
( 6 477 Sk priemerná výška starobného dôchodku v roku 2003 )
Návrh zákona predpokladá, že o poskytnutí jednorazovej kompenzačnej dávky rozhodne Národná rada Slovenskej republiky, ktorá tiež určí zdroje, z ktorých sa úhrada jednorazových kompenzačných dávok zrealizuje. Pre rok 2004 sa navrhuje jednorazová kompenzačná dávka k starobným dôchodkom vo výške 2 000 Sk.
Návrh určuje aj výšku ďalších jednorazových kompenzačných dávok k:
a) invalidným dôchodkom vo výške jednorazovej kompenzačnej dávky k starobnému dôchodku.
b) čiastočným invalidným dôchodkom a pomerným starobným dôchodkom priznaným podľa predpisov účinných k 1.1.2004 a invalidným dôchodkom s mierou poklesu vykonávať zárobkovú činnosť o menej ako 70% vo výške 50% jednorazovej kompenzačnej dávky k starobnému dôchodku.
c) vdovským a vdoveckým dôchodkom vo výške 60% jednorazovej kompenzačnej dávky k starobnému dôchodku.
d) sirotským dôchodkom vo výške 30% jednorazovej kompenzačnej dávky k starobnému dôchodku.
Predpokladané náklady na poskytnutie jednorazových kompenzačných dávok pre rok 2004.
7
Druh
dôchodku
Odhad počtu
dôchodkov
Výška komp.
dávky (Sk)
Náklady
( tis.Sk )
starobný
pom.starob.
invalidný
čiast.inval.
vdovský-sólo
vdovecký
sirotský
830 051
16 911
235 145
69 909
56 293
21 111
38 854
2 000,00
1 000,00
2 000,00
1 000,00
1 200,00
1 200,00
600,00
1 660 102
16 911
470 290
69 909
67 551,6
25 333,2
23 312,4
Spolu:
1 268 274
2 333 409,2
Zdroje financovania:
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne vykazuje oproti roku 2003 značný nárast zdrojov. Najvyššou mierou sa na nich podieľa presun zostatkov poistenia v nezamestnanosti, garančného poistenia a rezervného fondu z Národného úradu práce vo výške 9,9 mld. Sk. Z nich bolo cca 2,3 mld. Sk prevedené do základného fondu garančného poistenia Sociálnej poisťovne a 7,6 mld. Sk do základného fondu poistenia v nezamestnanosti. Z výberu poistného sa predpokladá príjem do rezervného fondu vo výške 7,3 mld. Sk, z prevodu z minulých rokov 2,4 mld. Sk . Celkové zdroje rezervného fondu na rok 2004 sú 9,7 mld. Sk. Nasledujúca tabuľka ukazuje prehľad o stave základného fondu poistenia v nezamestnanosti a rezervného fondu Sociálnej poisťovne.
Zdroj: Rozpočet Sociálnej poisťovne
Základný fond
poistenia v nezamestnanosti
( tis. Sk )
Rezervný fond
( tis. Sk )
1.Prevod z roka
2003
7 603 197
2 297 058
2.Tvorba v roku
2004
7 188 583
7 426 899
3. Celkom v roku
2004
14 791 788
9 723 957
4.Použitie v roku
2004
2 856 000
9 723 957
5. Bilančný roz-
diel celkom
11 953 780
0
6.Bilančný rozdiel po vykrytí defic. DF
8 837 807
0
Rozpočet Sociálnej poisťovne predpokladá použitie rezervného fondu vo výške 9 723 957 tis. Sk a čiastku 3 115 973 tis. Sk z poistenia v nezamestnanosti na výplatu dôchodkov.
8
V základnom fonde poistenia v nezamestnanosti sa očakáva prebytok 8 837 807 tis. Sk, z ktorého najväčšiu časť tvorí prevod z Národného úradu práce.
Poukazujem na fakt, že prebytky finančných prostriedkov Národného úradu práce, prevedené do Sociálnej poisťovne, vznikli z celej činnosti úradu, ktorý bol financovaný z poistenia v nezamestnanosti a to vrátane financovania administratívnych a správnych výdavkov zo správneho fondu. Financovanie aktívnej politiky zamestnanosti sa presunulo na štát prostredníctvom Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny. Preto prevod celého objemu zostatkov finančných prostriedkov Národného úradu práce do Sociálnej poisťovne nebol celkom správny a opodstatnený a navrhujem presunúť časť prostriedkov zo základného fondu poistenia v nezamestnanosti vo výške 2,4 mld. Sk do rezervného fondu a z neho vyplatiť jednorazové kompenzačné dávky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a platnými medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky.
Návrh zákona si v roku 2004 nevyžiada zvýšené nároky na štátny rozpočet, ani rozpočty vyšších územných celkov, miest a obcí. Návrh zákona bude mať dopad na okruh verejných financií zvýšením deficitu o 2,4 mld. Sk.
Návrh zákona si nevyžaduje osobitné personálne a organizačné zabezpečenie.
B. Osobitná časť
9
K čl. I.
Bod 1.
Navrhuje sa rozšírenie nadpisu tretieho dielu zákona o sociálnom poistení o jednorazovú kompenzačnú dávku.
Bod 2.
§13 sa doplňuje o odsek (6), ktorým sa ustanovuje možnosť použitia rezervného fondu na poskytnutie jednorazovej kompenzačnej dávky.
Bod 3.
Za §77 sa vkladajú nové paragrafy §77a, 77b. V §77a sa určujú podmienky nároku na jednorazovú kompenzačnú dávku. Nárok na jednorazovú kompenzačnú dávku vznikne poberateľom dôchodkových dávok ak:
a) o poskytnutí jednorazovej kompenzačnej dávky rozhodla Národná rada Slovenskej republiky svojím uznesením.
b)zvyšovanie dôchodkov podľa §82 zákona o sociálnom poistení nepokrýva rast
životných nákladov domácností dôchodcov v dôsledku úpravy sadzieb daní a v dôsledku deregulácie cien.
Ďalej sa v §77a určuje okruh poberateľov jednorazovej kompenzačnej dávky, ktorými poberatelia starobných dôchodkov, invalidných dôchodkov, vdovských, vdoveckých a sirotských dôchodkov v roku, ktorý predchádza roku, v ktorom Národná rada Slovenskej republiky rozhodla o poskytnutí jednorazovej kompenzačnej dávky a ktorých vyplácanie trvá ku dňu poskytnutia jednorazovej kompenzačnej dávky. Pri súbehu nárokov zo sirotského dôchodku s iným druhom dôchodku poskytuje sa jednorazová kompenzačná dávka pre každý nárok osobitne. Pri súbehu ostatných nárokov na viac dôchodkových dávok sa poskytuje jednorazová kompenzačná dávka len raz a to tá, ktorá je vyššia.
V §77b sa definuje suma jednorazovej kompenzačnej dávky.
Sumu jednorazovej kompenzačnej dávky pre poberateľov starobného dôchodku určí Národná rada Slovenskej republiky svojim uznesením. Zároveň Národná rada Slovenskej republiky vo svojom uznesení určí zdroje doplnenia rezervného fondu Sociálnej poisťovne pre tento účel. Návrh zákona určuje, že suma jednorazovej kompenzačnej dávky nesmie byť vyššia ako 12-násobok rozdielu medzi medziročným rastom spotrebiteľských cien v domácnostiach dôchodcov a medziročným rastom príjmov dôchodcov ( v dôsledku zvyšovania dôchodkov podľa §82 ) vynásobeného priemerným starobným dôchodkom v roku, ktorý predchádza roku, v ktorom Národná rada Slovenskej republiky rozhodla o poskytnutí jednorazovej kompenzačnej dávky. Ak takáto čiastka je menšia ako 600 Sk, kompenzačná dávka sa neposkytuje.
Od jednorazovej kompenzačnej dávky k starobnému dôchodku sa určujú ostatné jednorazové
10
kompenzačné dávky takto:
-k invalidnému dôchodku v rovnakej sume ako k starobnému dôchodku
- k pomernému starobnému dôchodku vo výške 50% dávky k starobnému
dôchodku
-k čiastočne invalidnému dôchodku a k invalidnému dôchodku s poklesom
schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o menej ako 70% vo výške 50% dávky
k starobnému dôchodku.
- k vdovskému a vdoveckému dôchodku vo výške 60% dávky k starobnému
dôchodku.
- k sirotskému dôchodku vo výške 30% dávky k starobnému dôchodku.
Bod 4.
V §159 Príjmy Sociálnej poisťovne sa mení bod g), ktorým sa umožňuje prijať do fondov Sociálnej poisťovne finančné prostriedky poskytnuté štátom na financovanie deficitov Sociálnej poisťovne vzniknutých v dôsledku zavedenia starobného dôchodkového sporenia a poskytnutia jednorazových kompenzačných dávok.
Doterajší bod g) sa označuje ako h)
Bod 5.
V §160 Výdavky Sociálnej poisťovne sa dopĺňa bod d), ktorým sa do výdavkov poisťovne zahrňuje úhrada jednorazových kompenzačných dávok.
Bod 6.
Navrhuje sa, aby na poskytnutie jednorazovej kompenzačnej jednorazovej dávky neboli aplikované §173 - §225 t.j. aby Sociálnej poisťovni nevznikla povinnosť rozhodovať o jednorazovej kompenzačnej dávke.
Bod 7.
V §285 sa dopĺňa nový ods.3 ktorým sa umožňuje štátu poskytovať finančné prostriedky do rezervného fondu Sociálnej poisťovne na financovanie deficitov, vzniknutých zo zavedenia starobného dôchodkového sporenia a v dôsledku poskytnutia jednorazovej kompenzačnej dávky.
Bod 8.
V prechodných ustanoveniach sa doplňuje §293a, ktorým sa určuje jednorazová kompenzačná dávka k starobnému dôchodku pre rok 2004 v sume 2000 Sk, ktorá bude hradená z rezervného fondu Sociálnej poisťovne jeho doplnením vo výške 2,4 mld. zo základného fondu poistenia v nezamestnanosti.
11
K čl. III.
Účinnosť zákona sa navrhuje k 1. júlu 2004
12
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
1. Navrhovateľ zákona: Ľubica Navrátilová, poslankyňa Národnej rady Slovenskej
republiky
2. Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.461/2003 Z.z.
o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
3. V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona upravená v: bezpredmetné
4.Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona: bezpredmetné
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie: bezpredmetné
DOLOŽKA
13
finančných, ekonomických, enviromentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť
Prvá časť – Odhad dopadov na verejné financie
Návrh zákona si v roku 2004 nevyžiada zvýšené nároky na štátny rozpočet, ani na rozpočty vyšších územných celkov, miest a obcí. Návrh zákona bude mať dopad na rozpočet Sociálnej poisťovne vo výške 2,4 mld. Sk, čo spôsobí zvýšenie deficitu v okruhu verejných financií vo výške 2,4 mld. Sk.
Druhá časť Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Návrh zákona bude mať pozitívny dopad na dôchodcov a ostatných poberateľov dôchodkových dávok. Nepredpokladá sa negatívny dopad na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb.
Tretia časť – Odhad dopadov na životné prostredie
Nepredpokladá sa negatívny dopad na životné prostredie na miestnej, regionálnej i celoslovenskej úrovne.
Štvrtá časť – Odhad dopadov na zamestnanosť
Návrh zákona nebude mať negatívny dopad na zamestnanosť. Návrh zákona si nevyžaduje osobitné personálne a organizačné zabezpečenie.
Predkladacia správa
14
Účelom novely zákona č.461/2003 Z.z. o sociálnom poistení je zmierniť dopady reformných opatrení na poberateľov dôchodkových dávok.
Novela zavádza novú dávku sociálneho poistenia a to jednorazovú kompenzačnú dávku, vyplácanú z rezervného fondu Sociálnej poisťovne.
Zároveň sa určujú podmienky nároku na jednorazovú kompenzačnú dávku na kompenzáciu zvýšených životných nákladov a to v prípade, ak zvyšovanie dôchodkov podľa §82 zákona č.461/2003 Z.z. nepokrýva rast životných nákladov domácností dôchodcov v dôsledku úpravy sadzieb daní a deregulácie cien. O poskytnutí jednorazovej kompenzačnej dávky bude rozhodovať Národná rada Slovenskej republiky.
Suma jednorazovej kompenzačnej dávky nesmie byť vyššia ako 12-násobok rozdielu medzi medziročným rastom spotrebiteľských cien v domácnostiach dôchodcov a medziročným rastom príjmov dôchodcov vynásobený priemerným starobným dôchodkom z predchádzajúceho roka.
Určujú sa výšky kompenzačných dávok pre jednotlivé druhy dôchodkových dávok v náväznosti na výšku kompenzačnej dávky pre poberateľa starobného dôchodku. Navrhovanou novelou sa tiež umožňuje Sociálnej poisťovni zahrnúť do jej príjmov finančné prostriedky poskytované štátom na financovanie deficitov základného fondu starobného poistenia a rezervného fondu Sociálnej poisťovne vzniknutých v dôsledku zavedenia starobného dôchodkového sporenia a v dôsledku rozhodnutia Národnej rady Slovenskej republiky o poskytnutí jednorazovej kompenzačnej dávky.
15