Ďalšími subjektami, ktoré sú poškodzované spôsobom vedenia exekúcie prikázaním inej peňažnej pohľadávky (exekúcie vedené na poistné, ktoré majú platitelia odviesť na účet zdravotnej poisťovne) sú všetci účastníci povinného zdravotného poistenia, pretože sú exekvované finančné prostriedky, ktoré nie sú majetkom zdravotnej poisťovne. Tieto sú určené na úhradu zdravotnej starostlivosti poistencov. Súdni exekútori uplatňujú názor, že exekučný poriadok neochraňuje očakávané poistné – toto bolo označené ako pohľadávka na poistnom, hoci podľa zákona o zdravotnom poistení, ktorý možno označiť ako lex specialis pred exekučným zákonom, sa poistné stáva pohľadávkou až uplynutím lehoty splatnosti. S predpísaným poistným, ktoré je platiteľ povinný odviesť, zákon neumožňuje poisťovni nakladať v plnej výške. Toto poistné podlieha v zmysle zákona o zdravotnom poistení prerozdeleniu, ktoré sa dotýka všetkých zdravotných poisťovní. Poisťovňa je oprávnená nakladať so zaplateným poistným spôsobom určeným zákonom, len vo výške vypočítanej po prerozdelení.
Navrhovanou novelou sa spĺňa úloha B.4 uznesenia vlády SR č. 282 z 31. marca 2004, ktorá znie : „predložiť na rokovanie vlády návrh novely zákona č. 273/1994 Z. z. o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, zriadení Všeobecnej zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných poisťovní v znení neskorších predpisov s cieľom obmedziť možnosť exekúcií zdravotných poisťovní a zdravotníckych zariadení do 31. decembra 2004“ s termínom splnenia úlohy do 30. apríla 2004 a dosahuje taký stav, aby sa predišlo exekúciám a konkurzom zdravotných poisťovní, pretože finančné prostriedky na ich účtoch nie sú ich majetkom a sú určené na krytie zdravotnej starostlivosti.
Predkladanú novelu možno zdôvodniť i samotným Nálezom Ústavného súdu zo dňa 15. 11. 2000. Sudcovia Ústavného súdu v odôvodnení svojho rozhodnutia, v článku IV. bod 2, pripúšťajú možnosť obmedzenia súdnej exekúcie na časť majetku povinného tak, aby si povinný mohol plniť úlohy, pre ktoré je určený alebo zriadený zákonom. Ďalej sa v odôvodnení nálezu konštatuje, že obmedzenia súdnej exekúcie sú prípustné aj vtedy, ak treba zo súdnej exekúcie vylúčiť také majetkové hodnoty, ktoré slúžia všeobecne prospešným účelom. Systém zdravotného poistenia je založený na toku finančných prostriedkov. Peniaze ako platidlo nemožno považovať za takú majetkovú hodnotu, ktorú by samu o sebe bolo možné spájať so všeobecne prospešným účelom, ale ich tok v systéme zdravotného poistenia medzi zdravotnými poisťovňami, poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a samotnými občanmi nemožno charakterizovať inak ako majetkovú hodnotu slúžiacu všeobecne prospešnému účelu, a to zabezpečeniu fungovania zdravotnej starostlivosti.
Navrhovaná zmena má za cieľ ochrániť finančné prostriedky určené vládou Slovenskej republiky z rozpočtových alebo mimorozpočtových zdrojov na oddlženie rezortu zdravotníctva. Tento proces by mal byť ukončený do 31. decembra 2004, jeho neprijatím hrozia rozsiahle národohospodárske škody.
Navrhovaná novela taktiež reaguje na uznesenie vlády SR č. 974 zo 14. októbra 2003 na úlohu D.5., v ktorej sa ukladá ministerstvu zdravotníctva vydať výnos, ktorým sa vydávajú pravidlá čerpania a zúčtovania poistného plateného štátom a pravidlá hospodárenia s osobitným účtom tak, aby bolo zabezpečené ročné zúčtovanie poistného plateného štátom, keďže táto skutočnosť nie je zachytená v platnom právnom predpise, navrhuje sa jeho zmena.
Návrh zákona vláda Slovenskej republiky schválila 21. apríla 2004.
Realizácia návrhu zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov. Priamy finančný, ekonomický a environmentálny dopad, ani vplyv na zamestnanosť je vyjadrený v doložke finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov a vplyvov na zamestnanosť.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.