NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
663
NÁVRH VLÁDY
na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 273/1994 Z. z. o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných poisťovní v znení neskorších predpisov;
Vláda Slovenskej republiky na zasadnutí dňa 31. marca 2004 v uznesení č. 282 k návrhu spôsobu oddlženia tzv. problematických oblastí v rezorte zdravotníctva a kalkulácie finančnej náročnosti na celkové oddlženie zdravotníctva schválila úlohu č. B.4, v ktorej Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky povinnosť predložiť na rokovanie vlády návrh novely zákona č. 273/1994 Z. z. o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, zriadení Všeobecnej zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných poisťovní v znení neskorších predpisov s cieľom obmedziť možnosť exekúcií zdravotných poisťovní a zdravotníckych zariadení do 31. decembra 2004“ s termínom splnenia úlohy do 30. apríla 2004.
Zákonom č. 671/2002 Z. z. s účinnosťou od 1. 1. 2003 tak, že sa doplnilo ustanovenie § 54a zákona o zdravotnom poistení o ďalší odsek, podľa ktorého z exekúcií a z výkonu rozhodnutia je vylúčený aj majetok poisťovní, bez ktorého nemôžu plniť svoje úlohy, ak je obstaraný z prostriedkov poistného, z poplatku z omeškania, z pokút a z poplatku za nesplnenie oznamovacej povinnosti, finančné prostriedky na účtoch zdravotníckych zariadení, ktoré určené na poskytovanie zdravotnej starostlivosti a služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a súvisiace so zabezpečovaním zdravotnej starostlivosti, majetok zdravotníckych zariadení, bez ktorého nemôžu plniť svoje úlohy, ak je obstaraný z prostriedkov poistného, lieky a zdravotnícke pomôcky.
V poslednej dobe sa ukazuje, že znenie citovaného ustanovenia zákona nie je dostatočne jasné, pretože dochádza k rôznym interpretáciám nielen zo strany exekútorov, ale aj senáty súdov na rôznych stupňoch rozhodujú rôzne. Zjednocujúce stanovisko Najvyššieho súdu Slovenskej republiky nie je doteraz k dispozícii.
Ministerstvo zdravotníctva je toho názoru, že postup súdnych exekútorov vo vzťahu k štátnym zdravotníckym zariadeniam a zdravotným poisťovniam ako povinným v exekučnom konaní, nie je vždy v súlade s Exekučným poriadkom a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi dotýkajúcimi sa exekúcie. V tomto smere poukazujeme nielen na § 54a zákona o zdravotnom poistení, ale aj § 2 a 18a zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov, § 10 ods. 9 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov, § 2, 7 ods. 4 a 12 ods. 7 zákona č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Všetky vyššie citované právne predpisy
vylučujú viesť exekúciu na majetok štátu v správe zdravotníckych zariadení a na majetok slúžiaci na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti. Postup súdnych exekútorov v rámci exekučného konania smeruje práve proti tomuto majetku, pretože iný majetok tieto zdravotnícke zariadenia v správe obvykle nemajú.
Návrh zákona vláda Slovenskej republiky schválila 21. apríla 2004.
Vzhľadom na uvedené možno konštatovať, že neprijatím tohto zákona hrozia rozsiahle národohospodárske škody a preto sa navrhuje v súlade s § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov prerokovať vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 273/1994 Z. z. o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných poisťovní v znení neskorších predpisov v skrátenom legislatívnom konaní.