NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Na rokovanie
Národnej rady Slovenskej republiky Číslo: /2004
N á v r h
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
n a v y d a n i e
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady
č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov
P r e d k l a d a j ú: Návrh na uznesenie:
Anton D a n k o Národná rada Slovenskej republiky
s c h v a ľ u j e
Imrich H a m a r č á k návrh skupiny poslancov Národnej
rady Slovenskej republiky na vydanie
Vladimír H o r á k zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon
Slovenskej národnej rady č. 138/1991
Milan H o r t Zb. o majetku obcí v znení neskorších
predpisov
Bratislava apríl 2004
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Návrh zákona z ........2004,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 306/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 43/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 245/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 147/1995 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 130/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 447/2001 Z. z. a zákona č. 522/2003 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 9 ods. 4 sa za slová „obchodnej verejnej súťaže,“ vkladajú slová „s výnimkou podľa odseku 6,“.
2.§ 9 sa dopĺňa odsekmi 5 a 6, ktoré znejú:
„(5) Obec nemôže previesť vlastnícke právo k majetku mimo obchodnej verejnej súťaže ani na právnickú osobu, v ktorej zakladateľom, vlastníkom obchodného podielu, štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, členom riadiaceho, výkonného alebo dozorného orgánu je osoba uvedená v odseku 4; to neplatí, ak ide o právnickú osobu, ktorej zakladateľom je obec alebo v ktorej má obec obchodný podiel.
(6)Obec môže fyzickej osobe uvedenej v odseku 4 previesť mimo obchodnej verejnej súťaže
a)byt alebo pozemok podľa osobitného predpisu22a),
b)pozemok zastavaný stavbou v jej vlastníctve ,
c)podiel majetku obce, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo22d),
d)hnuteľnú vec, ktorej zostatková cena je nižšia ako 50 000,-Sk.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 22d znie:
22d) Napríklad § 140 Občianskeho zákonníka.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2004.
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Návrh zákona reaguje na diskrimináciu časti občanov pri nadobúdaní vlastníctva a na rozdiely, ktoré vznikli medzi právnou úpravou prevodu vlastníckeho práva k majetku obce a právnou úpravou prevodu vlastníckeho práva k majetku vyšších územných celkov.
Účelom predkladanej novely zákona o majetku obcí je odstrániť možnú kolíziu zákona s Ústavou Slovenskej republiky a zosúladiť právnu úpravu prevodu vlastníckeho práva k majetku obcí s právnou úpravou vlastníckeho práva k majetku vyšších územných celkov.
Návrhom sa ustanovuje okruh právnických osôb, ktoré v rámci opatrení boja proti korupcii, nemôžu nadobudnúť do svojho vlastníctva majetok obce ináč ako obchodnou verejnou súťažou a odstraňuje sa neústavná diskriminácia určitej časti občanov pri nadobúdaní vlastníctva. Súčasný zákon o majetku obcí, na rozdiel od zákona o majetku vyšších územných celkov, umožňuje previesť starostovi obce, poslancom obecného zastupiteľstva, členom štatutárnych orgánov právnických osôb založených alebo zriadených obcou, zamestnancom obce, aj blízkym osobám uvedených fyzických osôb, vlastníctvo k obecnému bytu, ktorý niektorá z týchto osôb užíva, ako aj k obecnému pozemku, na ktorom niektorá z týchto osôb postavenú stavbu, len obchodnou verejnou súťažou. Ináč ako obchodnou verejnou súťažou obec podľa v súčasnosti platného zákona nemôže na tieto fyzické osoby previesť ani podiel majetku obce, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo.
Navrhovaná zákonná úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nepredpokladá dopad na štátny rozpočet, ani na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov. Nebude mať dopad na hospodárenie verejnoprávnych inštitúcií a nebude zakladať nároky na pracovné sily, organizačné zabezpečenie a nebude mať dopad na životné prostredie.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ právneho predpisu:
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov právneho predpisu:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
Návrh zákona svojou problematikou nepredstavuje prioritu aproximácie práva podľa článku 70 Európskej dohody o pridružení, Národného programu pre prijatie acquis communautaire, Partnerstva pre vstup, úloh vyplývajúcich zo screeningu a negociačnej pozície a nie je ani predmetom odporúčaní podľa Bielej knihy.
Návrh zákona nepatrí medzi prioritné úlohy vlády Slovenskej republiky podľa plánu legislatívnych úloh.
4.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)
b)problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
c)
d)problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom ES/EÚ.
6.Gestor (spolupracujúce rezorty)
bezpredmetné
7.Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom ES/EÚ:
Bez účasti expertov.
Osobitná časť
K čl. I.
K bodu 1
Vymedzením majetku, ktorý môže obec do vlastníctva osôb uvedených v odseku 4 previesť, sa odstraňuje možná kolízia zákona s Ústavou Slovenskej republiky a znenie zákona sa zosúlaďuje so znením zákona č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov .
K bodu 2
Odsek 5 reaguje na opatrenia boja proti korupcii a na potrebu zabezpečenia väčšej transparentnosti pri prevode majetku obce do vlastníctva vymedzeného okruhu právnických osôb tým, že týmto právnickým osobám umožňuje prevádzať majetok obce len na základe podmienok, upravených v Obchodnom zákonníku pre obchodnú verejnú súťaž.
V odseku 6 je vymedzený majetok, ktorý môže obec previesť do vlastníctva osôb, uvedených v odseku 4, mimo obchodnej verejnej súťaže. Ide o prevod vlastníctva bytu alebo pozemku podľa zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, pozemku, ktorý je zastavaný stavbou vo vlastníctve fyzickej osoby uvedenej v odseku 4 a o majetok, ktorý je v spoluvlastníctve obce a fyzickej osoby uvedenej v odseku 4 a obec je povinná podľa § 140 Občianskeho zákonníka ponúknuť prednostne majetok tejto osobe.
Zákon umožňuje, podobne ako zákon o majetku vyšších územných celkov, previesť na uvedené osoby mimo obchodnej verejnej súťaže aj vlastníctvo hnuteľnej veci, ktorej hodnota vedená v účtovníctve je nižšia ako 50 000,-Sk.
K Čl. II
Ustanovuje sa účinnosť od 1. júla 2004.