Dôvodová správa
1. Všeobecná časť
Zabezpečenie zastupovania Slovenskej republiky pred Súdnym dvorom Európskych spoločenstiev a Súdom prvého stupňa Európskych spoločenstiev je dôležité z hľadiska obhajovania záujmov Slovenskej republiky ako člena Európskej únie, ktorý práva a povinnosti vyplývajúce priamo z tohto členstva. Vstupom do Európskej únie bude Slovenská republika v určitých oblastiach a záležitostiach podliehať jurisdikcii vyššie uvedených súdov. Agenda zastupovania Slovenskej republiky pred Súdnym dvorom a Súdom prvého stupňa zahŕňa najmä prípravu a vlastné zastupovanie v konaní pred uvedenými súdmi, ako aj úkony súvisiace a vzťahujúce sa k činnosti týchto súdov.
V súvislosti so vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie teda vyplýva pre Slovenskú republiku aktuálna potreba zabezpečenia a vytvorenia osobitného koordinačného útvaru na zastupovanie v konaní na Súdnom dvore a Súde prvého stupňa. Vytvorenie takéhoto osobitného koordinačného útvaru podmieňuje potreba osobitných znalostí tak materiálneho práva, ako aj procesného práva a procedurálnych postupov na oboch týchto európskych súdoch.
Navrhované vytvorenie osobitného koordinačného útvaru/kancelárie odôvodňujú aj doterajšie skúsenosti z činnosti Kancelárie agenta pre zastupovanie Slovenskej republiky v konaní pred Európskym súdom pre ľudské práva v Štrasburgu, ktorá pôsobí v rámci Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky. Navrhuje sa preto, aby aj agendu zastupovania Slovenskej republiky v konaní pred Súdnym dvorom Európskych spoločenstiev a Súdom prvého stupňa Európskych spoločenstiev zabezpečovalo Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.
Navrhované riešenie schválila vláda Slovenskej republiky svojím uznesením č. 201/2004 k materiálu Informácia o zastupovaní Slovenskej republiky pred Súdnym dvorom Európskych spoločenstiev a Súdom prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 575/2001 Z.z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov
3.Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe.
4.V práve Európskych spoločenstiev a v práve Európskej únie nie je problematika návrhu právneho predpisu upravená. Úprava v predmetnej oblasti je ponechaná na jednotlivé štáty.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie:
6.Gestor (spolupracujúce rezorty): Nakoľko sa do návrhu zákona netransponujú žiadne ustanovenia smerníc, považujeme stanovenie gestora za bezpredmetné.
7.Na príprave návrhu zákona sa nezúčastnili žiadni experti.
2. Osobitná časť
K čl. I:
K bodu 1:
Ide o technickú úpravu v nadväznosti na návrh nového zákona o o súdnych znalcoch, súdnych tlmočníkoch a súdnych prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
K bodu 2:
Vzhľadom na to, že od vstupu Slovenskej republiky do Európskej únie bude potrebné zabezpečiť zastupovanie Slovenskej republiky v konaní pred Súdnym dvorom Európskych spoločenstiev a Súdom prvého stupňa Európskych spoločenstiev, navrhuje sa, aby túto kompetenciu vykonávalo Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky obdobne ako v prípade zastupovania pred Európskym súdom pre ľudské práva v Štarsburgu.
K čl. II:
Účinnosť sa navrhuje ustanoviť od 1. júla 2004.
V Bratislave 24. marca 2004.
Mikuláš D z u r i n d a, v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Daniel L i p š i c, v. r.
minister spravodlivosti a podpredseda vlády
Slovenskej republiky