NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Číslo:
N á v r h
poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Roberta Fica a Róberta Madeja
na vydanie
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Návrh na uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky
schvaľuje
návrh poslancov Národnej rady
Slovenskej republiky Roberta Fica a Róberta Madeja na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Bratislava, február 2004
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
__________________________________________________________________
Návrh
Zákon
z ......................2004
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení
neskorších predpisov.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 551/2003 Z.z.,
zákona č. 600/2003 Z.z., zákona č. 5/2004 Z.z. a zákona č. 43/2004 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 15 sa odsek 1 dopĺňa písmenom g), ktoré znie:
„g) fyzická osoba, ktorá sa po dovŕšení 16 rokov veku sústavne pripravuje
na povolanie, ak sa považuje za nezaopatrené dieťa.“.
2. V § 22 sa slová „c) až e)“ nahrádzajú slovami „ c) až e) a g)“.
3. V § 128 sa odsek 5 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„ d) fyzickú osobu, ktorá sa po dovŕšení 16 rokov veku sústavne pripravuje na
povolanie, ak sa považuje za nezaopatrené dieťa.“.
4. V § 142 odsek 3 znie :
„(3) Poistné na dôchodkové poistenie sa môže zaplatiť aj dodatočne za
obdobie, počas ktorého bola fyzická osoba vedená v evidencii uchádzačov o zamestnanie.“.
5. V § 229 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Stredná škola a vysoká škola, v ktorej sa fyzická osoba po dovŕšení 16 rokov veku sústavne pripravuje na povolanie štúdiom a je nezaopatrené dieťa, povinné prihlásiť túto fyzickú osobu na dôchodkové poistenie a odhlásiť ju z tohto poistenia do ôsmich dní od vzniku skutočnosti zakladajúcej vznik a zánik dôchodkového poistenia v pobočke príslušnej podľa sídla strednej školy alebo sídla vysokej školy.“
Doterajšie odseky 2 až 5 sa označujú ako odseky 3 až 6.
6. V § 229 v ods. 5 sa slová „podľa odsekov 1 2“ nahrádzajú slovami „podľa odsekov 1 až 3“.
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2005.
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Zákon č. 461/ 2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov nadobudol účinnosť dňa 1. 1. 2004. Predmetný zákon upravuje 1. pilier dôchodkového systému založeného na priebežnom systéme financovania. V porovnaní s právnym stavom platným do 31. decembra 2003 zákon okrem iného zúžil aj okruh fyzických osôb podliehajúcich povinnému dôchodkovému poisteniu, za ktoré platí poistné štát.
Napriek zavedeniu poistného princípu ako jedného zo základných zásadných atribútov, na ktorých bol zákon postavený, je v § 128 odsek 5 upravený okruh osôb, za ktoré platí poistné na starobné poistenie a invalidné poistenie štát. Do tohto systému nie však zahrnuté fyzické osoby, ktoré sa sústavne pripravujú na povolanie a ktoré zároveň nezaopatreným dieťaťom. Ide o študentov stredných škôl a vysokých škôl, ktorí sa sústavne pripravujú na povolanie v období do dovŕšenia 26 rokov veku. Uvedené osoby teda nie zúčastnené na povinnom dôchodkovom poistení. Zákon im umožňuje v § 15 ods. 6 zúčastniť sa na dôchodkovom poistení výlučne na báze dobrovoľnosti, a to aj napriek tomu, že ide aj o osoby, ktoré nemajú príjem z vlastnej zárobkovej činnosti.
Z dôvodu neustále sa zvyšujúcich nákladov na štúdium (pripravované spoplatnenie štúdia, nárast cien vo všetkých oblastiach života) a skutočnosť, že na Slovensku je viac ako 500 tisíc občanov poberateľov dávky hmotnej núdze, hrozí značnej skupine mladých ľudí pochádzajúcich zo sociálne slabších rodín vylúčenie z možnosti využitia ústavného práva občanov na vzdelanie. Ak by sa tieto osoby sústavne pripravovali na povolanie, nemohli by byť z dôvodu nepriaznivej sociálnej situácie zúčastnené na dôchodkovom a invalidnom poistení.
Pripravovaný systém štipendií a študentských pôžičiek nerieši a ani nebude môcť v dostatočnom rozsahu pokryť náklady na štúdium. Ďalšie finančné zaťaženie študentov, ktorí nezaopatrenými deťmi, príspevkami na dôchodkové poistenie je teda z hľadiska ich sociálnej situácie neúnosné. V prípade, že študenti nebudú zúčastnení na poistnom systéme, vystavení viacerým rizikám spojeným s hmotným nezabezpečením v prípade stavu sociálnej núdze. Ide najmä o riziko pri úrazoch a ochoreniach s trvalými alebo aj smrteľnými následkami. V prípade vzniku invalidity nepoistenej fyzickej osobe nevznikne nárok na invalidný dôchodok.
Účelom predloženého návrhu zákona je rozšíriť osobný rozsah povinného dôchodkového poistenia o osoby, ktoré sa sústavne pripravujú na povolanie a ktoré zároveň nezaopatreným dieťaťom. Ide o študentov stredných škôl a vysokých škôl. Z dôvodu toho, že študenti denného štúdia spravidla nemajú vlastný príjem, sa navrhuje, aby za uvedený okruh osôb platil príspevky na starobné poistenie a na invalidné poistenie štát.
Návrhom zákona sa zároveň sleduje utvorenie reálnych podmienok na zvýšenie úrovne vzdelanosti obyvateľstva, ktorá je jednou z priorít Európskej únie pri utváraní podmienok na vybudovanie konkurencieschopnej ekonomiky v informačnej spoločnosti, ktorá je založená na poznatkoch.
Osobitná časť
K bodu 1
V § 15 odsek 1 sa navrhuje rozšíriť osobný rozsah povinného dôchodkového poistenia o fyzické osoby, ktoré sa po dovŕšení 16 rokov veku sústavne pripravujú na povolanie, pokiaľ tieto osoby nezaopatrovaným dieťaťom. Ide o študentov stredných škôl a vysokých škôl, najdlhšie však do dovŕšenia 26 rokov veku.
K bodu 2
V § 22 sa navrhuje upraviť vznik a zánik povinného dôchodkového poistenia u študentov stredných škôl a vysokých škôl. Vznik povinného dôchodkového poistenia uvedených osôb sa navrhuje ustanoviť na deň , v ktorom nastala skutočnosť podmieňujúca povinné dôchodkové poistenie. U študentov vysokých škôl je to deň zápisu na vysokú školu. Zánik povinného dôchodkového poistenia sa navrhuje ustanoviť na deň, v ktorom zanikla skutočnosť podmieňujúca povinné dôchodkové poistenie (ukončenie strednej školy alebo vysokej školy).
K bodu 3
V § 128 ods. 5 sa navrhuje rozšíriť okruh poistencov, za ktorých platí poistné štát na starobné a invalidné poistenie o študentov stredných škôl a vysokých škôl pokiaľ sa považujú za nezaopatrené deti.
K bodu 4
V § 142 ods. 3 sa navrhuje vypustenie právnej úpravy umožňujúcej dodatočné doplatenie poistného na dôchodkové poistenie žiakom stredných škôl a študentom vysokých škôl ako bezpredmetnej.
K bodu 5
V § 229 v novom ods. 2 sa navrhuje uložiť povinnosť stredným školám a vysokým školám, v ktorých sa fyzické osoby nezaopatrené deti, sústavne pripravujú na štúdium, prihlásiť tieto fyzické osoby na dôchodkové poistenie a odhlásiť ich z tohto poistenia do ôsmich dní od vzniku resp. zániku skutočností zakladajúcich vznik alebo zánik dôchodkového poistenia. Súčasne sa navrhuje uložiť túto povinnosť škole v pobočke príslušnej poisťovne podľa sídla školy.
K bodu 6
Ide o legislatívno – technickú úpravu.
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z.z. o
sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a k Európskej únií:
a) problematika návrhu zákona podľa článku 70 Európskej dohody o pridružení uzatvorenej medzi Európskym spoločenstvom a ich členskými štátmi na jednej strane a Slovenskou republikou na druhej strane nepatrí medzi oblasti zahrnuté na zbližovanie práva. Podľa článku 88 v oblasti sociálneho zabezpečenia, t.j. v časti sociálneho poistenia, ktoré je predmetom úpravy návrhu zákona sa zabezpečuje spolupráca medzi zmluvnými stranami,
b) z NPPA, Partnerstva pre vstup, Bielej knihy, screeningu a plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky vyplýva požiadavka na inštitucionálne zabezpečenie efektívnej koordinácie systému sociálneho zabezpečenia.
4. Problematika zákona je v práve Európskeho spoločenstva upravená vo viacerých článkoch zmluvy o založení Európskeho spoločenstva v amsterdamskom znení. V rámci spoločenstva sa v oblasti upravenej návrhom zákona uplatňuje tzv. globálny prístup, ktorého cieľom nie je zosúladenie systémov sociálneho zabezpečenia členských štátov, ale dosiahnutie efektívnej koordinácie týchto systémov.
Predložený návrh zákona plne rešpektuje štyri všeobecné právne zásady:
1.aplikáciu jedného zákonodarstva,
2.rovnosť zaobchádzania,
3.zachovanie získaných práv,
4.spočítanie období poistenia.
Ďalej je táto problematika návrhu zákona upravená v sekundárnom práve v nariadení Rady
-1408/71/EHS o koordinácií systémov sociálneho zabezpečenia na zamestnané osoby a ich rodinných príslušníkov, ktorí sa pohybujú v rámci spoločenstva,
-574/72/EHS o postupe pri uplatňovaní nariadenia Rady 1408/71/EHS a v týchto smerniciach:
- Smernica Rady 79/7/EHS z 19. decembra 1978 o postupnom vykonávaní zásady rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach súvisiacich so sociálnym zabezpečením,
- Smernica Rady 80/987/EHS z 20. októbra 1980 o aproximácií zákonov členských štátov týkajúcich sa ochrany práv zamestnancov pri platobnej neschopnosti ich zamestnávateľa,
-Smernica Rady 2000/43/ES z 29. júna 2000 o vykonávaní zásady rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod,
-Smernica Rady 80/987/ EHS z 20. októbra 1980 o aproximácií zákonov členských štátov týkajúcich sa ochrany práv zamestnancov pri platobnej neschopnosti ich zamestnávateľa v znení Smernice Rady (87/164/EEC),
-rozsudok ESD C-34/02 Sante Pasguinigegen Istituto Nazionale della Previdenza Sociale (INP),
- rozsudok ESD C-92/02 Nina Kristiansen gegen Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev s právom Európskej únie: úplná.
Doložka finančných, ekonomických a environmentálnych vplyvov
I. Odhad dopadov na štátny rozpočet, rozpočty obcí a VÚC
Podkladaný návrh novely zákona č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov dopad na výdavkovú časť štátneho rozpočtu pre rok 2005 a tá pri vychádzaní z priemerného vymeriavacieho základu štátu uvedeného v § 138 ods. 19 vyššie uvedeného zákona predstavuje 4,034 mld. Sk.
Pre rok 2006, 2007 a nasledujúce budú dopady na výdavkovú časť štátneho rozpočtu vyššie z titulu nárastu miezd, z ktorých vychádza určenie vymeriavacieho nákladu. Pre rok 2006 pôjde o navýšenie cca 6,6 %. Pre rok 2007 5,7%. Uvedené dopady podmienené zachovaním počtu študentov na stredných a vysokých školách ako v roku 2003.
Návrh zákona nemá žiadne dopady na rozpočty obcí a vyšších územných celkov.
II. Odhad dopadov na zamestnanosť
Finančná pomoc študentom stredných škôl a vysokých škôl spočívajúca v prenesení záťaže na štát v oblasti platenia poistného na účely dôchodkového poistenia v období ich sústavnej prípravy na povolanie, môže mať do budúcnosti priaznivý vplyv na zvýšenie celkovej miery zamestnanosti.
III. Odhad dopadov na životné prostredie
Predkladaný návrh novely zákona nemá vplyv na životné prostredie.