N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
Číslo:
...
N á v r h
poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomíra Vážneho
n a v y d a n i e
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. ......./2004 Z.z. o letiskových spoločnostiach a o zmene a doplnení zákona č.143/1998 Z.z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 37/2002 Z.z.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
P r e d k l a d á :Návrh na uznesenie :
ĽubomírV á ž n y v.r. Národná rada Slovenskej republiky
s c h v a ľ u j e
návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomíra Vážneho na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. ...../2004 Z.z. o letiskových spoločnostiach a o zmene a doplnení zákona č. 143/1998 Z.z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 37/2002 Z.z.
Bratislava február 2004
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
N Á V R H
Z Á K O N
z ........................ 2003
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. ...../2004 Z.z. o letiskových spoločnostiach a o zmene a doplnení zákona č.143/1998 Z.z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 37/2002 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. ...../2004 Z.z. o letiskových spoločnostiach a o zmene a doplnení zákona č. 143/1998 Z.Z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 37/2002 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 2 písm. c) sa za bod 2 dopĺňa bod 3, ktorý znie :
„3. pozemky verejného letiska Vajnory.“
2.V § 3 ods. 1 znie:
„(1) Prioritný infraštruktúrny majetok môže byť iba vo vlastníctve štátu²). Na prioritný
infraštruktúrny majetok nie je možné zriadiť záložné právo, ani ho nemožno inak
použiť na zabezpečenie záväzkov letiskovej spoločnosti, inej obchodnej
spoločnosti alebo tretej osoby, nemožno ho deliť, predať, darovať, či inak
previesť do vlastníctva iných právnických osôb a fyzických osôb okrem štátu.
Prioritný infraštruktúrny majetok nepodlieha výkonu rozhodnutia, exekúcii a nie
je ani súčasťou konkurznej podstaty podľa osobitných predpisov.³)“.
3.V § 3 sa vypúšťa ods. 2
Doterajšie odseky 3 až 7 sa označujú ako odseky 2 až 6.
Vypúšťa sa poznámka pod čiarou číslo 4.
4.V § 3 ods. 3 sa v poslednej vete vypúšťajú slová „po vzniku letiskovej spoločnosti“.
5.V § 3 ods. 4 sa vypúšťajú slová „a odkaz na účtovný zápis v účtovníctve letiskovej
spoločnosti ; letisková spoločnosť je povinná tieto údaje ministerstvu poskytnúť“.
6.V § 3 ods. 7 v prvej vete sa slová „rozhodnutím zmeniť špecifikáciu“ nahrádzajú slovami „navrhnúť a vláda schváliť zmenu špecifikácie“.
7.V § 3 sa za odsek 7 vkladá nový odsek 8 ktorý znie:
„(8) Prioritný infraštruktúrny majetok môže letisková spoločnosť prenechať do
podnájmu inej právnickej osobe a fyzickej osobe na vykonávanie činností
spojených s prevádzkou letiska. Na platnosť podnájomnej zmluvy sa vyžaduje
súhlas ministerstva, keď sa prenecháva prioritný infraštruktúrny majetok do
podnájmu na čas dlhší ako päť rokov, alebo ak sa v podnájomnej zmluve dohodlo
v prospech podnájomcu právo opakovaného podnájmu v súhrne na dlhší čas ako
päť rokov.“.
8.V § 6 ods. 1 sa vypúšťa posledná veta.
9.V § 10 ods. 2 sa slová „s prioritným infraštruktúrnym majetkom“ nahrádzajú slovami „ktorá má prenajatý prioritný infraštruktúrny majetok“.
10.V § 11 ods. 2 sa vypúšťajú písmená a),b),c) a d) a na konci úvodnej vety sa dopĺňajú slová „zrušenia povolenia na prevádzkovanie letiska²º).“.
11.V § 11 ods. 3 znie:
„(3) Dňom zrušenia letiskovej spoločnosti likvidáciou stráca v prípade nájmu nájomná
zmluva na prioritný infraštruktúrny majetok platnosť a účinnosť. Ministerstvo
spravuje tento majetok podľa osobitných predpisov²¹).“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov.
Dôvodová správa
A/ Všeobecná časť
Zákon o letiskových spoločnostiach a o zmene a doplnení zákona č. 143/1998 Z.z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 37/2002 Z.z. schválený Národnou radou Slovenskej republiky dňa 4. februára 2003 ( ďalej len „zákon o letiskových spoločnostiach“)obsahuje zložitý systém manipulácie, vkladania a spätného odkupovania prioritného infraštruktúrneho majetku (ďalej len „PIM“), ktorý byť súčasťou majetku novonavrhovaných akciových spoločností tzv. letiskových spoločností. Ustanovuje síce rozsah majetku (PIM), ktorý môže byť iba vo vlastníctve štátu, alebo určených právnických osôb, avšak s cieľom naplnenia ustanovení čl. 20 ods. 2 Ústavy SR zavádza špecifický postup pri vkladaní PIM-u, ale najmä pri jeho ochrane v prípade spätného odkúpenia štátom, ak bude letisková spoločnosť zrušená. Takýto mechanizmus je príliš komplikovaný, zbytočne zaťažuje štátny rozpočet v prípade jeho aplikácie, je zdĺhavý a pri viacnásobnom cykle likvidácií spoločností stráca na účinnosti aj jeho bezpečnostný mechanizmus, pretože ochrana PIM-u je až ex-offo.
Taktiež odkaz v § 3 ods. 7 zákona na §5 ods. 3 katastrálneho zákona, ktorého cieľom je ochrániť PIM tak, že ukladá povinnosť zaistiť v zápise v katastri nehnuteľnosti PIM proti inej manipulácii môže byť v praxi neúčinná, pretože takto vykonaný úkon, t.j. poznámka, je úkon správy katastra, ktorý nemá vplyv na vznik, zmenu alebo zánik práv k nehnuteľnostiam. Zákonom definovaná ochrana PIM-u je spochybniteľná aj vo veciach exekúcií. V § 3 ods. 1 zákona nie je dostatočne vyčerpávajúco uvedený zákaz speňaženia PIM v exekučných konaniach, pretože možnosti v ňom uvedené neobsahujú napr. daňovú exekúciu alebo správnu exekúciu. Z poznámky pod čiarou síce vyplýva, že sa jedná o demonštratívny výpočet, ale vzhľadom na existujúce rôzne pochybnosti o záväznosti poznámky pod čiarou môže byť PIM, ktorý chce zákon ochrániť predmetom vleklých sporov s neurčitým výsledkom.
Predkladaná novela zákona vylučuje možnosť manipulácie, konkrétne vkladania PIMu do majetku letiskových spoločností s cieľom jeho jednoznačnej ochrany a transparentnejšieho prístupu voči potenciálnemu investorovi tak, že do PIM-u navrhnuté konkrétne časti pozemkov a zastavaných plôch verejných letísk, ktoré budú, alebo môžu byť dané letiskovej spoločnosti do prenájmu a na nich táto môže vykonávať svoju podnikateľskú činnosť. Takýto režim je úspešne zavedený na väčšine letísk napr. v Rakúsku a Nemecku. Aj pri transformácii a privatizácii letísk vo svete je obvyklé, že najmä pozemky resp. ich časti zostávajú majetkom štátu, teda majú charakter verejného majetku a slúžia ako nástroj dopravnej politiky štátu pri využívaní infraštruktúry letísk. Potenciálnemu investorovi nepomôže režim pôvodne schváleného zákona, podľa ktorého bude síce spoluvlastníkom majetku, ktorý tvorí sčasti aj PIM, ale s týmto majetkom nemôže plnohodnotne obchodne narábať.
Pomer PIM-u k ostatnému majetku v prípade, že PIM budú tvoriť iba dráhy, spevnené plochy a nimi zastavané pozemky nie je pre budúce podnikanie letiskovej spoločnosti rozhodujúci, t.j. napr. na letisku M.R.Štefánika v Bratislave je PIM definovaný podľa tejto predloženej novely zákona v účtovnej hodnote cca 2 mld. Sk, (ktoré navrhnutá novela zákona rieši trvale v majetku štátu bez jeho vloženia do majetku spoločnosti). Ostatný majetok je v hodnote cca 4,4 mld. Sk, čo je dostatočne veľký objem na to, aby si nová letisková spoločnosť mohla nájsť vhodného a solventného spoluinvestora a budúceho podielnika.
Z hľadiska ochrany majetku nevyhnutného na zabezpečenie verejného záujmu je nesporný súlad predkladanej novely zákona s Ústavou SR a naopak takýto súlad je možné v pôvodne schválenom zákone v súvislosti s vyššie uvedeným spochybniť.
Zákon o letiskových spoločnostiach schválený 4. februára 2003 zaraďuje do PIM v § 2 písm. c) dve dráhy s príslušenstvom na letisku M.R.Štefánika v Bratislave a jednu na letisku Košice. Ich súčasťou sú aj odbavovacie plochy a nimi zastavané pozemky.
Predkladaná novela zákona rozširuje definíciu PIM o verejné letisko Vajnory. Perspektíva rozmachu leteckej dopravy je nesporná a z hľadiska koncepcie dopravnej politiky štátu a jeho strednodobej vízie v tejto oblasti by bolo minimálne neprezieravé a nevhodné ponechať letisko Vajnory „svojmu osudu“. Podľa pôvodne schváleného zákona môže byť letisko Vajnory novou a.s. označené za nepotrebný majetok a predané na komerčné účely, čo je z pohľadu zachovania tejto perspektívnej plochy v hlavnom meste neprípustné a naopak malo by byť povinnosťou súčasných zákonodarcov voči budúcim generáciám zachovať ho či pre v súčasnosti vnútroštátnu alebo v budúcnosti po úpravách na medzinárodnú leteckú dopravu.
V jednej časti predkladaná novela zákona mení charakter PIM tak, že tento nebude vkladaný ako majetok do nových letiskových spoločností, ale ostane tak ako je zadefinovaný trvale v majetku štátu a bude letiskovej spoločnosti prenajímaný. V ďalšej časti sa definícia prioritného infraštruktúrneho majetku rozširuje aj o verejné letisko Vajnory a to z dôvodu perspektívy tohto územia pre budúci rozvoj leteckej dopravy na Slovensku.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predkladaný návrh novelizácie zákona nepredpokladá zvýšenie nárokov na finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu a nezakladá nové nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ právneho predpisu:
Ľubomír Vážny, poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa Zákon č. ...../2004 Z.z. o letiskových spoločnostiach a o zmene a doplnení zákona č. 143/1998 Z.Z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 37/2002 Z.z.
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii
Návrh zákona nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané v Bielej knihe
4.Problematika návrhu právneho predpisu
b) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
B/ Osobitná časť
Článok I
K bodu 1
V súlade so všeobecnou časťou dôvodovej správy sa navrhuje, aby bol prioritný infraštruktúrny majetok rozšírený o pozemky verejného letiska Vajnory.
K bodu 2
Navrhuje sa, aby PIM ostal vždy vo vlastníctve štátu t.j. nemohol sa prevádzať do majetku iných (aj štátnych) spoločností.
K bodu 3
Odsek sa vypúšťa vzhľadom na skutočnosť, že prioritný infraštruktúrny majetok sa navrhuje ponechať trvale vo vlastníctve štátu.
K bodu 4
Nie je opodstatnená podmienka, že zápis ministerstvo vykoná až po vzniku letiskovej spoločnosti, nakoľko prioritný infraštruktúrny majetok ostáva trvale v majetku štátu a tento zápis je možné vykonať aj pred založením letiskovej spoločnosti.
K bodu 5
Nakoľko prioritný infraštruktúrny majetok môže mať letisková spoločnosť len v prenájme neeviduje tento v účtovníctve.
K bodu 6
Navrhuje sa prísnejší proces prípadnej zmeny špecifikácie prioritného infraštruktúrneho majetku, prenesenie rozhodovacej kompetencie z ministerstva na vládu.
K bodu 7
Navrhuje sa možnosť novovzniknutej letiskovej spoločnosti, ktorá bude mať na základe súhlasu vlády s ministerstvom uzatvorenú nájomnú zmluvu na prioritný infraštruktúrny majetok, prenechať jeho časť do podnájmu inej právnickej osobe a fyzickej osobe, ktorá môže vykonávať širokú škálu činností spojených s prevádzkou letiska.
K bodu 8
Nakoľko prioritný infraštruktúrny majetok ostáva trvale v majetku štátu, je jeho znalecké oceňovanie bezpredmetné.
K bodu 9
Úprava vzhľadom na navrhovanú zmenu spôsobu nakladania s prioritným infraštruktúrnym majetkom.
K bodu 10
V prípade, že PIM ostáva trvale v majetku štátu sú ďalšie možnosti likvidácie letiskovej spoločnosti bezpredmetné.
K bodu 11
Ruší sa komplikovaný spätný prevod štátneho majetku za úhradu a zavádza sa zo zákona jednoznačné zrušenie nájomnej zmluvy na využívanie prioritného infraštruktúrneho majetku.
K článku II
Navrhuje sa účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov.