NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Na rokovanie
Národnej rady Slovenskej republikyČíslo: ........../2004
N á v r h
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
na vydanie
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 608/2003 Z. z. Národnej rady Slovenskej republiky o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov z 3. decembra 2003.
Návrh uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky
schvaľuje
návrh skupiny poslancov na vydanie zákona, ktorým dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 608/2003 Z. z. Národnej rady Slovenskej republiky o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov z 3. decembra 2003.
Bratislava január 2004
Predkladajú:
Branislav Opaternýv.r.Ivan Šimko v.r.
2
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
NÁVRH POSLANCOV NR SR
BRANISLAVA OPATERNÉHO A IVANA ŠIMKA
Z á k o n
z ............... 2004,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 608/2003 Z. z.
Národnej rady Slovenskej republiky o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov
v znení neskorších predpisov
z 3. decembra 2003
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
Zákon o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 3 odsek 2 znie:
(2) Krajský stavebný úrad riadi a za jeho činnosť zodpovedá prednosta, ktorého vymenúva a odvoláva minister výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky.
Čl. IV.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. marca 2004.
3
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Uznesením č. 645 z 3. decembra 2003 Národná rada Slovenskej republiky schválila vládny návrh zákona o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov, s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi zo spoločnej správy výborov (tlač 388a) a poslancov z rozpravy s účinnosťou od 1. januára 2004. Na základe pozmeňujúceho návrhu poslanca Jirku Malchárka bol oproti pôvodnému vládnemu návrhu zákona zmenený spôsob menovania a odvolávania prednostov krajských stavebných úradov a to tak, že ich menuje a odvoláva vláda na návrh rezortného ministra. Tým sa vytvára možnosť pre nežiadúce politické zásahy do procesu menovania a odvolávania, čím sa zásadne ohrozuje aj princíp profesionality štátnej správy.
Návrhom zákona o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov sa v článku I upravuje spôsob menovania a odvolávania prednostov krajských stavebných úradov tak, aby boli menovaní príslušným rezortným ministrom na základe výberového konania, čím vracia zákon v tomto bode k pôvodnému zneniu vládneho návrhu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a zákonmi Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.
Realizácia navrhovanej právnej úpravy nemá žiadny dopad na rozpočet.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ právneho predpisu:
Branislav Opaterný, Ivan Šimko
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
Návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení (asociačná dohoda), nepatrí medzi priority odporúčané v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integrácie do vnútorného trhu Únie ( Biela kniha ), nie je zaradený do Národného programu pre prijatie aquis communautaire
Slovenská republika nemá v danej oblasti žiadne negociačné požiadavky.
4. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev: bezpredmetné
b)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev: bezpredmetné
c)je upravená v práve Európskej únie: bezpredmetné
d)nie je upravená v práve Európskej únie: bezpredmetné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a
právom Európskej únie:
bezpredmetné.
6. Gestor:
Bezpredmetné
7. Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Bez účasti expertov.
4
Osobitná časť
K čl. I
K § 4
Prednostu krajského stavebného úradu v záujme zvýšenia zodpovednosti a vplyvu štátu nad výkonom činností orgánov štátnej správy vymenúva a odvoláva minister výstavby a regionálneho rozvoja. Prednosta krajského stavebného úradu je odbornou funkciou a plní aj úlohy vedúceho služobného úradu.
K čl. VI
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. marca 2004.
Bratislava, 5. januára 2004
Branislav Opaterný v. r.
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
Ivan Šimko, v. r.
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky