N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III.volebné obdobie
Číslo:
N á v r h
poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jána Drgonca
na vydanie
ústavného zákona, ktorým sa mení Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov
Predkladá: Návrh uznesenia:
Ján Drgonec Národná rada Slovenskej republiky
schvaľuje
návrh poslanca Národnej
rady Slovenskej republiky na vydanie
ústavnéhon zákona, ktorým sa mení
Ústava Slovenskej republiky
č. 460/1992 Zb. v znení neskorších
predpisov
Bratislava december 2003
N á v r h
ÚSTAVNÝ ZÁKON
z .....................2004
ktorým sa dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení ústavného zákona č. 244/1998 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb., ústavného zákona č. 9/1999 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení ústavného zákona č. 244/1998 Z.z. a ústavného zákona č. 90/2001 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto ústavnom zákone:
Čl. I
Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení ústavného zákona č. 244/1998 Z.z., ústavného zákona č. 9/1999 Z.z. a ústavného zákona č. 90/2001 Z.z. sa mení takto:
V čl. 78 ods. 2 sa vypúšťa tretia veta.
Čl. II
Tento ústavný zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Ústavné postavenie poslancov zákonodarného orgánu pozostáva z ochrany slobody prejavu poslanca v parlamente (poslanecká indemnita) a z ďalších výsad priznaných z titulu poslaneckej imunity. V ústavách niektorých štátov je poslanecká indemnita rozlíšená od poslaneckej imunity pomocou úpravy v osobitných normách. Napríklad v Lotyšsku sa článkom 28 ústavy upravuje idenmita, imunita je predmetom úpravy článku 29. Bulharská ústava z júla 1991 upravuje indemnitu v článku 69, imunitu v článku 70. Ústava SR rozlišuje medzi indemnitou a imunitou menej jednoznačne. Indemnita je predmetom úpravy čl. 78 ods. 1 a 2, poslaneckú imunitu upravuje v odsekoch 3 až 5.
Ustanovením čl. 78 ods. 1 sa upravuje poslanecká indemnita. Poslancovi Národnej rady SR sa priznáva absolútna a bezpodmienečná beztrestnosť za hlasovanie v pléne a výboroch Národnej rady SR. Poslanca nemožno stíhať za hlasovanie v pléne Národnej rady SR, ani za hlasovanie vo výboroch Národnej rady SR. Termín „stíhanie“ zahŕňa trestné konanie, disciplinárne konanie, aj každé iné konanie. Zákaz je absolútny a trvalý. Platí aj po zániku mandátu.
Ústavným zákonom č. 90/2001 Z.z. sa zmenila nielen úprava poslaneckej imunity, ale aj úprava indemnity. Zhodne s pôvodnou úpravou sa poslanec chráni pred trestnou zodpovednosťou. Za svoje vyjadrenia však môže znášať zodpovednosť podľa ustanovení Občianskeho zákonníka (OZ). Poslanec môže znášať občianskoprávnu zodpovednosť nielen voči iným poslancom, ale voči každému, koho práva poruší svojimi výrokmi. Občianskoprávnu zodpovednosť za výroky poslanca prednesené v Národnej rade SR môže voči poslancovi uplatniť fyzická osoba podľa ustanovení Občianskeho zákonníka určené na ochranu osobnostných práv 11 16), ako aj právnická osoba z titulu práva na ochranu dobrej povesti podľa § 19b Občianskeho zákonníka. Ochrana dobrej povesti sa zaručuje všetkým právnickým osobám bez ohľadu na ich formu, spôsob vzniku alebo ďalšie právne skutočnosti. Politické strany a politické hnutia nevznikli podľa OZ. Základom legitímnosti ich právneho postavenia je zákon č. 424/1991 Zb. o združovaní v politických stranách a v politických hnutiach v znení neskorších predpisov. Podľa prvej vety § 3 ods. 1 tohto zákona: „Strany a hnutia právnickými osobami.“ V ustanovení § 6 ods. 2 písm. b) bod 7 je výslovný odkaz č. 1a na § 20 ods. 1 Občianskeho zákonníka. V súlade s platnou právnou úpravou politická strana alebo politické hnutie právo uplatniť občianskoprávnu zodpovednosť voči každému poslancovi Národnej rady Slovenskej republiky za jeho prejav, alebo časť prejavu prednesenú v parlamente v súvislosti s výkonom jeho poslaneckého mandátu. Platný právny poriadok vytvára základ pre rad ďalších možností, ktorých následkom môže byť uplatnenie občianskoprávnej zodpovednosti za správanie poslanca pri uplatnení jeho mandátu vo verejnom záujme.
Občianskoprávna zodpovednosť v tomto prípade znamená možnosť vzniku povinnosti zaplatiť primerané zadosťučinenie vyjadrené v peniazoch.
Podľa § 13 Občianskeho zákonníka: “Fyzická osoba právo najmä sa domáhať, aby sa upustilo od neoprávnených zásahov do práva na ochranu jej osobnosti, aby sa odstránili následky
týchto zásahov a aby jej bolo dané primerané zadosťučinenie.” (ods. 1)
“Pokiaľ by sa nezdalo postačujúce zadosťučinenie podľa odseku 1 najmä preto, že bola v značnej miere znížená dôstojnosť fyzickej osoby alebo jej vážnosť v spoločnosti, fyzická osoba tiež právo na náhradu nemajetkovej ujmy v peniazoch.” (ods. 2)
“Výšku náhrady podľa odseku 2 určí súd s prihliadnutím na závažnosť vzniknutej ujmy a na okolnosti, za ktorých k porušeniu práva došlo.” (ods. 3)
Podľa § 19b ods. 2 Občianskeho zákonníka: „Pri neoprávnenom použití názvu právnickej osoby sa možno domáhať na súde, aby sa neoprávnený užívateľ zdržal jeho užívania a odstránil závadný stav; možno sa tiež domáhať primeraného zadosťučinenia, ktoré sa môže požadovať aj v peniazoch. To sa podľa § 19b ods. 3 Občianskeho zákonníka vzťahuje aj na ochranu dobrej povesti právnickej osoby.
V súlade s platnou právnou úpravou poslanec Národnej rady SR za prejav uskutočnený pri výkone poslaneckého mandátu môže znášať občianskoprávnu zodpovednosť vo výške, ktorú platný právny poriadok neobmedzuje, lebo primerané zadosťučinenie sa určuje rozhodnutím všeobecného vecne a miestne príslušného súdu.
Zásada spravodlivej rovnováhy, ktorá je základom riešenia proti sebe stojacich záujmov v právnom štáte je tak narušená v neprospech takého mimoriadne dôležitého ústavnoprávneho inštitútu, akým poslanecká indemnita bez pochybností je. Za účelom obnovenia rovnováhy v ústavnom postavení poslanca, ktorá sa nadmerne narušila schválením ústavného zákona č. 90/2001 Z.z. sa z čl. 78 ods. 2 vypúšťa jeho tretia (posledná) veta.
Ústavná úprava poslaneckej imunity touto zmenou nie je dotknutá.
Navrhnutá zmena nemá dopad na štátny rozpočet.
Doložka zlučiteľnosti
s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Ján Drgonec.
2. Názov návrhu zákona: Ústavný zákon, ktorým sa mení Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov.
3. V práve Európskej únie nie je problematika návrhu ústavného zákona upravená.
4. Návrh zákona svojou problematikou
a)nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v článku 70 Európskej dohody o pridružení,
b)nepatrí medzi priority uvedené v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie (Biela kniha).
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona:
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility návrhu zákona s právom ES/EÚ:
Nestanovuje sa.
Osobitná časť
Tretia veta čl. 78 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky znie: „Občianskoprávna zodpovednosť poslanca tým nie je dotknutá.“ Citovaná veta sa vypúšťa.