Predkladajú:
Juraj Blanárv.r.Róbert Fico v.r.Igor Federičv.r.
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Na rokovanie
Národnej rady Slovenskej republikyČíslo: ........../2003
N á v r h
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
na vydanie
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z.z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov .
Návrh uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky
schvaľuje
návrh skupiny poslancov na vydanie zákona, ktorým dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení o zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Bratislava december 2003
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
návrh
Zákon
z................ 2003
ktorým sa dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov .
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 381/2001 o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 95/2002 Z. z., zákona č. 99/2003 Z. z. a zákona 430/2003 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
V § 28 sa dopĺňa nový odsek 6 ktorý znie:
(6) Na roky 2005 a 2006 sa výška minimálneho poistného z predchádzajúceho roka každoročne zvyšuje o priemernú ročnú mieru inflácie meranú indexom spotrebiteľských cien vyhlásenú Štatistickým úradom Slovenskej republiky (miera inflácie). Ak však v predchádzajúcom kalendárnom roku v určitej skupine motorových vozidiel nárast percenta škodovosti prevýši mieru inflácie,
v nasledujúcom roku sa minimálne poistné tejto skupiny vozidiel zvyšuje o nárast percenta škodovosti schválený úradom na návrh kancelárie; percentom škodovosti sa na tieto účely rozumie podiel súčtu poistných plnení vyplatených všetkými poisťovateľmi a kanceláriou a nimi vytvorených rezerv na poistné plnenia 29) vo vzťahu k nimi prijatému poistnému. Maximálne poistné nesmie byť vyššie ako minimálne poistné navýšené o 10%.
Doterajšie odseky 6 a 7 sa označia ako odseky 7 a 8.
Čl. II
Zákon č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
V § 30 ods. (1) sa slovo “Osem“ nahrádza slovom “Dvadsať“
Čl. III.
Tento zákon nadobúda účinnosť 1.mája 2004.
Dôvodová správa
Všeobecná časť:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej rady č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predkladá z dôvodu ostatnej novely predmetného zákona v znení zákona č. 430/2003 Z. z. Neopodstatnené liberalizovanie stanovovania výšky poisteného viedlo k neúnosnému zvýšeniu cien poistného pre r. 2004. Napríklad majiteľ motorového vozidla s objemom do 1 300 ccm zaplatil za rok 2002 poistné 2 296 Sk v najväčšej poisťovni ALLIANZ - SP, za rok 2003 3 456,- Sk, čo je o 50,5 % viac a za rok 2004 zaplatí 4 668,- Sk, čo je v porovnaní s rokom 2002 o 103 % viac. Tento neúmerný nárast výšky poistného, ktorý neberie do úvahy reálne príjmy obyvateľov v SR spôsobuje hromadné odhlasovanie motorových vozidiel z cestnej premávky podľa zákona 99/2003 Z. z. Svedčia o tom predbežné štatistiky odborov dopravy OÚ, ktoré hlásia 3 10 násobný nárast odhlásených vozidiel. Ide predovšetkým o sociálne slabšie skupiny obyvateľov, aby nemuseli platiť vysoké poistné za obdobie odhlásenia. Toto však nie je systémové riešenie, pretože vlastníkom vozidla to neumožňuje počas tohto obdobia vyžívať svoje vozidlo v prípade choroby či v iných núdzových životných situáciách. Situácia v zdravotníctve nevytvára uspokojujúci servis dopravných služieb, za ktoré si musia naviac občania zaplatiť. Ale i znižovanie frekvencie autobusových spojov a nárast cien cestovného túto situáciu pre občanov zhoršuje. Zároveň zvyšujúce sa poistné neúmerne zaťažuje i skupinu drobných živnostníkov, ktorých konkurencie schopnosť sa znižuje.
Neúmerný nárast poistného je spôsobený i neriešením dlhu Slovenskej poisťovne, š.p.
z obdobia pred 1. januárom 2002 za bolestné a sťažené spoločenské uplatnenie, ktorý z pôvodných asi 2 miliárd sa dnes odhaduje asi na 10 miliárd Sk. Okrem zisku poisťovní sa tento dlh automaticky premieta do každoročného zvyšovania poistného. Z tohto dôvodu, ale i z dôvodov uvedených hore navrhujeme opätovné zavedenie regulácie cien poistného v období r. 2005 a 2006. Počas tohto obdobia je potrebné, aby Vláda SR vykonala potrebné kroky na elimináciu nekontrolovateľného nárastu dlhu poisťovní zdedeného po SP, š.p.
V ďalšej časti sa navrhuje zvýšiť 8% z vybraného poistného za predchádzajúci rok na 20% na účely nákupu novej techniky pre Hasičský a záchranný zbor (HaZZ) a Rýchlu zdravotnú pomoc (RZP). Je potrebné, aby väčší podiel zo zisku z povinného poistenia ako doteraz bol využitý na dofinancovanie zložiek, ktoré vykonávajú záchranársku činnosť pri dopravných nehodách. HaZZ a RZP zachraňujúce životy poistencov na cestách nedostatočne vybavené výkonnou a vhodnou záchranárskou technikou.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a platnými medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky.
Návrh zákona si nevyžiada zvýšené nároky na štátny rozpočet ani na rozpočty vyšších územných celkov a miest a obcí. Vyjadrenie MF SR k návrhu zákona tvorí prílohu návrhu zákona.
Návrh zákona si nevyžaduje osobitné personálne a organizačné zabezpečenie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovatelia zákona: Juraj Blanár, Robert Fico, Igror Federič
poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov .
3.V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona upravené:
a)V prvej smernici Rady 72/166/EHS o zbližovaní zákonov členských štátov pre prípad občianskoprávnej zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a vynútení povinnosti sa pre prípad takejto zodpovednosti poistiť(OJL 103 zo dňa 2. mája 1972).
b)V druhej smernici Rady 84/5/EHS o zbližovaní zákonov členských štátov pre prípad občianskoprávnej zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel (OJL 8 zo dňa 11.januára 1984).
c)V tretej smernici Rady 90/232/EHS o zbližovaní zákonov členských štátov pre prípad občianskoprávnej zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel (OJL 129 zo dňa 19. mája 1990).
d)V smernici Rady 90/618/EHS pozmeňujúca, pokiaľ ide o zákonné poistenie motorových vozidiel prvú smernicu Rady 73/239/EHS a druhú smernicu Rady 88/357/EHS (OJL 330 z 29. novembra 1990).
e)V smernici Európskeho parlamentu a Rady 2000/26/ES o aproximácii zákonov členských štátov vzťahujúcich sa na poistenie zodpovednosti za škodu pri prevádzkovaní motorových vozidiel, a ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 73/239/EHS a 88/357/EHS (OJL 181 z 20. júla 2000).
4.Návrh zákona svojou problematikou
a)patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva obsiahnuté v článku 70 Európskej dohody o pridružení – finančné služby,
b)patrí medzi priority odporúčané v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie kapitola 13 – finančné služby.
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona:
Prvá smernica Rady 72/166/EHS stanovuje zásady systému zelených kariet ako základu pre systém poistenia motorových vozidiel v Európskej únii a ruší kontrolu zelených kariet na vnútorných hraniciach Európskej únie.
Druhou smernicou Rady 84/5/EHS sa od každého členstva štátu požaduje vytvoriť alebo povoliť garančný fond na odškodnenie obetí úrazov spôsobených nepoistených alebo neidentifikovanými vozidlami a zosúlaďuje minimálnu výšku odškodnenia za spôsobenú hmotnú škodu a ublíženie na zdraví.
Tretia smernica Rady 90/232/EHS stanovuje povinnosti členským štátom prijať potrebné kroky na zabezpečenie toho, aby sa povinné poistenie zodpovednosti za škodu v súvislosti s používaním motorových vozidiel vzťahovalo na celé Spoločenstva
na základe jednotnej poistnej sadzby.
Smernica Rady 90/618/EHS ustanovuje najmä povinnosti členského štátu, v ktorom sa poskytujú služby , požadovať, aby sa poisťovňa stala členom jeho garančného fondu a aby sa podieľala na jeho financovaní. Poisťovatelia si okrem toho musia vymenovať svojho reprezentanta pre ten členský štát, v ktorom poskytujú služby, zodpovedného za zhromaždenie potrebných informácií a za zastupovanie poisťovateľa vo vzťahu k osobám uplatňujúcim nárok alebo opravný prostriedok pred súdmi alebo orgánmi daného členského štátu.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2000/26/EHS o aproximácii zákonov členských štátov vzťahujúcich sa na poistenie zodpovednosti za škodu pri prevádzkovaní motorových vozidiel, a ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 73/239/EEC a 88/357/EHS. Jej cieľom je najmä stanoviť špeciálne ustanovenia pre poškodené strany, ktoré majú nárok na náhradu akejkoľvek ujmy alebo škody, ktorá bola spôsobená dopravnou nehodou. Spomenuté osoby majú právo na podanie žaloby voči poisťovni osoby nesúcej zodpovednosť. Upravuje činnosť likvidačných zástupcov, informačných centier, orgány pre náhradu škody.
6.Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou EÚ:
Návrh zákona je úplne zlučiteľný so smernicami č. 72/166/EHS, č. 84/5/EHS, č. 90/232/EHS a č. 2000/26/ES.
Osobitná časť
K čl. I
V § 28 sa dopĺňa nový odsek 8 ktorý zavádza na roky 2005 a 2006 reguláciu stanovovania výšky poisteného za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla. Navrhuje sa stanoviť výšku minimálneho poistného z predchádzajúceho roka každoročne zvyšuje o priemernú ročnú mieru inflácie meranú indexom spotrebiteľských cien, vyhlásenú Štatistickým úradom Slovenskej republiky (miera inflácie). Ak však v predchádzajúcom kalendárnom roku v určitej skupine motorových vozidiel nárast percenta škodovosti prevýši mieru inflácie, v nasledujúcom roku sa minimálne poistné tejto skupiny vozidiel zvyšuje o nárast percenta škodovosti schválený úradom na návrh kancelárie; percentom škodovosti sa na tieto účely rozumie podiel súčtu poistných plnení vyplatených všetkými poisťovateľmi a kanceláriou a nimi vytvorených rezerv na poistné plnenia vo vzťahu k nimi prijatému poistnému. Maximálne poistné nesmie byť vyššie ako minimálne poistné navýšené o 10%.
K čl. II
V zákone č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení v § 30 ods. (1) slovo “osem“ nahrádza slovom “dvadsať“. Touto úpravou sa stanovuje výška odvodu z vybraného poistného za predchádzajúci rok z doterajších 8% na 20% pre nákup techniky Hasičského a záchranného zboru a Rýchlej zdravotnej pomoci.