N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
Číslo:
Návrh
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
na vydanie
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení zákona č. 42/1992 Zb., zákona č. 93/1992 Zb., zákona č. 186/1993 Z. z., zákona č. 11/1994 Z. z., zákona č. 205/1996 Z. z. , zákona č. 64/1997 Z. z., zákona č. 80/1998 Z. z., zákona č. 72/1999 Z. z., zákona č. 175/1999 Z. z., zákona č. 456/2002 Z.z., zákona č. 172/2003 Z.z. a zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. O majetku obcí v znení neskorších predpisov
Navrhovatelia:
Jarmila Tkáčová Návrh na uznesenie:
Andrej Hajduk
Richárd Hamerlik
Milan Hort Národná rada Slovenskej republiky
Stanislav Janiš
schvaľuje
návrh skupiny poslancov Národnej rady
Slovenskej republiky na vydanie zákona ,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej
rady Slovenskej republiky č. 229/1991 Zb.
o úprave vlastníckych vzťahov k pôde
a inému poľnohospodárskemu majetku v znení
zákona č. 42 majetku v znení zákona č. 42/1992
Zb., zákona č. 93/1992 Zb., zákona č. 186/1993
Z. z., zákona č. 11/1994 Z. z., zákona č. 205/1996
Z. z. , zákona č. 64/1997 Z. z., zákona č. 80/1998
Z. z., zákona č. 72/1999 Z z., zákona
č. 175/1999 Z. z., zákona č. 456/2002 Z.z., zákona
č. 172/2003 Z.z. a zákon Slovenskej národnej rady
č. 138/1991 Z. o majetku obcí v znení neskorších
predpisov
Bratislava, september 2003
Národná rada Slovenskej republiky
III. volebné obdobie
Poslanecký návrh
Zákona
z................ 2003
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 229/199l Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov a zákon Slovenskej národnej rady č. l38/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
Zákon č. 229/199l Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení zákona č. 42/1992 Zb., zákona č. 93/1992 Zb., zákona č. 186/1993 Z.z., zákona č. 11/1994 Z.z., zákona č. 205/1996 Z.z., zákona č. 64/1997 Z.z., zákona č. 80/1998 Z.z., zákona č. 72/1999 Z.z., zákona č. l75/1999 Z.z., zákona č. 456/2002 Z.z., zákona č. 172/2003 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 22a sa za odsek 5 vkladajú nové odseky 6 a 7, ktoré znejú:
(6) S lesnými pozemkami vydanými vlastníkom podľa § 9, § 22 a § 22a sa vydajú aj investičné lesné cesty alebo ich časti.
(7) Výška oprávnených náhrad podľa § 14 16 § 23 a § 24 sa vyrovná alebo znižuje o hodnotu majetku 23i/ vydaného podľa ods. 6.
Čl. II.
Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení zákona č. 306/1992 Zb., zákona č. 43/1993 Z.z., 245/1994 Z.z., l47/1995 Z.z., zákona č. l30/1996 Z.z., zákona č. 447/2001 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 15a ods. 3 sa za slovom zákona ruší bodka a veta sa doplní týmto znením: „... a investičné lesné cesty vybudované po 31. decembri 1949“.
Čl. III.
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
______________________________
23i/ Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 86/2002 Z.z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Reštitučné zákony (zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov, zákon č. 306/1992 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. l38/199l Zb. o majetku obcí, zákon č. 282/1993 Z.z. o zmiernení niektorých majetkových krívd spôsobených cirkvám a náboženským spoločnostiam), na základe ktorých boli pôvodným vlastníkom odovzdané lesné pozemky a lesné porasty, neriešili v plnom rozsahu majetkové usporiadanie nehnuteľností postavených štátnymi organizáciami lesného hospodárstva na týchto pozemkoch. Ide predovšetkým o lesné cesty v dĺžke 2983 km so zostatkovou cenou približne 2 miliardy Sk.
Lesné cesty ako stavby vybudované na lesných pozemkoch, neboli osobitne evidované v katastri nehnuteľností a pozemky pod cestami neboli vyňaté z lesného pôdneho fondu, z čoho vyplýva osobitný spôsob riešenia prechodu týchto nehnuteľností evidovaných v účtovníctve ako hmotný investičný majetok. Podľa zákona č. 160/1996 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. l35/1961 Zb. o pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov, ide o verejné účelové komunikácie, ktoré môžu byť vo vlastníctve štátu, alebo iných právnických osôb, alebo fyzických osôb.
Zákon za cieľ odstrániť nežiadúci stav vlastníctva a správy lesných ciest štátnymi podnikmi lesného hospodárstva, postavených na lesných pozemkoch vrátených podľa reštitučných zákonov ich vlastníkom. Vlastníci lesných pozemkov odmietajú odplatný prevod týchto nehnuteľností (stavby spojené so zemou pevným základom) vo vlastníctve štátu a v správe štátnych podnikov lesného hospodárstva.
Charakter tohto majetku a požiadavka bezodplatného prevodu neumožňujú postupovať podľa § 45 zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov.
Zákon v prvom rade upraví prechod lesných ciest stavieb povolených špeciálnym stavebným úradom, vo vlastníctve štátu, do vlastníctva fyzických a právnických osôb, ktoré vlastníkmi lesných pozemkov, na ktorých komunikácie postavené. Prechod lesných ciest sa vykoná zo zákona, podľa vlastníctva lesných pozemkov, ktorými komunikácia prechádza.
Prijatie navrhovaného zákona umožní vlastníkovi lesného pozemku udržiavať komunikácie na účel, ktorému majú slúžiť a využívať ich na riadne obhospodarovanie lesného fondu, ktorý vlastní a z ktorého výnosy. Na druhej strane odstráni nežiadúci stav, podľa ktorého komunikácie na neštátnych lesných pozemkoch spravujú štátne podniky lesného hospodárstva. Súčasne sa zabezpečia rovnaké podmienky pre všetky druhy vlastníctva tak, ako bol zabezpečený prechod lesných investičných ciest na cirkevných majetkoch zákonom č. 97/2002, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 282/1993 Z.z. o zmiernení niektorých majetkových krívd spôsobených cirkvám a náboženským spoločnostiam.
Podľa niektorých názorov odovzdaním lesných ciest hrozí riziko zanedbania ich údržby. Na základe doterajších skúseností práve doterajší stav zapríčiňuje zanedbávanie údržby a opráv lesných ciest, ktoré štátne organizácie lesného hospodárstva evidujú ako hmotný investičný majetok, ktorý nevyužívajú a vlastníci lesných pozemkov, na ktorých
investičné lesné cesty postavené, nemôžu legálne zabezpečovať ich údržbu a opravy, lebo ide o cudzí majetok, ktorý využívajú na hospodárenie v lesoch.
Neodôvodnená je aj domnienka, že v prípade zamedzenia vstupu na tieto cesty bez náhrady (zo strany nového majiteľa) by mohlo spôsobiť sťaženie ťažby, zvoz z lesov, čo by vyvolalo dopad na rozpočet. Podľa § 21 zákona č. 61/1977 Zb. o lesoch v znení neskorších predpisov je užívateľ lesných pozemkov oprávnený užívať bezodplatne v nevyhnutnom rozsahu cudzie pozemky na lesnú dopravu a prerokovať podmienky lesnej dopravy s vlastníkom.
Predkladatelia v súvislosti s odôvodnením konštatujú, že návrh zákona nemá vplyv na štátny rozpočet, môže kladne ovplyvniť zamestnanosť, nemá negatívny dopad na životné prostredie a nie je v rozpore s Ústavou ani s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
Čl. I.
K bodu 1.
Navrhuje sa vydať k už vydaným lesným pozemkom investičné lesné cesty (stavby), ktoré ostali v správe štátnych organizácií lesného hospodárstva. Súčasne sa rieši vyrovnanie alebo zníženie oprávnených náhrad o hodnotu vydanej investičnej lesnej cesty.
Čl. II.
K bodu 1.
Navrhuje sa vydať investičné lesné cesty na lesných pozemkoch vo vlastníctve obcí.
Čl. III.
Vykonanie tohto návrhu zákona nevyžaduje žiadnu legisvakačnú lehotu, preto účinnosť by mala plynúť dňom vyhlásenia.