N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
Číslo:
N á v r h
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
n a v y d a n i e
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 462/2002 Z. z. o poskytnutí jednorazového finančného príspevku politickým väzňom v znení zákona č. 665/2002 Z. z.
________________________________________________________________
Predkladajú: Návrh na uznesenie:
Milan H o r t Národná rada Slovenskej republiky
František M i k l o š k o s c h v a ľ u j e
Dana P o d r a c k á návrh skupiny poslancov Národnej rady
Slovenskej republiky na vydanie zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 462/2002 Z. z. o poskytnutí
jednorazového finančného príspevku
politickým väzňom v znení zákona
č. 665/2002 Z. z.
Bratislava, júl 2003
2
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
III. volebné obdobie
N á v r h
Zákon
z............2003,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 462/2002 Z. z. o poskytnutí jednorazového finančného príspevku politickým väzňom v znení zákona č. 665/2002 Z. z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Zákon č. 462/2002 Z. z. o poskytnutí jednorazového finančného príspevku politickým väzňom v znení zákona č. 665/2002 Z. z., sa mení a dopĺňa takto:
Čl. I
1. V § 1 sa za slová „v nadväznosti na“ vkladajú slová „zákon č. 82/1968 Zb. o súdnej rehabilitácii v znení neskorších predpisov,“ a za slová „v znení neskorších predpisov“ sa vkladajú slová „a zákon č. 87/1991 Zb. o mimo-
súdnych rehabilitáciách“.
2. § 2 odsek 1 znie:
„(1) Oprávnenou osobou je občan Slovenskej republiky, ktorý bol aspoň tri mesiace väznený a bol rehabilitovaný podľa osobitného predpisu. 1)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1, znie:
1) Napr. zákon č. 82/1968 Zb. o súdnej rehabilitácii v znení neskorších
predpisov, zákon č. 119/1990 Zb. o súdnej rehabilitácii v znení neskorších
predpisov, zákon č. 87/1991 Zb. o mimosúdnych rehabilitáciách.
3
3. § 2 odsek 2 znie:
„(2) Ak bola oprávnená osoba podľa odseku 1 väznená aspoň jeden rok alebo nezákonne zbavená osobnej slobody podľa osobitného predpisu, 1) právo žiadať o príspevok alebo nárok na poskytnutie príspevku, ktorý uplatnila oprávnená osoba, prechádza jej smrťou na vdovu a vdovca, aj keď uzavreli nové manželstvo, a ak ich niet, na deti. Tieto práva majú aj vtedy, ak im patrí jednorazové odškodnenie podľa osobitného predpisu. 1a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1a) znie:
1a) § 30 zákona č.82/1968 Zb. o súdnej rehabilitácii.
§ 27 zákona č. 119/1990 Zb. o súdnej rehabilitácii v znení zákona č. 47/1991
Zb.
§ 29 ods. 5 zákona č. 87/1991 Zb. o mimosúdnych rehabilitáciách v znení
neskorších predpisov.“.
4. V § 2 sa za odsek 2 sa vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Minister spravodlivosti Slovenskej republiky, minister vnútra Slovenskej republiky a minister obrany Slovenskej republiky môžu na žiadosť osôb uvedených v odseku 1 a 2 odstrániť v rozsahu svojej pôsobnosti, v zreteľa hodných prípadoch, tvrdosť tohto zákona, týkajúcej sa dĺžky trvania väzby alebo iného nezákonného obmedzenia osobnej slobody podľa osobitného zákona. 1a)“.
Doterajší odsek 3 sa označuje ako odsek 4.
5. V § 3 ods. 2 sa slová „31. decembra 2003“ nahrádzajú slovami „31. júla 2004“ a slová „31. júla 2004“ sa nahrádzajú slovami „30. decembra 2004“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. novembra 2003.
4
Dôvodová správa
1. Všeobecná časť
Navrhovaný zákon vznikol na základe početných apelov a pripomienok zo strany pozostalých po popravených a väznených, ako aj Zväzu protikomunistického odboja a Konfederácie politických väzňov. Príprave poslaneckého návrhu predchádzala interpelácia na podpredsedu vlády a ministra spravodlivosti Slovenskej republiky Daniela Lipšica ohľadne okruhu osôb, oprávnených na poskytnutie jednorazového finančného príspevku podľa zákona č. 462/2002 Z. z. v znení zákona č. 665/2002 Z. z. Minister spravodlivosti v odpovedi priznáva, že „zrejme nedopatrením sa stalo, že pozostalí po politických väzňoch, na ktorých bol vykonaný trest smrti a ktorí boli odškodnení Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky podľa zákona č. 119/1990 Zb. o súdnej rehabilitácii v znení neskorších zákonov“ neboli odškodnení vo forme jednorazového finančného príspevku, a preto poslaneckú iniciatívu na zabezpečenie nápravy uvítal.
Zo spomínaných dôvodov navrhovaný zákon rozširuje okruh oprávnených osôb na poskytnutie finančného príspevku na odškodnenie perzekvovaných a súčasne popravených osôb, aj keď nepokrýva v celom rozsahu pôvodný zámer zákona o odškodnení všetkých obetí komunistického režimu.
Poslanecký návrh zákona , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 462/2002 Z. z. o jednorazovom finančnom príspevku politickým väzňom v znení zákona č. 655/2002 Z. z. odstraňuje nedostatok terajšej právnej úpravy, ktorá je obsahom
ustanovenia § 1 a § 2 ods. 1 a 2 citovaného zákona. Podľa týchto ustanovení finančný príspevok patrí len občanom Slovenskej republiky, ktorí boli odškodnení Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky podľa zákona č. 119/1990 Zb. o súdnej rehabilitácii v znení neskorších predpisov. Navrhované znenie umožňuje, aby finančný príspevok politickým väzňom (ďalej len „finančný príspevok“) bol poskytnutý aj tým občanom Slovenskej republiky, ktorí boli rehabilitovaní podľa zákona č. 82/1968 Zb. o súdnej rehabilitácii v znení neskorších predpisov a zákona č. 87/1991 Zb. o mimosúdnych rehabilitáciách v znení neskorších predpisov, pretože všetky rehabilitačné zákony upravujú zmiernenie krívd komunistického systému.
Ďalej sa navrhuje, aby finančný príspevok bol poskytnutý aj tým občanom, ktorí boli rehabilitovaní nielen Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky, ale aj ministerstvom vnútra a ministerstvom obrany, ktoré boli v čase rehabilitačných procesov federálnymi štátnymi orgánmi. Naviac osoby, ktoré boli síce rehabilitované, ale z rôznych dôvodov im nebolo poskytnuté odškodnenie (napr. v zákonnej lehote svoje právo naň neuplatnili), budú si môcť podľa predloženého návrhu zákona uplatniť nárok na finančný príspevok.
Finančný príspevok by podľa návrhu zákona mal patriť aj pozostalým (ich
5
okruh zostáva nezmenený) po tom občanovi, ktorý bol väznený viac ako jeden rok, prípadne bol viac ako jeden rok nezákonne zbavený osobnej slobody 30 zákona č. 82/1968 Zb., § 27 zákona č. 119/1990 Zb. a § 29 ods. 5 zákona č. 87/1991 Zb.).
Osobitosťou predloženého návrhu je ustanovenie o odstránení tvrdosti zákona, pokiaľ ide o dĺžku trvania väzby alebo iného nezákonného zbavenia osobnej slobody podľa osobitných predpisov, uvedeného v § 2 ods. 2 navrhovaného zákona. Toto právo patrí ministrovi spravodlivosti, ministrovi vnútra a ministrovi obrany.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s inými zákonmi Slovenskej republiky i s medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Navrhované zmeny zákona č. 462/2002 Z. z. nebudú mať dopad na rozpočty obcí a vyšších územných celkov.
Pokiaľ ide o vplyv navrhovaného zákona na štátny rozpočet Slovenskej republiky, treba mať na zreteli, že finančné prostriedky, ktoré boli poskytnuté zo štátneho rozpočtu na vykonanie zákona č. 462/2002 Z. z. v znení zákona č. 665/2002 Z. z. vo výške 584 miliónov korún sa týkali aj pozostalých po odsúdených vojenskými súdmi a rehabilitovanými ministerstvom spravodlivosti. Vzhľadom na nešpecifikovateľnosť počtu osôb, oprávnených uplatniť si nárok, čo bolo konštatované aj v správe Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o príprave zákona o odškodnení všetkých kategórií obetí komunistického systému, spracovanej na základe uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky č. 2364 z 9. júla 2002, nemôžeme ani my predložiť presné vyčíslenie rozpočtových finančných prostriedkov. Napriek našej veľkej snahe a opakovaným žiadostiam dotknutých ministerstiev sa nám nepodarilo zistiť presnejšie údaje, ktorými ani oni nedisponujú. Evidenciu vedú iba o tých žiadateľoch, ktorí si nárok uplatnili. Predpokladáme však, že výdavky štátneho rozpočtu nepresiahnu výšku 10 miliónov.
6
2. Osobitná časť
K článku I
K 1. bodu
Navrhovaná právna úprava umožňuje, aby jednorazový finančný príspevok bol poskytnutý nielen osobám, ktoré boli rehabilitované podľa zákona č. 119/1990 Z. z. o súdnej rehabilitácii v znení neskorších predpisov (tak tomu bolo doposiaľ), ale aj osobám, ktoré boli rehabilitované podľa zákona č. 82/1968 Z. z. o súdnej rehabilitácii v znení neskorších predpisov a zákona č. 87/1991 Z. z. o mimosúdnych rehabilitáciách, pretože nie je dôvod rozlišovať medzi spôsobmi rehabilitácie a časom kedy k rehabilitácii došlo, keďže všetky rehabilitačné zákony upravujú zmiernenie krívd komunistického systému. Jednotlivé formy odškodnenia, a to aj finančné, upravené spomínanými rehabilitačnými zákonmi, majú charakter odškodnenia a nie jednorazového príspevku politickým väzňom, ktorý upravuje osobitný zákon č. 462/2002 Z. z. v znení zákona č. 665/2002 Z. z.
K 2. bodu
Návrh zákona pre poskytnutie jednorazového finančného príspevku odstraňuje doterajšiu podmienku skutočného v y p l a t e n i a o d š k o d n e -n i a rehabilitovanej osobe podľa osobitného zákona, ktorým je v súčasnosti len zákon č. 119/1990 Zb. Je tomu tak preto, že napriek rehabilitácii k vyplateniu odškodnenia nemuselo dôjsť napr. z dôvodu, že oprávnené osoby svoj nárok naň včas neuplatnili. Keďže ide o občanov, ktorí boli prenasledovaní komunistickým systémom, je spravodlivé, aby aj im bol poskytnutý aspoň jednorazový finančný príspevok, ak im iba z procesných dôvodov nebolo odškodnenie vyplatené.
V predloženom návrhu zákona sa tiež navrhuje vypustiť z doterajšieho znenia zákona text, podľa ktorého oprávnenou osobou na poskytnutie jednorazového finančného príspevku bol len občan, rehabilitovaný Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky, a nie aj ten, ktorý bol rehabilitovaný Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky alebo ministerstvom obrany v čase rehabilitačných procesov federálnym orgánom.
Predložený návrh zákona v § 2 ods. 1 nerozširuje okruh oprávnených osôb, ktoré boli rehabilitované, a zachováva aj podmienku, že bol väznený aspoň tri mesiace.
7
K 3. bodu
Navrhované nové znenie odseku 2 v § 2 rozširuje okruh tých osôb, po smrti ktorých majú právo požiadať o jednorazový finančný príspevok vdovec, vdova a ak ich niet deti. Rovnako na tieto osoby prechádza aj nárok na poskytnutie príspevku, ak po požiadaní oprávnená osoba uvedená v § 2 ods. 1 zomrela.
Formulácia prvej vety ustanovenia § 2 ods. 2 spresňuje, že na vdovu, vdovca prípadne deti prechádza nielen nárok na vyplatenie príspevku po smrti oprávnenej osoby, ale i právo požiadať o poskytnutie finančného príspevku, ak ho sám poškodený pred svojou smrťou neuplatnil.
Doplnenie § 2 ods. 2 o druhú vetu si vyžiadala potreba jednoznačného výkladu tohoto ustanovenia, v prípade, ak oprávnená osoba, ktorá bola väznená viac ako jeden rok alebo počas tejto doby bola inak zbavená osobnej slobody podľa spomínaných rehabilitačných zákonov a v čase trvania týchto skutočností po jednom roku aj zomrela, aj keď pozostalým bolo vyplatené jednorazové odškodnenie podľa osobitného predpisu 30 zákona č. 82/1968 Zb. o súdnej rehabilitácii, § 27 zákona č. 119/1990 Zb. o súdnej rehabilitácii a § 29 ods. 5 zákona č. 87/1991 Zb. o mimosúdnych rehabilitáciách). V tomto prípade ide o rôzne druhy plnenia priznané na základe rôznych právnych dôvodov, a preto nič nebráni tomu, aby boli vyplatené obe. Jedno plnenie patrí z dôvodu smrti rehabilitovaného poškodeného oprávneným osobám podľa týchto zákonov a druhé jednorazový finančný príspevok z dôvodu väzenia poškodeného alebo iného nezákonného obmedzenia jeho osobnej slobody, ktoré trvali aspoň jeden rok podľa zákona č. 462/2002 Z. z.
K 4. bodu
V praxi často dochádza k tomu, že do ustanovenej doby trvania väzenia alebo iného nezákonného obmedzenia osobnej slobody oprávnenej osoby (3 mesiace alebo jeden rok) chýba niekoľko dní, a preto ako vhodné riešenie odstránenia tvrdosti zákona sa navrhuje, aby o uznaní kratšej doby pre priznanie jednorazového finančného príspevku v zreteľa hodných prípadoch rozhodol minister spravodlivosti, minister vnútra alebo minister obrany Slovenskej republiky.
K 5. bodu
Návrh zákona rozširuje práva oprávnených osôb, prípadne ich pozostalých, a preto je potrebné predĺžiť aj lehoty na ich uplatnenie najneskôr do 31.júla 2004 (pôvodný termín bol do 31. decembra 2003) a na vyplatenie
8
priznaného príspevku najneskôr do 30. decembra 2004. (Pôvodný termín bol od 31. júla 2004)
K článku II
Ustanovenie o účinnosti zákona vychádza zo zámeru čo najskôr poskytnúť možnosť uplatniť nároky patriace politickým väzňom prípadne pozostalým po nich podľa troch spomínaných zákonov teda od 1. novembra 2003.
9
D o l o ž k a z l u č i t e ľ n o s t i
1)Navrhovatelia: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Milan Hort, František Mikloško a Dana Podracká
2)Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 462/2002 Z. z. o poskytnutí jednorazového finančného príspevku politickým väzňom v znení zákona č. 665/2002 Z. z.
3)Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)návrh zákona svojou problematikou nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení Národného programu pre prijatie acquis communataire, odporúčané v Partnerstve pre vstup, odporúčané v prílohe Prípravy asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integrácie do vnútorného trhu Únie (Biela kniha), screeningu.
b)
4) Problematika návrhu zákona:
a) zakladá nároky na verejné financie,
b) nie je prioritou hospodárskej politiky,
c) nemá vplyv na životné prostredie,
d) nie je upravená v práve Európskej únie.
5) Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev
a právom Európskej únie:
6) Gestor (spolupracujúce rezorty) :
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, Ministerstvo obrany
Slovenskej republiky a Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
7) Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanovisko k zlučiteľnosti
návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom
Európskej únie:
Pri vypracúvaní návrhu zákona nebola účasť experta.
10