NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
N á v r h
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
n a v y d a n i e z á k o n a,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/199O Zb. o obecnom zriadení v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 96/1991 Zb. , zákona Slovenskej národnej rady č. 13O/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 421/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 5OO/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 11/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 43/1993 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 252/1994 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 287/1994 Z.z., zákona č. 2291997 Z.z., zákona č. 225/1998 Z.z., zákona č. 233/1998 Z.z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 185/1999 Z.z., zákona č. 389/1999 Z.z., zákona č. 6/2OO1 Z.z., zákona č. 453/2OO1 Z.z. a zákona č. 2O5/2OO2 Z.z.
Predkladajú: Návrh na uznesenie:
Jozef Hurban ................................ Národná rada Slovenskej republiky
Peter Biroš ................................ s c h v a ľ u j e
Juraj Liška ................................ návrh skupiny poslancov Národnej rady
Slovenskej republiky, ktorým sa mení a
Imrich Hamarčák ................................ dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady
č. 369/199O Zb. o obecnom zriadení
Zoltán Horváth ................................ v znení neskorších predpisov.
Ján Pataky ................................
Bratislava, jún 2OO3
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Návrh
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
n a vydanie zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/199O Zb. o obecnom
zriadení v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/199O Zb. o obecnom zriadení v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 96/1991 Zb. , zákona Slovenskej národnej rady č 13O/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 421/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 5OO/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 11/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 43/1993 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 252/1994 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 287/1994 Z.z., zákona č. 2291997 Z.z., zákona č. 225/1998 Z.z., zákona č. 233/1998 Z.z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 185/1999 Z.z., zákona č. 389/1999 Z.z., zákona č. 6/2OO1 Z.z., zákona č. 453/2OO1 Z.z. a zákona č. 2O5/2OO2 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 2 ods. 1 sa za slovo „je“ vkladá slovo „súvislý“.
2.§ 2 sa dopĺňa odsekmi 5, 6 a 7, ktoré znejú:
„(5) Katastrálny úrad rozhodne o inej zmene územia obce aj bez súhlasu obce podľa odseku 4, ak po rozdelení obce nedošlo k usporiadaniu území nových obcí v súlade s verejným záujmom, v dôsledku čoho sa urbanistická súčasť obce nachádza na území inej obce.
(6) Ustanovenie odseku 5 sa vzťahuje na obce uvedené v prílohe č. 1.
(7) Ustanovenie odseku 1 sa nevzťahuje na obce uvedené v prílohe č. 2“.
3.Za § 30 sa vkladá § 30a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠30a
Prechodné ustanovenia účinné od 1. novembra 2OO3
(1)Obce, ktorých územie netvorí súvislý územný celok, usporiadajú svoje územie v súlade
s § 2 ods. 1 do 30. apríla 2004 a dohodu o usporiadaní územia predložia príslušnej správe katastra najneskôr do 31. júla 2004; inak sa územie obce, ktoré netvorí s obcou súvislý územný celok pričleňuje k obci podľa prílohy č. 3.
(2)Postupom podľa odseku 1 nie sú dotknuté vlastnícke vzťahy.
(3)Príslušné správy katastra vykonajú opatrenia vyplývajúce z územných zmien podľa odseku 1 do 31. októbra 2004.
(4)Ustanovenie § 2 ods. 5 sa použije aj v prípade, ak k rozdeleniu obce došlo pred 1. novembrom 2OO3.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. novembra 2OO3.
A. Všeobecná časť
Podľa čl. 64a Ústavy Slovenskej republiky a podľa § ods. 1 zákona Slovenskej národnej ady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení je obec samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky. Podľa § 2 ods. 1 citovaného zákona, územie obce je územný celok, ktorý tvorí jedno katastrálne územie alebo viac katastrálnych území.
Z dikcie uvedených právnych noriem, najmä zo slova „celok“ vyplýva, že územie obce má
byť súvislé a nemá narúšať územnú integritu inej obce. V nesúlade s touto právnou konštruk-
ciou však jestvuje prípad, keď územie obce netvorí súvislý uzavretý celok, ale ide o oddelené územia, ktoré spolu bezprostredne nesusedia. Tento dlhodobo pretrvávajúci nežiadúci stav sťažuje správu obcí, najmä ak ide o osídlené územie, vyvoláva zbytočné spory medzi dotknutými obcami, spôsobuje problémy aj orgánom štátnej správy a vyšším územným celkom predovšetkým pri územnom plánovaní a pri koordinácii postupu právnych subjektov v sociálnom, ekonomickom a environmentálnom rozvoji štátu ako celku a jeho jednotlivých častí. Preto sa navrhuje tento nepriaznivý stav riešiť tak, že územie obce musí tvoriť súvislý územný celok a ustanovuje sa postup na zabezpečenie tohto cieľa.
Návrh zákona reaguje tiež na situácie, keď v dôsledku rozdelenia obce nedošlo k usporiadaniu území nových obcí v súlade s verejným záujmom, v dôsledku čoho sa urbanistická súčasť obce nachádza na území inej obce.
Navrhovaná zákonná úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona bude mať dopad na štátny rozpočet, pretože sa predpokladá, že náklady bude znášať štát, avšak tieto náklady budú minimálne. Pôjde o prípady, kedy na základe dohody o výmene územia bude potrebné vyhotoviť technickú dokumentáciu, najmä geometrické plány pre vyznačenie zmien v katastri nehnuteľností. Túto úlohu zabezpečí katastrálny úrad zadaním prác komerčnej sfére. Predpokladajú sa náklady vo výške približne 2 mil. Sk, ktoré sa budú postupne čerpať. Z toho na zadanie vyhotovení geometrických plánov pre dotknuté územia odborným posúdením je potrebné alokovať približne 1,76 mil. Sk, na premietnutie geometrických plánov do katastrálneho operátu je potrebné alokovať približne O,24 mil. Sk, z toho: na mzdy 132 tis. Sk, na odvody 5O tis. Sk, na tovary a služby 58 tis. Sk.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty územnej samosprávy, ani na pracovné sily.
Návrh zákona nemá dopad na zamestnanosť, tvorbu pracovných miest ani na životné prostredie.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1:
Spresňuje sa definícia územia obce tak, že územie obce musí tvoriť súvislý územný celok.
K bodu 2:
Umožňuje sa vykonať zmenu územia obcí ako dôsledok rozdelenia obce aj bez súhlasu obce, avšak len v prípade, ak po rozdelení obce nedošlo k usporiadaniu území nových obcí v súlade s verejným záujmom, v dôsledku čoho sa urbanistická súčasť obce nachádza na území inej obce. Zoznam týchto obcí je uvedený v prílohe č. 1. Príslušným orgánom na rozhodnutie v predmetnej veci je katastrálny úrad.
Súčasne sa navrhuje ponechať katastrálne územia, ktoré netvoria s obcou súvislý celok ako súčasť obce v tých prípadoch, kedy celistvosť územia obce bola narušená odčlenením sa časti obce a vznikom samostatnej obce. Ide o katastrálne územie osídlené obyvateľmi, ktorí sa nerozhodli vytvoriť samostatnú obec. Tieto prípady je potrebné považovať za výnimku z pravidla, že územie obce je súvislý územný celok. Zoznam týchto katastrálnych území, spolu s určením obce do ktorej patria, je uvedený v prílohe č. 2 zákona.
K bodu 3:
Zákon sa dopĺňa o ďalšie prechodné ustanovenia, ktoré súvisia s navrhovanými zmenami v
bodoch 1 a 2. Predovšetkým sa ukladá dotknutým obciam vyporiadať svoje územné pomery v zákonom ustanovenej lehote tak, aby územie každej obce tvoril súvislý územný celok. V prípade, že na základe dohody obcí príde k zámene územia, k zápisu do katastra nehnuteľností bude potrebné predložiť technickú dokumentáciu vymedzujúcu rozsah zmeny (geometrické plány). Ak obce neupravia navzájom tieto právne vzťahy, priamo zo zákona sa pričleňuje dotknuté územie k územiu obce podľa prílohy č. 3.
Uvedené zmeny nemajú vplyv na vlastnícke vzťahy, ktoré zostávajú zachované. Príslušné
orgány miestnej štátnej správy na úseku katastra sú povinné vykonať potrebné úkony súvisiace s týmito územnými zmenami.
K čl. II:
Navrhuje sa, aby ustanovenia tejto novely zákona bolo možné aplikovať v praxi od 1. novembra 2003.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ právneho predpisu:
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/199O Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) identifikácia predmetu návrhu právneho predpisu z pohľadu Európskej dohody o pridružení, Národného programu pre prijatie acquis communautaire, Partnerstva pre vstup, Bielej knihy, screeningu a plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky: bezpredmetné
4.Problematika návrhu právneho predpisu:
a) je upravená v práve Európskych spoločenstiev: -
b) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev: -
c) je upravená v práve Európskej únie:
1. Európska dohoda o pridružení medzi Slovenskou republikou a Európskymi spoločenstvami
a ich členskými štátmi (čl. 6) podpísaná v Luxemburgu 4. októbra 1993.
2. Zmluva o Európskej únii (čl. 6 bod 2) podpísaná v Maastrichte 9. februára 1992 v znení
Amsterdamskej zmluvy.
d) nie je upravená v práve Európskej únie: -
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Ú – úplná
6.Gestor:
bezpredmetné
7.Účasť expertov pri príprave návrhu právneho predpisu a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie: bezpredmetné
Príloha č. 1
k zákonu č. ......../2003 Z.z.
Por.
číslo
Názov okresu
Názov obce
Názov katastrálneho územia,
ktoré leží mimo územia obce
Katastrálne územie
sa pričlení k obci
1.
Kežmarok
Kežmarok
Ľubica
Kežmarok
Príloha č. 2
k zákonu č. .........../2003 Z.z.
Por.číslo
Názov okresu
Názov obce
Názov katastrálneho územia, ktoré
leží mimo územia obce
Nitriansky kraj
1.
Nitra
Nitra
Dolné Štitáre
Banskobystrický kraj
2.
Sliač
Sampor
3.
4.
Zvolen
Zvolen
Lukové
Zolná
Žilinský kraj
5.
Žilina
Žilina
Zástranie
Príloha č. 3
k zákonu č. ......../2003 Z.z.
Por.
číslo
Názov okresu
Názov obce
Názov katastrálneho územia,
ktoré leží mimo územia obce
Katastrálne územie
sa pričlení k obci
1.
Tvrdošín
Tvrdošín
Tvrdošín II.
Vitanová