A. Všeobecná časť
Podľa čl. 64a Ústavy Slovenskej republiky a podľa § ods. 1 zákona Slovenskej národnej ady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení je obec samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky. Podľa § 2 ods. 1 citovaného zákona, územie obce je územný celok, ktorý tvorí jedno katastrálne územie alebo viac katastrálnych území.
Z dikcie uvedených právnych noriem, najmä zo slova „celok“ vyplýva, že územie obce má
byť súvislé a nemá narúšať územnú integritu inej obce. V nesúlade s touto právnou konštruk-
ciou však jestvuje prípad, keď územie obce netvorí súvislý uzavretý celok, ale ide o oddelené územia, ktoré spolu bezprostredne nesusedia. Tento dlhodobo pretrvávajúci nežiadúci stav sťažuje správu obcí, najmä ak ide o osídlené územie, vyvoláva zbytočné spory medzi dotknutými obcami, spôsobuje problémy aj orgánom štátnej správy a vyšším územným celkom predovšetkým pri územnom plánovaní a pri koordinácii postupu právnych subjektov v sociálnom, ekonomickom a environmentálnom rozvoji štátu ako celku a jeho jednotlivých častí. Preto sa navrhuje tento nepriaznivý stav riešiť tak, že územie obce musí tvoriť súvislý územný celok a ustanovuje sa postup na zabezpečenie tohto cieľa.
Návrh zákona reaguje tiež na situácie, keď v dôsledku rozdelenia obce nedošlo k usporiadaniu území nových obcí v súlade s verejným záujmom, v dôsledku čoho sa urbanistická súčasť obce nachádza na území inej obce.
Navrhovaná zákonná úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona bude mať dopad na štátny rozpočet, pretože sa predpokladá, že náklady bude znášať štát, avšak tieto náklady budú minimálne. Pôjde o prípady, kedy na základe dohody o výmene územia bude potrebné vyhotoviť technickú dokumentáciu, najmä geometrické plány pre vyznačenie zmien v katastri nehnuteľností. Túto úlohu zabezpečí katastrálny úrad zadaním prác komerčnej sfére. Predpokladajú sa náklady vo výške približne 2 mil. Sk, ktoré sa budú postupne čerpať. Z toho na zadanie vyhotovení geometrických plánov pre dotknuté územia odborným posúdením je potrebné alokovať približne 1,76 mil. Sk, na premietnutie geometrických plánov do katastrálneho operátu je potrebné alokovať približne O,24 mil. Sk, z toho: na mzdy 132 tis. Sk, na odvody 5O tis. Sk, na tovary a služby 58 tis. Sk.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty územnej samosprávy, ani na pracovné sily.
Návrh zákona nemá dopad na zamestnanosť, tvorbu pracovných miest ani na životné prostredie.
Vzhľadom na obsah doložky zlučiteľnosti nie je potrebná tabuľka zhody.