Dôvodová správaVládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 141/1961 Zb. o trestnom konaní súdnom (Trestný poriadok) v znení neskorších prepisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol predložený do legislatívneho procesu na základe bodu B.1 uznesenia vlády SR č. 350 zo 7. mája 2003.
Návrh zákona, ktorý bol spracovaný v súčinnosti ministerstva spravodlivosti, ministerstva vnútra, generálnej prokuratúry a Komisie pre rekodifikáciu trestného práva, sa upravujú najmä tieto ustanovenia Trestného poriadku:
-zavádza sa inštitút tzv. spolupracujúceho, resp. korunného svedka,
-upravuje sa ustanovenia o zaistení majetku a výkone trestu prepadnutia majetku,
-sprísňujú sa podmienky pre podanie sťažnosti pre porušenie zákona a upravuje sa novým spôsobom konanie najvyššieho súdu o tomto mimoriadnom opravnom prostriedku vzhľadom na nález Ústavného súdu SR z marca 2003,
-upravuje sa inštitút zmieru tak, aby sa zvýraznil rozdiel oproti inštitútu podmienečného zastavenia trestného stíhania s účelom, aby bol tento inštitút v praxi aj dostatočne využívaný
-ďalšie zmeny sa upravujú v časti – právny styk s cudzinou.
Zároveň sa upravujú niektoré ustanovenia, ktorých zmenu a doplnenie si vyžiadala aplikačná prax orgánov činných v trestnom konaní.
Ťažiskovou zmenou predkladanej novely Trestného poriadku je doplnenie nášho právneho poriadku o nový inštitút tzv. spolupracujúceho, resp. korunného svedka. Aplikačná prax orgánov činných v trestnom konaní ukazuje, že pri postihu korupcie, ako aj najzávažnejšej organizovanej trestnej činnosti, je platná právna úprava nepostačujúca, a to najmä s ohľadom na dôkaznú núdzu v takýchto prípadoch. Z tohto dôvodu sa navrhuje výslovne upraviť v zákone postup orgánov činných v trestnom konaní v prípade osoby, ktorá sa spolupodieľala na páchaní trestnej činnosti, avšak dobrovoľne sa rozhodla pre spoluprácu s orgánmi činnými v trestnom konaní. V týchto prípadoch bude môcť byť na základe rozhodnutia vyšetrovateľa po predchádzajúcom súhlase prokurátora dočasne odložené vznesenie obvinenia voči takejto osobe a v prípade, že obvinenie už bolo vznesené, umožňuje sa prerušenie trestného stíhania. Prokurátor sa bude môcť rozhodnúť následne na základe svedectva tejto osoby v konaní o trestnom čine, v ktorom táto osoba vystupovala ako svedok, či voči nej zastaví trestné stíhanie, alebo bude pre takúto osobu požadovať mimoriadne zníženie trestu odňatia slobody.
Prerokovanie návrhu zákona na plenárnom zasadnutí Rady hospodárskej a sociálnej dohody SR podľa zákona o tripartitne nie je potrebné.
Návrh zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, rozpočty vyšších územných celkov a obcí, pracovné sily a organizačné zabezpečenie. Pritom pôvodne návrh zákona upravoval jednu zmenu, ktorá by si vyžiadala navýšenie nárokov na štátny rozpočet (možnosť podať mimoriadny opravný prostriedok – sťažnosť pre porušenie zákona – v prospech obvineného aj zo strany verejného ochrancu práv). Ministerstvo financií SR vo svojom stanovisku z 27.5.2003 č. 11 080/03-81 uviedlo, že v návrhu východísk štátneho rozpočtu na rok 2004 sa neuvažovalo s realizáciou takéhoto zámeru a požadované prostriedky nie sú zapracované ani v rezervách. Predmetný bod bol však z návrhu zákona na rokovaní vlády SR dňa 11.6.2003 vypustený, a teda predloženým vládnym návrhom zákona sa nezakladajú žiadne zvýšené nároky na štátny rozpočet.
Predkladaný návrh je v súlade s Ústavou SR a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Problematika návrhu zákona je upravená právom Európskej únie, avšak len v základných dokumentoch, nie v sekundárnej legislatíve. Z tohto dôvodu sa k návrhu nevypracováva tabuľka zhody a otázka zhody návrhu zákona so základnými dokumentmi Európskej únie je dostatočne vyjadrená v doložke zlučiteľnosti.