NÁVRH VLÁDY
na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 289/1995 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 289/1995 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov sa predkladá v nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zaviazala zjednotiť sadzby dane z pridanej hodnoty pred vstupom do Európskej únie a Koncepciu daňovej reformy v rokoch 2004 - 2006. Návrh zákona je v súlade so Šiestou smernicou Rady 77/388/EHS, ktorá je základnou smernicou upravujúcou uplatňovanie dane z pridanej hodnoty v Európskej únii.
Cieľom zákona je zavedenie jednej sadzby dane z pridanej hodnoty a tým dosiahnutie zjednodušenia mechanizmu uplatňovania tejto dane. Návrhom zákona sa tiež dosiahne posilnenie príjmov štátneho rozpočtu z nepriameho zdanenia. Okrem toho novela zákona od 1. 7. 2003 zavádza zdaňovanie zálohových faktúr. Vplyvom tohto ustanovenia je možné očakávať posilnenie príjmov štátneho rozpočtu už v roku 2003.
Uvedené ciele sa majú dosiahnuť zavedením jednej sadzby dane z pridanej hodnoty, ktorej budú podliehať všetky zdaniteľné plnenia. Konkrétne to bude znamenať, že namiesto doteraz používanej základnej sadzby dane 20 % a zníženej sadzby dane 14 %, by sa mala od roku 2004 uplatňovať jedna sadzba dane vo výške 19 %. Zavedenie jednej sadzby dane bude znamenať zjednodušenie mechanizmu tejto dane, zníženie administratívnej náročnosti u každého platiteľa dane i u správcov dane, zamedzenie rôznych špekulatívnych snáh, ktoré umožňovala existencia dvoch sadzieb dane. Zdaňovanie zálohových faktúr posilní príjmy štátneho rozpočtu v roku 2003, pričom konkrétny dopad nie je možné presne kvantifikovať vzhľadom na to, že nie k dispozícii údaje o tom, v akom rozsahu spoločnosti vystavujú zálohové faktúry (ide väčšinou o stavebné firmy a leasingové spoločnosti). Schválenie návrhu zákona v skrátenom legislatívnom konaní je nevyhnutným predpokladom zabezpečenia východísk štátneho rozpočtu na rok 2004 a realizácie ďalších legislatívnych zmien vyplývajúcich z Koncepcie daňovej reformy na roky 2004 – 2006.
Uvedené skutočnosti dôvodom na uplatnenie požiadavky podľa § 89 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z.z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla na skrátenom legislatívnom konaní o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 289/1995 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
Neschválením predloženého návrhu hrozia štátu hospodárske škody z dôvodu nezabezpečenia na jednej strane príjmov štátneho rozpočtu a na druhej strane z nezabezpečenia pokrytia plánovaných výdavkov štátneho rozpočtu.