1
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 239/2001 Z.z. o spotrebnej dani z minerálnych olejov v znení neskorších predpisov
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Vláda Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 239/2001 Z.z. o spotrebnej dani z minerálnych olejov v znení neskorších predpisov
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)Návrh zákona patrí svojou problematikou medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v článku 70 Európskej dohody o pridružení - nepriame zdaňovanie.
Podľa Národného programu pre prijatie acquis communautaire predkladaný návrh zákona patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva - Kapitola č. 10 - Dane a taktiež je prioritou aj podľa Partnerstva pre vstup.
Návrh zákona patrí medzi priority odporúčané v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie - Kapitola 22 Bielej knihy - Nepriame zdaňovanie.
Problematika návrhu zákona je obsiahnutá v screeningovej kapitole č. 10 - Dane.
b)Negociačná pozícia (CONF-SK 64/00) bola odovzdaná dňa 14. novembra 2000. Kapitola č. 10 - Dane bola otvorená dňa 12. júna 2001. Slovenská republika žiada pre spotrebné dane jedno prechodné obdobie a jednu výnimku. Kapitola bola predbežne uzavretá 21. marca 2002 (CONF-SK 9/02). Z negociačnej pozície ku kapitole č. 10 - Dane v oblasti spotrebných daní vyplývajú pre SR najmä tieto záväzky: zavedenie všeobecného systému uplatňovania spotrebnej dane (smernica č. 92/12/EHS), upresnenie štruktúry predmetu dane, harmonizácia sadzieb dane na úroveň minimálnych sadzieb uvedených v smerniciach Európskej únie.
4.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
v článkoch 90 až 93 Zmluvy o založení ES,
v smernici Rady 92/12/EHS z 25.februára 1992 o všeobecnom systéme, držbe, preprave a kontrole tovarov podliehajúcich spotrebným daniam v znení
smernice Rady 92/108/EHS zo 14. decembra 1992, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 92/12/EHS o všeobecnom systéme, držbe, preprave a kontrole tovarov podliehajúcich spotrebným daniam a smernica 92/81/EHS,
v smernici Rady 94/74/ES z 22. decembra 1994, ktorá mení a dopĺňa smernicu 92/12/EHS o všeobecnom systéme, držbe, preprave a kontrole tovarov podliehajúcich spotrebným daniam, smernicu 92/81/EHS o harmonizácii štruktúry spotrebných daní z minerálnych olejov a smernicu 92/82/EHS o priblížení sadzieb spotrebných daní z minerálnych olejov,
v smernici Rady 96/99/ES z 30. decembra 1996, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 92/12/EHS o všeobecnom systéme, držbe, preprave a kontrole tovarov podliehajúcich spotrebným daniam,
v smernici Rady 92/81/EHS z 19. októbra 1992 o harmonizácii štruktúry spotrebných daní z minerálnych olejov,
v smernici Rady 92/82/EHS z 19. októbra 1992 o priblížení sadzieb spotrebných daní z minerálnych olejov,
2
v smernici Rady 95/60/ES z 27.novembra 1995 o označovaní plynového oleja a rafinovaného petroleja za účelom zdanenia.
Články 90 93 Zmluvy o založení ES upravujú záväzky členských štátov v oblasti priameho a nepriameho zdaňovania.
Smernica Rady č. 92/12/EHS ustanovuje všeobecný systém pre výrobky podliehajúce spotrebnej dani a iným nepriamym daniam, s výnimkou dane z pridanej hodnoty a daní, stanovených spoločenstvom.
Smernica Rady č. 92/108/EHS je novelou smernice Rady č. 92/12/EHS a upravuje povinnosť pre členské štáty zaviesť okrem iného elektronickú databázu oprávnených vlastníkov skladov a daňových skladov.
Smernica Rady č. 94/74/ES je novelou smernice Rady č. 92/12/EHS a upravuje používanie sprievodných dokumentov pri preprave minerálneho oleja.
Smernica Rady č. 92/81/EHS je štruktúrna smernica pre oblasť spotrebnej dane z minerálnych olejov, vymedzuje predmet dane, základ dane, definuje výrobný podnik, ustanovuje obligatórne a fakultatívne oslobodenia od dane. Bola doplnená a menená smernicou Rady č. 92/108/EHS a smernicou Rady č. 94/74/ES.
Smernica Rady č.92/82/EHS vymedzuje minerálne oleje, na ktoré sa musia uplatniť minimálne sadzby uvedené v jej ďalších ustanoveniach. Bola doplnená a menená smernicou Rady č. 94/74/ES.
Preklady uvedených smerníc sa nachádzajú v databáze Centrálnej prekladateľskej jednotky Úradu vlády SR - Inštitútu pre aproximáciu práva a okrem smernice č. 92/82/EHS všetky zrevidované. V elektronickej podobe je možné si ich vyhľadať na internetovej stránke www. aprox.government.gov.sk.
d)nie je upravená v práve Európskej únie.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
a)úplná
6.Gestor (spolupracujúce rezorty):
Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
7.Účasť expertov:
Na príprave návrhu zákona sa nezúčastnili zahraniční experti.