Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
1. Zhodnotenie súčasného stavu
Spotrebné dane boli do daňovej sústavy zavedené v roku 1993 a spolu s daňou z pridanej hodnoty sú nepriamymi daňami zo spotreby, ktoré nahradili dovtedy platnú daň z obratu.
Výnosy spotrebných daní tvoria v súčasnosti cca 16 - 17% príjmov štátneho rozpočtu a sú jeho nezanedbateľným a relatívne stabilným príjmom závislým od spotreby vybraných skupín výrobkov a výšky daňového zaťaženia.
Návrh zákona bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády SR a Koncepcie daňovej reformy v rokoch 2004 - 2006.
Z Koncepcie daňovej reformy v rokoch 2004 – 2006 vyplýva úloha zapracovať zámery koncepcie do návrhov príslušných právnych predpisov, ktoré majú nadobudnúť účinnosť 1.januára 2004. V oblasti spotrebných daní sa uvedené dotýka i zákona o spotrebnej dani z minerálnych olejov.
V súčasnom období zdaňovanie minerálnych olejov upravuje zákon č. 239/2001 Z.z. o spotrebnej dani z minerálnych olejov v znení zákona č. 582/2001 Z. z., zákona č. 74/2002 Z. z. a zákona č. 642/2002 Z. z.
V predkladanom návrhu zákona, v nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky a Koncepciu daňovej reformy v rokoch 2004 – 2006, sa navrhuje upraviť sadzby spotrebných daní z minerálnych olejov od 2,70 – 3,50 Sk/ l podľa druhu minerálneho oleja (benzín, nafta).
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. júla 2003.
2. Hospodársky a finančný dosah právnej úpravy
Navrhovanou úpravou sadzieb dane jednotlivých druhov minerálnych olejov k 1.7.2003 je možné predpokladať zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu v roku 2003 o cca 2,2 mld. Sk.
V prípade premietnutia zvýšenia sadzieb dane do cien pohonných látok a palív, je možné očakávať i zvýšenie cien tovarov a služieb, do ktorých sa ceny pohonných látok a palív premietajú. Navrhovaná úprava sadzieb dane preto bude mať vplyv na obyvateľov, podnikateľskú sféru i orgány a organizácie napojené na štátny rozpočet. Ak by navrhované zvýšenie sadzieb dane u automobilových benzínov a motorovej nafty bolo premietnuté v plnej výške do ceny pre konečného spotrebiteľa, znamenalo by to zvýšenie cien o cca 2,70 až 3,50 Sk na jeden liter bez DPH.
Návrh predkladanej novely zákona nezakladá potrebu zvýšenia počtu pracovníkov pri správe tejto dane.
Navrhovaná novela zákona o spotrebnej dani z minerálnych olejov je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a nie je v rozpore so žiadnym všeobecne záväzným právnym predpisom a medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná.