1
Dôvodová správa
I. Všeobecná časť
1. Zhodnotenie súčasného stavu
Spotrebné dane boli do daňovej sústavy zavedené v roku 1993 a spolu s daňou z pridanej hodnoty sú nepriamymi daňami zo spotreby, ktoré nahradili dovtedy platnú daň z obratu.
Výnosy spotrebných daní tvoria v súčasnosti cca 16 - 17% príjmov štátneho rozpočtu a jeho nezanedbateľným a relatívne stabilným príjmom závislým od spotreby vybraných skupín výrobkov a výšky daňového zaťaženia.
Návrh zákona bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády SR a Koncepcie daňovej reformy v rokoch 2004 - 2006.
Z Koncepcie daňovej reformy v rokoch 2004 2006 vyplýva úloha zapracovať zámery koncepcie do návrhov príslušných právnych predpisov, ktoré majú nadobudnúť účinnosť 1.januára 2004. V oblasti spotrebných daní sa uvedené dotýka i zákona o spotrebnej dani z minerálnych olejov.
V súčasnom období zdaňovanie minerálnych olejov upravuje zákon č. 239/2001 Z.z. o spotrebnej dani z minerálnych olejov v znení zákona č. 582/2001 Z. z., zákona č. 74/2002 Z. z. a zákona č. 642/2002 Z. z.
V predkladanom návrhu zákona, v nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky a Koncepciu daňovej reformy v rokoch 2004 2006, sa navrhuje upraviť sadzby spotrebných daní z minerálnych olejov od 2,70 3,50 Sk/ l podľa druhu minerálneho oleja (benzín, nafta).
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. júla 2003.
2. Hospodársky a finančný dosah právnej úpravy
Navrhovanou úpravou sadzieb dane jednotlivých druhov minerálnych olejov k 1.7.2003 je možné predpokladať zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu v roku 2003 o cca 2,2 mld. Sk.
V prípade premietnutia zvýšenia sadzieb dane do cien pohonných látok a palív, je možné očakávať i zvýšenie cien tovarov a služieb, do ktorých sa ceny pohonných látok a palív premietajú. Navrhovaná úprava sadzieb dane preto bude mať vplyv na obyvateľov, podnikateľskú sféru i orgány a organizácie napojené na štátny rozpočet. Ak by navrhované zvýšenie sadzieb dane u automobilových benzínov a motorovej nafty bolo premietnuté v plnej výške do ceny pre konečného spotrebiteľa, znamenalo by to zvýšenie cien o cca 2,70 3,50 Sk na jeden liter bez DPH.
Návrh predkladanej novely zákona nezakladá potrebu zvýšenia počtu pracovníkov pri správe tejto dane.
Navrhovaná novela zákona o spotrebnej dani z minerálnych olejov je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a nie je v rozpore so žiadnym všeobecne záväzným právnym predpisom a medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná.
2
II. OSOBITNÁ ČASŤ
K Čl. I
K bodu 1
Navrhovaná úprava sadzieb spotrebnej dane z minerálnych olejov vyplýva z Koncepcie daňovej reformy v rokoch 2004 - 2006. Ich výška je nad úrovňou minimálnych sadzieb stanovených v smernici č. 92/82/EHS o približovaní sadzieb spotrebných daní z minerálnych olejov.
K bodu 2
Úmerne s úpravou štandardnej sadzby dane z plynového oleja (motorovej nafty) sa navrhuje aj úprava zníženej sadzby dane u označeného plynového oleja.
K bodu 3
Doplnením zákona o nové ustanovenie sa na prechodnú dobu umožňuje prevádzkovateľovi daňového skladu, ktorý skladuje minerálny olej osobitného určenia, ktorého vlastníkom je štát, doplniť technické požiadavky vyplývajúce zo zákona.
K Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2003.
Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky č. 419 zo dňa 28. mája 2003.
Mikuláš Dzurinda v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Ivan Mikloš v.r.
podpredseda vlády a
minister financií Slovenskej republiky