D ô v o d o v á s p r á v a1. Zhodnotenie súčasného stavu
V rámci reformy daňovej sústavy bola od 1. januára 1993 zavedená daň z pridanej hodnoty, ktorá spoločne so spotrebnými daňami nahradila dovtedy uplatňovanú daň z obratu a dovoznú daň. Pôvodná právna úprava dane z pridanej hodnoty platná od 1. januára 1993 (zákon č. 222/1992 Zb. v znení neskorších predpisov) bola od 1. januára 1996 nahradená zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 289/1995 Z.z., ktorý bol doteraz viackrát novelizovaný, a to zákonom č. 200/1996 Z.z., zákonom č. 386/1996 Z.z., zákonom č. 371/1997 Z.z., zákonom 60/1999 Z.z., zákonom č. 153/1999 Z.z., zákonom č. 342/1999 Z.z., zákonom č. 246/2000 Z.z., zákonom č. 524/2001 Z.z., zákonom č. 555/2001 Z.z., zákonom č. 511/2002 Z.z., zákonom č. 637/2002 Z.z. a zákonom č. 144/2003 Z.z.
Návrh novely zákona sa predkladá v nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zaviazala zjednotiť sadzby dane z pridanej hodnoty pred vstupom do Európskej únie, a Koncepciu daňovej reformy v rokoch 2004 - 2006. Zavedenie jednej sadzby dane nie je v rozpore so Šiestou smernicou Rady EÚ 77/388/EHS, ktorá je základnou smernicou upravujúcou uplatňovanie dane z pridanej hodnoty v Európskej únii.
Cieľom zákona je zavedenie jednej sadzby dane z pridanej hodnoty, a tým dosiahnutie zjednodušenia mechanizmu uplatňovania tejto dane. Návrhom zákona sa tiež dosiahne posilnenie príjmov štátneho rozpočtu z nepriameho zdanenia. Okrem toho novela zákona od 1.7.2003 zavádza zdaňovanie zálohových faktúr. Vplyvom tohto ustanovenia je možné očakávať posilnenie príjmov štátneho rozpočtu už v roku 2003.
Uvedené ciele sa majú dosiahnuť zavedením jednej sadzby dane z pridanej hodnoty, ktorej budú podliehať všetky zdaniteľné plnenia. Konkrétne to bude znamenať, že namiesto doteraz používanej základnej sadzby dane 20 % a zníženej sadzby dane 14 %, by sa mala od roku 2004 uplatňovať jedna sadzba dane vo výške 19 %. Zavedenie jednej sadzby dane bude znamenať zjednodušenie mechanizmu tejto dane, zníženie administratívnej náročnosti u každého platiteľa dane i u správcov dane, zamedzenie rôznych špekulatívnych snáh, ktoré umožňovala existencia dvoch sadzieb dane. V roku 2003 sa tiež očakáva priamy efekt na príjmy štátneho rozpočtu so zavedenia zdaňovania zálohových faktúr v súlade so smernicou EÚ.
2. Hospodársky a finančný dosah právnej úpravy
Predpokladá sa, že navrhovaný zákon bude mať pozitívny dopad na výnos dane z pridanej hodnoty. Zdaňovanie jednou sadzbou dane sa prejaví vo vyššom daňovom zaťažení všetkých zdaniteľných plnení, ktoré doteraz podliehali zdaneniu zníženou sadzbou dane. Takéto zvýšené daňové zaťaženie bude znamenať zvýšenie výnosu dane o cca 14,1 mld. Sk. Súčasne je potrebné konštatovať, že táto daň ako neoddeliteľná súčasť ceny, bude znamenať určitý dopad na ceny všetkých tovarov a služieb, ktoré do konca roku 2002 podliehali zníženej sadzbe dane (napr. potraviny, lieky, energie, dodanie stavieb, stavebné práce, knihy, noviny, časopisy, hotelové a reštauračné stravovanie). Jej konkrétny dopad na výdavkovú