1
D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
1. Zhodnotenie súčasného stavu
V rámci reformy daňovej sústavy bola od 1. januára 1993 zavedená daň z pridanej hodnoty, ktorá spoločne so spotrebnými daňami nahradila dovtedy uplatňovanú daň z obratu a dovoznú daň. Pôvodná právna úprava dane z pridanej hodnoty platná od 1. januára 1993 (zákon č. 222/1992 Zb. v znení neskorších predpisov) bola od 1. januára 1996 nahradená zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 289/1995 Z.z., ktorý bol doteraz viackrát novelizovaný, a to zákonom č. 200/1996 Z.z., zákonom č. 386/1996 Z.z., zákonom č. 371/1997 Z.z., zákonom 60/1999 Z.z., zákonom č. 153/1999 Z.z., zákonom č. 342/1999 Z.z., zákonom č. 246/2000 Z.z., zákonom č. 524/2001 Z.z., zákonom č. 555/2001 Z.z., zákonom č. 511/2002 Z.z., zákonom č. 637/2002 Z.z. a zákonom č. 144/2003 Z.z.
Návrh novely zákona sa predkladá v nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zaviazala zjednotiť sadzby dane z pridanej hodnoty pred vstupom do Európskej únie, a Koncepciu daňovej reformy v rokoch 2004 - 2006. Zavedenie jednej sadzby dane nie je v rozpore so Šiestou smernicou Rady 77/388/EHS, ktorá je základnou smernicou upravujúcou uplatňovanie dane z pridanej hodnoty v Európskej únii.
Cieľom zákona je zavedenie jednej sadzby dane z pridanej hodnoty, a tým dosiahnutie zjednodušenia mechanizmu uplatňovania tejto dane. Návrhom zákona sa tiež dosiahne posilnenie príjmov štátneho rozpočtu z nepriameho zdanenia. Okrem toho novela zákona od 1.7.2003 zavádza zdaňovanie zálohových faktúr. Vplyvom tohto ustanovenia je možné očakávať posilnenie príjmov štátneho rozpočtu už v roku 2003.
Uvedené ciele sa majú dosiahnuť zavedením jednej sadzby dane z pridanej hodnoty, ktorej budú podliehať všetky zdaniteľné plnenia. Konkrétne to bude znamenať, že namiesto doteraz používanej základnej sadzby dane 20 % a zníženej sadzby dane 14 %, by sa mala od roku 2004 uplatňovať jedna sadzba dane vo výške 19 %. Zavedenie jednej sadzby dane bude znamenať zjednodušenie mechanizmu tejto dane, zníženie administratívnej náročnosti u každého platiteľa dane i u správcov dane, zamedzenie rôznych špekulatívnych snáh, ktoré umožňovala existencia dvoch sadzieb dane. V roku 2003 sa tiež očakáva priamy efekt na príjmy štátneho rozpočtu so zavedenia zdaňovania zálohových faktúr v súlade so smernicou EÚ.
2. Hospodársky a finančný dosah právnej úpravy
Predpokladá sa, že navrhovaný zákon bude mať pozitívny dopad na výnos dane z pridanej hodnoty. Zdaňovanie jednou sadzbou dane sa prejaví vo vyššom daňovom zaťažení všetkých zdaniteľných plnení, ktoré doteraz podliehali zdaneniu zníženou sadzbou dane. Takéto zvýšené daňové zaťaženie bude znamenať zvýšenie výnosu dane o cca 14,1 mld. Sk. Súčasne je potrebné konštatovať, že táto daň ako neoddeliteľná súčasť ceny, bude znamenať určitý dopad na ceny všetkých tovarov a služieb, ktoré do konca roku 2002 podliehali zníženej sadzbe dane (napr. potraviny, lieky, energie, dodanie stavieb, stavebné práce, knihy, noviny, časopisy, hotelové a reštauračné stravovanie). Jej konkrétny dopad na výdavkovú
2
časť štátneho rozpočtu je kvantifikovaný v Koncepcii daňovej reformy na roky 2004 2006. Zdaňovanie zálohových faktúr posilní príjmy štátneho rozpočtu v roku 2003, pričom konkrétny dopad nie je možné presne kvantifikovať vzhľadom na to, že nie k dispozícii údaje o tom, v akom rozsahu spoločnosti vystavujú zálohové faktúry (ide väčšinou o stavebné firmy a leasingové spoločnosti).
Predmetný zákon nebude mať negatívny vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest.
Návrh novely zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a nie je v rozpore so žiadnym všeobecne záväzným právnym predpisom a medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K článku I
K bodu 1
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá súvisí s novým systémom odpočítania dane na vstupe zavedeným zákonom č. 511/2002 Z.z..
K bodu 2
Pre všetkých platiteľov dane z pridanej hodnoty sa zavádza povinnosť účtovať v sústave podvojného účtovníctva.
K bodu 3
Zmena zabezpečí, aby sa odstránila deformácia, podľa ktorej pri zmluvách o kúpe prenajatej veci, ak predmetom zmluvy bol osobný automobil, bolo rôzne zdaňovanie predmetu zmluvy a prirážky.
K bodu 4
Vypustenie príslušných ustanovení nadväzuje na zavedenie jednej sadzby dane, s čím bude súvisieť tiež vypustenie prílohy č. 1 a č. 2 zákona.
K bodu 5
Vypustenie odseku súvisí so zavedením jednej sadzby dane.
K bodu 6
Novým znením § 10 sa zavádza jedna sadzba dane.
K bodu 7, 8, 9 a 10
Ide o zmeny legislatívno-technického charakteru, ktoré súvisia so zavedením jednej sadzby dane.
K bodu 11
Týmto novým ustanovením sa v súlade s čl. 10 Šiestej smernice Rady zabezpečí, aby sa za zdaniteľné plnenie podliehajúce dani považovala akákoľvek prijatá platba (aj čiastková), pričom deň prijatia platby sa bude považovať za uskutočnenie zdaniteľného plnenia. Týmto spôsobom sa zamedzí odďaľovaniu vzniku daňovej povinnosti formou prijímania preddavkov.
3
K bodu 12 a 13
Nové znenia odsekov reagujú na zavedenie jednej sadzby dane pri vystavovaní daňového dokladu a zjednodušeného daňového dokladu, ak súčasťou zdaniteľného plnenia budú plnenia podliehajúce dani i plnenia oslobodené od dane.
K bodu 14
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá súvisí s novým systémom odpočítania dane na vstupe zavedeným zákonom č. 511/2002 Z.z..
K bodu 15 a 16
Nadväzne na zvedenie jednej sadzby dane s upresňuje možnosť vystavenie dobropisu alebo ťarchopisu aj v prípadoch opravy sadzby dane (napr. ak platiteľ uplatní daň na oslobodené zdaniteľné plnenie).
K bodu 17, 19 a 20
Zmeny v § 20 súvisia s odstránením osobitného zdaňovania predmetu a prirážky pri obstarávaní osobného automobilu formou kúpy prenajatej veci a so zavedením jednej sadzby dane.
K bodu 18
Novým znením odseku 6 sa zabezpečí možnosť odpočtu dane pri kúpe osobných automobilov aj tým platiteľom dane, ktorých predmetom činnosti je ich nájom v rámci podnikateľskej činnosti (operatívny nájom). Ide o zjednotenie podmienok s platiteľmi, ktorých predmetom činnosti je finančný nájom v rámci podnikateľskej činnosti.
K bodu 21 a 22
So zavedením jednej sadzby dane sa ako nadbytočná vypustí príloha č. 1 a príloha č. 2 zákona. Doterajšia príloha č. 3 sa navrhuje označiť len ako príloha bez číselného rozlíšenia.
K bodu 23, 24 a 25
Úpravy v § 23 znamenajú zavedenie povinnosti vysporiadať svoj nadmerný odpočet zo svojej daňovej povinnosti v nasledujúcom zdaňovacom období. Po skončení nasledujúceho zdaňovacieho obdobia, na základe žiadosti platiteľa, bude možné, aby celý alebo zostávajúcu časť nadmerného odpočtu správca dane vrátil.
K bodu 26
Nadväzne na zavedenie jednej sadzby dane bolo potrebné upraviť vetu, ktorá súvisela s existenciou dvoch sadzieb dane.
K bodu 27
Oslobodenie od dane sa bude aplikovať aj na činnosti súvisiace s prevádzkovaním lotérii a iných podobných hier, ktoré vykonáva mandatár pre osoby, ktoré majú povolenie na ich prevádzkovanie. Pôjde najmä o príjem stávok, predaj žrebov, výplatu výhier.
K bodu 28
Zmeny v § 38 súvisia s klasifikáciou produkcie, ktorá bola vydaná Vyhláškou Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 632/2002 Z.z. a ktorá nadobudla účinnosť 1. januára 2003.
4
K bodom 29 a 30
Ide o legislatívno-technické úpravy, ktoré súvisia s novým systémom odpočítania dane na vstupe zavedeným zákonom č. 511/2002 Z.z..
K bodu 31 a 32
Úprava nadpisu § 46c a doplnenie textu v odseku 1 súvisia s rozšírením aplikácie osobitnej úpravy určenej pre cestovné kancelárie aj na cestovné agentúry.
K bodu 33 a 34
Vypúšťajú sa ako nadbytočné časti textu súvisiace so zníženou sadzbou dane, čo súvisí so zavedením jednej sadzby dane.
K bodu 35
Ide o prechodné ustanovenia k úprave zákona platnej od 1. januára 2004 a prechodné ustanovenia súvisiace s registráciou platiteľov dane ku dňu vstupu do EÚ.
K bodu 36
V súvislosti so zavedením jednej základnej sadzby dane sa vypúšťajú prílohy č. 1 a č. 2 zákona ako nadbytočné a súčasne sa z označenia prílohy č. 3 vypúšťa jej číselné označenie.
K Čl. II a III
Ustanovenia upravujú splnomocnenie na vydanie úplného znenia zákona a účinnosť zákona.
Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky č. 417 zo dňa 28.05.2003.
Mikuláš Dzurinda, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Ivan Mikloš, v. r.
podpredseda vlády a minister financií
Slovenskej republiky