1
TABUĽKA ZHODY
k návrhu zákona, ktorým sa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 312/1993 Z. z. o spotrebnej dani z tabaku a tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
Právny akt EÚ/ES
Smernica č.99/81/ES z 29. júla 1999, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 92/79/EHS o zbližovaní daní na cigarety, smernica 92/80/EHS o zbližovaní daní na iné výrobky z tabaku ako cigarety a smernica 95/59/ES o iných daniach ako daň z obratu, ktoré ovplyvňujú spotrebu výrobkov z tabaku
Všeobecne záväzné právne predpisy SR
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 312/1993 Z. z. o spotrebnej dani z tabaku a tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov
č.
Text
Spôsob trans-pozície
Číslo
Článok
Text
Zhoda
Administratívna infraštru-ktúra
Pozná
mky
Štádium legislatívneho procesu
Čl.1
Smernica 92/79/EHS sa týmto novelizuje nasledovne:
I.Vloží sa nasledovný Článok:
Článok 2a
1.Keď v členskom štáte nastane zmena maloobchodnej predajnej ceny cigariet v najpopulárnejšej cenovej kategórii prinášajúc tým zaťaženie celkovej minimálnej spotrebnej dane pod úroveň špecifikovanú v prvom odstavci Článku 2, zmienený členský štát môže upustiť od prispôsobovania zaťaženia celkovej minimálnej spotrebnej dane nie neskôr než do 1. januára druhého roku nasledujúceho po tom roku, v ktorom táto zmena nastáva.
2.Keď členský štát zvýši sadzbu dane z pridanej hodnoty z cigariet, môže
D
D
R
R
MF SR, Daňové úrady,
Colné úrady
Dňom nadobudnutia platnosti Zmluvy o pristúpení SR do EÚ
Dňom nadob
2
znížiť zaťaženie celkovej minimálnej spotrebnej dane do hodnoty, ktorá, vyjadrená ako percento z maloobchodnej predajnej ceny, sa rovná dopadu zvýšenia v sadzbe dane z pridanej hodnoty, aj keď toto prispôsobenie vplyv na zníženie zaťaženia celkovej minimálnej spotrebnej dane na úroveň nižšiu ako úroveň stanovenú v Článku 2.
3.Ak, v súlade s odstavcom 2, členský štát zníži zaťaženie celkovej minimálnej spotrebnej dane na úroveň, ktorá je pod úrovňou stanovenou v prvom pododstavci Článku 2, zvýši toto zaťaženie tak, aby sa dosiahla prinajmenšom táto úroveň najneskôr 1. januára toho roku po tom roku, v ktorom nastalo predmetné zníženie.
II. K Článku 3 sa pridajú nasledovné odstavce:
3.Nehľadiac na Článok 2, Švédske kráľovstvo môže odložiť do, a vrátane, 31. decembra 2002 aplikáciu celkovej minimálnej spotrebnej dane rovnajúcej sa 57% maloobchodnej predajnej ceny (vrátane všetkých daní) cigariet v najpopulárnejšej cenovej kategórii. Okrem toho, Švédske kráľovstvo nesmie znížiť celkovú spotrebnú daň pod úroveň používanú dňa 1. augusta 1998.
4.Do, a vrátane, 31. decembra 2002, Francúzska republika môže pre cigarety predané na ostrove Korzika používať tie isté sadzby ako tie,
N
n.a.
n.a.
R
N
N
udnutia platnosti Zmluvy o pristúpení SR do EÚ
Dňom nadobudnutia platnosti Zmluvy o pristúpení SR do EÚ
3
ktoré boli v platnosti dňa 31. decembra 1997.
III. Článok 4 sa nahradí nasledovným:
Článok 4
Nie menej často než každé tri roky a po prvýkrát nie neskôr než 31. decembra 2000, Rada konajúca na základe správy a tam, kde je to vhodné, návrhu z Komisie, preskúma celkovú minimálnu spotrebnú daň stanovenú v Článku 2 a v Článku 3 (2) a štruktúru spotrebných daní definovaných článkom 16 Smernice Rady 95/59/ES z 27. novembra 1995 o daniach iných než dane z obratu, ktoré majú vplyv na spotrebu spracovaného tabaku a, konajúca jednomyseľne po konzultácii s Európskym Parlamentom, príjme potrebné opatrenia. Správa Komisie a preskúmanie Radou bude brať do úvahy náležité fungovanie vnútorného trhu a širšie ciele Dohody.
n.a.
N
Čl.2
Smernica 92/80/EHS sa novelizuje nasledovne:
I.Článok 3 sa novelizuje nasledovne:
I.I odstavec 1 sa nahradí nasledovným:
1. Členské štáty používajú spotrebnú daň, ktorá môže byť:
a)daňou ad valorem (valorická zložka) vypočítanou na základe maximálnej maloobchodnej predajnej ceny každého produktu voľne určenej výrobcami zriadenými v Spoločenstve a dovozcami z krajín, ktoré nie členskými krajinami Spoločenstva, v súlade s Článkom 9 Smernice Rady 95/59/ES z 27. novembra 1995
O
Č
4
o daniach iných než dane z obratu, ktoré majú vplyv na spotrebu spracovaného tabaku,
b)alebo špecifickou daňou vyjadrenou ako určitá čiastka na kilogram alebo v prípade cigár a cigariek, na daný počet kusov,
c)alebo kombinácia oboch, kombinujúc valorickú zložku a špecifickú zložku.
V prípadoch, kedy je spotrebná daň valorická alebo kombinovaná, členské štáty môžu stanoviť minimálnu sumu spotrebnej dane.
Celková spotrebná daň vyjadrená ako percento, ako čiastka na kilogram alebo predaný počet kusov bude prinajmenšom rovná sadzbám alebo minimálnym čiastkam stanoveným pre:
-cigary a cigarky: 5% maloobchodnej predajnej ceny vrátane všetkých daní, alebo 9 EUR na 1000 kusov alebo na 1 kilogram,
-jemne rezaný tabak na fajčenie určený na vlastnoručné šúľanie cigariet: 30% maloobchodnej predajnej ceny vrátane všetkých daní, alebo 24 EUR na 1 kilogram,
-ostatný tabak na fajčenie: 20 % maloobchodnej predajnej ceny vrátane všetkých daní, alebo 18 EUR na 1 kilogram.
Od 1. januára 2001 sa sumy 9 EUR, 24 EUR a 18 EUR v predchádzajúcich troch odrážkach nahradia sumami 10 EUR., 25 EUR a 19 EUR.
I.II pridá sa nasledovný odstavec:
4.Francúzska republika môže do 31. decembra 2002 pre tabakové výrobky zahrnuté touto Smernicou a predané na ostrove Korzika používať tie isté sadzby
n.a.
Čl. III bod 1 § 6
Sadzby dane z tabakových výrobkov sa ustanovujú takto:
číselný znak opis tovaru sadzba dane
colného
sadzobníka
2402 a 2403 cigary, cigarky 1,40 Sk/kus
2403 cigaretový tabak na
vlastnoručné šúľanie cigariet 1 350,00 Sk/kg
2403 ostatný tabak na fajčenie
vrátane tabakového zvyšku 1 350,00 Sk/kg
N
5
ako boli v platnosti dňa 31. decembra 1997.
II. článok 4 sa nahradí nasledovným:
Článok 4
Nie zriedkavejšie než každé tri roky a po prvýkrát nie neskôr než 31. decembra 2000, Rada, konajúca na základe správy a vtedy, ak je to vhodné, na základe návrhu Komisie, preskúma sadzby dane v tomto dokumente stanovené a konajúca jednomyseľne po konzultácii s Európskym Parlamentom, príjme potrebné opatrenia. Správa Komisie a preskúmanie Radou bude brať do úvahy náležité fungovanie vnútorného trhu, skutočnú hodnotu sadzieb daní a širšie ciele Dohody.
n.a.
N