1
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev
a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona:
Zákon, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 312/1993 Z. z. o spotrebnej dani z tabaku a tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov.
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) Návrh zákona patrí svojou problematikou medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v článku 70 Európskej dohody o pridružení – nepriame zdaňovanie.
Z hľadiska Národného programu pre prijatie acquis communautaire predkladaný návrh zákona patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva Kapitola č. 10 - Dane a taktiež je prioritou aj podľa Partnerstva pre vstup.
Návrh zákona patrí medzi priority odporúčané v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie - Kapitola 22. Bielej knihy - Nepriame zdaňovanie.
Problematika návrhu zákona je obsiahnutá v screeningovej kapitole č. 10 – Dane.
Návrh zákona bol vypracovaný mimo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2002.
b)Negociačná pozícia (CONF-SK 64/00) bola odovzdaná dňa 14. novembra 2000. Kapitola č. 10 Dane bola otvorená dňa 12. júna 2001. Slovenská republika žiada pre spotrebné dane jedno prechodné obdobie a jednu výnimku. Kapitola bola predbežne uzavretá v 21. marca 2002 (CONF-SK 9/02). Z negociačnej pozície ku kapitole č. 10 Dane v oblasti spotrebných daní vyplývajú pre SR najmä tieto záväzky: zavedenie všeobecného systému uplatňovania spotrebnej dane (smernica č. 92/12/EHS), upresnenie štruktúry predmetu dane, harmonizácia sadzieb dane na úroveň minimálnych sadzieb uvedených v smerniciach Európskej únie.
4. Problematika návrhu zákona:
a) je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
- v článkoch 90 až 93 Zmluvy o založení ES,
- V smernici 92/12/EHS z 25.2.1992 o všeobecnom systéme, držbe, preprave a kontrole tovarov podliehajúcich spotrebnej dani v znení
smernice 92/108/EHS zo 14.12.1992,
smernice 94/74/ES z 22.12.1994 a
smernice 96/99/ES z 30.12.1996.
-V smernici 92/79/EHS z 19. októbra 1992 o priblížení sadzieb daní z cigariet v znení
smernice 99/81/ES z 29.7.1999 a
smernice 2002/10/ES z 16.2.2002.
2
- V smernici 92/80/EHS z 19. októbra 1992 o priblížení sadzieb daní z tabakových výrobkov iných ako cigarety v znení
smernice 99/81/ES z 29.7.1999 a
smernice 2002/10/ES z 16.2.2002.
-V smernici 95/59/ES Rady z 25. novembra 1995 o iných spotrebných daniach z tabaku a tabakových výrobkov, ako je daň z obratu v znení
smernice 99/81/ES z 29.7.1999 a
smernice 2002/10/ES z 16.2.2002.
-V smernici 1999/81/ES Rady z 29. júla 1999, ktorá mení a dopĺňa Smernicu 92/79/EHS o aproximácii daní z cigariet, Smernicu 92/80/EHS o aproximácii daní z tabaku spracovaného inak ako cigarety a Smernicu 95/59/ES o daniach iných než dane z obratu, ktoré ovplyvňujú spotrebu spracovaného tabaku.
-V smernici 2002/10/ES Rady z 16. februára 2002, ktorá mení a dopĺňa smernice 92/79/EHS, 92/80/EHS a 95/59/ES pokiaľ ide o štruktúru a sadzby spotrebnej dane na priemyselný tabak.
Články 90 93 Zmluvy o ES upravujú záväzky členských štátov v oblasti priameho a nepriameho zdaňovania.
Smernica č. 92/12/EHS stanovuje systém pre výrobky podliehajúce spotrebnej dani a iným nepriamym daniam, s výnimkou dane z pridanej hodnoty a daní, stanovených spoločenstvom.
Smernica č. 92/108/EHS je novelou smernice č. 92/12/EHS a upravuje povinnosť pre členské štáty zaviesť okrem iného elektronickú databázu oprávnených vlastníkov skladov a daňových skladov.
Smernica č. 92/79/EHS stanovuje minimálne sadzby spotrebných daní z cigariet.
Smernica č. 92/80/EHS stanovuje minimálne sadzby spotrebných daní z iných tabakových výrobkov ako sú cigarety.
Smernica č. 95/59/ES harmonizuje štruktúru spotrebných daní z tabakových výrobkov.
Smernica č. 1999/81/ES novelizuje smernice č. 92/79/EHS, 92/80/EHS a 95/59/EHS.
Smernica č. 2002/10/ES novelizuje smernice č. 92/79/EHS, 92/80/EHS a 95/59/EHS.
Preklady uvedených smerníc sa nachádzajú v databáze Centrálnej prekladateľskej jednotky Úradu vlády SR Inštitútu pre aproximáciu práva. V elektronickej podobe je možné si ich vyhľadať na internetovej stránke www. aprox.government.gov.sk.
d) nie je upravená v práve Európskej únie.
3
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
b)čiastočná kompatibilita.
Z dôvodu ekonomických a sociálnych dopadov sa úprava sadzieb spotrebnej dane zavádza postupne podľa schváleného harmonogramu tak, aby sa výška minimálnej sadzby dane u cigariet dosiahla k 1. januáru 2009.
6. Gestor (spolupracujúce rezorty):
Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
7. Účasť expertov:
Na príprave návrhu zákona sa nezúčastnili zahraniční experti.