D ô v o d o v á s p r á v a
Všeobecná časť
Zákon o rozpočtových pravidlách je základným a všeobecným finančno-právnym predpisom, upravujúcim hospodárenie s prostriedkami štátneho rozpočtu v Slovenskej republike, ako aj rozpočtový proces vrátane zostavovania štátneho rozpočtu a štátneho záverečného účtu.
Jedným z hlavných dôvodov na vypracovanie a predloženie novely zákona NR SR č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách je legislatívne zabezpečenie použitia Európskeho systému účtov v sektore verejnej správy - ESA 95.
V rámci prístupového procesu k Európskej únii, predvstupového fiškálneho dohľadu, je každá z kandidátskych krajín povinná k 1. aprílu predkladať Európskej komisii štatistiku deficitu a dlhu verejnej správy, tzv. notifikačné tabuľky, za roky t-2, t-1 a t podľa metodiky ESA 95. Rok t je rozpočtovým rokom. Pre členské krajiny je táto povinnosť stanovená Opatrením Rady č. 3605/1993 a č. 1467/1997 o postupe pri nadmernom schodku, ktoré sa primerane aplikujú aj na kandidátske krajiny. Po pristúpení k Európskej únii bude Slovenská republika, ako členská krajina, povinne predkladať notifikačné tabuľky dvakrát ročne, a to k 1. marcu a aktualizované k 1. septembru. Údaje uvádzané v notifikačných tabuľkách sú základným východiskom pri hodnotení krajiny Európskou komisiou podľa maastrichtských kritérií pre schodok a dlh.
Metodika ESA 95 uplatňuje oproti doteraz používanej metodike MMF, založenej na cash princípe (hotovostný princíp), akruálny princíp (princíp časového rozlíšenia) pri sledovaní transakcií. Bilancovanie príjmov a výdavkov verejného rozpočtu bežného roka podľa metodiky ESA 95 vylučuje oproti doteraz používanej metodike MMF akékoľvek finančné transakcie z bilancie príjmov a výdavkov.
Vykazovanie údajov na akruálnej báze metodicky upravuje príručka ESA 95 a jej doplnok ESA 95 Príručka vládneho deficitu a dlhu. (Nariadenie Rady č. 2223/1996 nariaďuje členským štátom zostavovať národné účty v súlade s ESA 95.) Systém zaznamenáva toky na základe zásady zachytenia transakcie v čase vzniku nároku (accrual basis), to znamená vtedy, keď je ekonomická hodnota vytvorená, transformovaná alebo likvidovaná, alebo vtedy, keď nároky a záväzky vznikajú, sú transformované alebo zrušené.
Vzhľadom na uvedené je potrebné túto skutočnosť zohľadniť už pri spracovaní strednodobého finančného výhľadu a spracovaní návrhu verejného rozpočtu na príslušný rozpočtový rok, k čomu je nevyhnutné vytvoriť potrebné právne prostredie.
Ďalšou dôležitou zmenou je zavedenie tvrdého rozpočtového obmedzenia v hospodárení rozpočtových a príspevkových organizácií, ktorým sa sprísňuje doterajšie ustanovenie v hospodárení rozpočtových a príspevkových organizácií vo vzťahu k vytváraniu záväzkov v bežnom roku. Súčasťou navrhovaného sprísnenia je aj zavedenie sankčného mechanizmu, pretože dodržiavať sprísnené podmienky v hospodárení sa ustanovuje ako povinnosť rozpočtovej a príspevkovej organizácie. To znamená, že ak sa rozpočtová alebo príspevková organizácia zaviaže v bežnom roku na také úhrady, ktoré nemá zabezpečené v rozpočte na bežný rok a týmto záväzkom zaťaží nasledujúci rozpočtový rok, pretože nerozpočtuje takúto úhradu v bežnom roku z dôvodu nedostatku zdrojov, poruší povinnosti určené zákonom o rozpočtových pravidlách. Za takéto porušenie môže ministerstvo financií uložiť v súlade s § 48 tohto zákona pokutu až do výšky 1 mil. Sk.