NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
___________________________________________________________________________
III. volebné obdobie
číslo:
Návrh
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
na vydanie
zákona, ktorým sa mení zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov
___________________________________________________________________________
Predkladajú: Návrh uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky
s c h v a ľ u j e
návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov
Bratislava máj 2003
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
Z á k o n
z .........2003,
ktorým sa mení zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení zákona č. 438/2002 Z. z. a zákona č. 666/2002 Z. z. sa mení takto:
1.V § 23 sa vypúšťa odsek 3.
2.V § 103 ods. 1 sa vypúšťa písmeno l).
3.V § 103 ods. 2 sa vypúšťajú slová „a l)“.
4.§ 119 sa vypúšťa.
5.V § 123 ods. 1 sa vypúšťajú slová „a príplatku za prípravu čakateľa“.
6.V § 123 sa vypúšťa odsek 3.
Doterajší odsek 4 sa označuje ako odsek 3.
7.V § 128 ods. 5 sa vypúšťa posledná veta.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2004.
Dôvodová správa
VŠEOBECNÁ ČASŤ
Dňa 1. apríla 2002 nadobudol účinnosť zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore, ktorý okrem zriadenia a úloh Hasičského a záchranného zboru upravuje najmä štátnu službu príslušníkov Hasičského a záchranného zboru, ktorá sa podľa § 12 ods. 1 zákona č. 315/2001 Z. z. vykonáva v služobnom pomere, a to buď v prípravnej štátnej službe, stálej štátnej službe alebo dočasnej štátnej službe.
Podľa § 123 ods. 3 zákona č. 315/2001 Z. z. sa v prvom roku prípravnej štátnej služby tarifný plat čakateľa (t. j. príslušníka Hasičského a záchranného zboru v prípravnej štátnej službe) určený podľa § 104 ods. 1 zákona č. 315/2001 Z. z. znižuje o 20% a v druhom roku o 10% a počas predĺženia prípravnej štátnej služby podľa § 23 ods. 5 zákona č. 315/2001 Z. z. tiež o 10%.
Funkcie hasič (1. platová trieda), inšpektor (3. platová trieda) a vedúci technik špecialista alebo samostatný inšpektor (5. platová trieda) zaradené v uvedených platových triedach, kde sa najčastejšie prijímajú noví príslušníci, absolventi škôl. Tarifný plat do dvoch rokov odbornej praxe je však u funkcie hasič iba 6 250 Sk a po jeho skrátení o 20% je iba 5 000 Sk. Uvedené funkcie sa preto v rámci výberového konania stávajú neobsaditeľné a to najmä vzhľadom na ponúkané platové možnosti, ako aj na dĺžku krátenia platu príslušníka čakateľa v súhrnnej dobe dvoch rokov. Zároveň nie je možné toto skrátenie kompenzovať inými zložkami platu príslušníka čakateľa, pretože podľa § 123 ods. 1 zákona č. 315/2001 Z. z. čakateľovi nepatrí príplatok za riadenie, príplatok za zastupovanie, príplatok za prípravu čakateľa a počas skúšobnej lehoty, ktorá môže byť podľa § 28 zákona č. 315/2001 Z. z. šesťmesačná, a dokonca ani osobný príplatok.
Vzhľadom na uvedené sa preto navrhuje vypustiť tie ustanovenia zákona č. 315/2001 Z. z., ktoré upravujú zníženie služobného platu príslušníka čakateľa počas prípravnej štátnej služby. Vzniknuté nároky na výdavkovú časť štátneho rozpočtu v predpokladanej sume približne 31 562 Sk ročne na jedného príslušníka čakateľa, ak ide o čakateľa zaradeného do 1. 3. platovej triedy a približne 45 720 Sk na jedného príslušníka čakateľa ročne, ak ide o čakateľa zaradeného v 5. a 6. platovej triedy (zaraďovanie uchádzačov o štátnu službu v Hasičskom a záchrannom zbore ako príslušníka čakateľa do vyššej ako 6. platovej triedy sa nepredpokladá, pretože na zaradenie do 7. platovej triedy potrebné najmenej 4 roky odbornej praxe), navrhuje sa kompenzovať zrušením príplatku za prípravu čakateľa podľa § 119 zákona č. 315/2001 Z. z., ktorý patrí školiteľovi za prípravu čakateľa.
Tento príplatok sa poskytuje mesačne v sume, ktorou je 10% z platovej tarify najvyššieho platového stupňa platovej triedy, v ktorej sa školiteľovi poskytuje tarifný plat. Predpokladaná úspora na výdavkoch štátneho rozpočtu pri zrušení príplatku za prípravu čakateľa je cca 31 848 Sk ročne na jedného školiteľa, ak je zaradený do 4. platovej triedy a 45 720 Sk ročne na jedného školiteľa, ak je zaradený do 7. platovej triedy.
Zrušením funkcie školiteľa príslušníka čakateľa nebude ovplyvnená kvalita prípravy príslušníkov čakateľov na výkon stálej štátnej služby, pretože osobitnú odbornú spôsobilosť, ktorá je podmienkou vymenovania do stálej štátnej služby a ktorú upravuje zákon č. 315/2001 Z. z. v § 24 27, ako aj niektoré vykonávacie predpisy vydané na jeho základe, z väčšej časti vykonáva Stredná škola požiarnej ochrany Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v Žiline
ako rezortné vzdelávacie zariadenie.
Predkladaná novela zákona č. 315/2001 Z. z. nemá negatívny dopad na výdavkovú časť štátneho rozpočtu a navyše vytvára priaznivejšie podmienky pre prijímanie do štátnej služby v Hasičskom a záchrannom zbore, a teda môže mať len pozitívny dopad na zamestnanosť. Prijatím navrhovaného zákona nevzniknú nároky na rozpočty obcí a ani na rozpočty vyšších územných celkov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s inými zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka zlučiteľnosti
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Roman Vavrík
2.Názov návrhu zákona:
Zákon, ktorým sa mení zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov
3.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)identifikácia predmetu návrhu zákona z pohľadu Európskej dohody o pridružení, Národného programu pre prijatie acquis communautaire, Partnerstva pre vstup, Bielej knihy, screeningu a plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky:
Problematika návrhu zákona nie je prioritou podľa vyššie uvedených právnych a politicko-právnych dokumentov.
b)identifikácia záväzkov vyplývajúcich zo schválených negociačnych pozícií v príslušnej kapitole, ktorá je predmetom návrhu zákona: bezpredmetné
4.Problematika návrhu zákona:
b) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
d) nie je upravená v práve Európskej únie
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie sa k stupňu zlučiteľnosti návrhu zákona s právom ES/EÚ.
6.Gestor: bezpredmetné
7.Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu zákona s právom ES/EÚ: bezpredmetné
OSOBITNÁ ČASŤ:
K bodu 1:
Navrhuje sa vypustiť ustanovenie § 23 ods. 3 zákona č. 315/2001 Z. z., ktoré upravuje povinnosť príslušníka čakateľa plniť služobné povinnosti počas trvania prípravnej štátnej služby pod pohľadom školiteľa, ako dôsledok zrušenia funkcia školiteľa, ako aj príplatku za vykonávanie tejto činnosti.
K bodu 2:
Ustanovenie § 103 ods. 1 zákona č. 315/2001 Z. z. upravuje zložky služobného platu príslušníka Hasičského a záchranného zboru, medzi ktoré (okrem iného) patrí podľa písmena l) aj príplatok za prípravu čakateľa. Vzhľadom na podstatu návrhu novely zákona sa toto ustanovenie navrhuje vypustiť.
K bodu 3:
Navrhovaná novelizácia platného znenia § 103 ods. 2 zákona č. 315/2001 Z. z. v znení zákona č. 438/2002 Z. z. (ktorý upravuje zložky služobného príjmu, ktoré tvoria služobným plat) je dôsledkom navrhovanej úpravy § 103 ods. 1 zákona č. 315/2001 Z. z. (t. j. vypustenie písmena l)).
K bodu 4:
Predmetom úpravy § 119 zákona č. 315/2001 Z. z. je úprava príplatku za prípravu čakateľa. Uvedené ustanovenie sa navrhuje vypustiť z dôvodov uvedených vo všeobecnej časti dôvodovej správy.
K bodu 5:
Ustanovenie § 123 ods. 1 zákona č. 315/2001 Z. z. upravuje služobný plat čakateľa, ktorému podľa platného znenia nepatrí príplatok za prípravu čakateľa. Keďže túto zložku služobného príjmu sa navrhuje vypustiť, je potrebné vykonať aj úpravu tohto ustanovenia.
K bodu 6:
Navrhuje sa vypustiť ustanovenie zákona č. 315/2001 Z. z., ktoré upravuje krátenie tarifného platu príslušníka čakateľa počas prípravnej štátnej služby, a to z dôvodov uvedených vo všeobecnej časti dôvodovej správy.
K bodu 7:
Ustanovenie § 128 ods. 5 zákona č. 315/2001 Z. z. upravuje oznamovaciu povinnosť služobného úradu voči príslušníkovi pri zmene služobného platu, a to aj pri zmene služobného platu príslušníka čakateľa z dôvodov jeho krátenia podľa 123 ods. 3 zákona č. 315/2001 Z. z. Keďže § 123 ods. 3 zákona č. 315/2001 Z. z. sa navrhuje vypustiť, je potrebné vypustiť aj poslednú vetu v § 128 ods. 5 zákona č. 315/2001 Z. z.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť dňom 1. septembra 2003.