VŠEOBECNÁ ČASŤ
Dňa 1. apríla 2002 nadobudol účinnosť zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore, ktorý okrem zriadenia a úloh Hasičského a záchranného zboru upravuje najmä štátnu službu príslušníkov Hasičského a záchranného zboru, ktorá sa podľa § 12 ods. 1 zákona č. 315/2001 Z. z. vykonáva v služobnom pomere, a to buď v prípravnej štátnej službe, stálej štátnej službe alebo dočasnej štátnej službe.
Podľa § 123 ods. 3 zákona č. 315/2001 Z. z. sa v prvom roku prípravnej štátnej služby tarifný plat čakateľa (t. j. príslušníka Hasičského a záchranného zboru v prípravnej štátnej službe) určený podľa § 104 ods. 1 zákona č. 315/2001 Z. z. znižuje o 20% a v druhom roku o 10% a počas predĺženia prípravnej štátnej služby podľa § 23 ods. 5 zákona č. 315/2001 Z. z. tiež o 10%.
Funkcie hasič (1. platová trieda), inšpektor (3. platová trieda) a vedúci technik špecialista alebo samostatný inšpektor (5. platová trieda) sú zaradené v uvedených platových triedach, kde sa najčastejšie prijímajú noví príslušníci, absolventi škôl. Tarifný plat do dvoch rokov odbornej praxe je však u funkcie hasič iba 6 250 Sk a po jeho skrátení o 20% je iba 5 000 Sk. Uvedené funkcie sa preto v rámci výberového konania stávajú neobsaditeľné a to najmä vzhľadom na ponúkané platové možnosti, ako aj na dĺžku krátenia platu príslušníka čakateľa v súhrnnej dobe až dvoch rokov. Zároveň nie je možné toto skrátenie kompenzovať inými zložkami platu príslušníka čakateľa, pretože podľa § 123 ods. 1 zákona č. 315/2001 Z. z. čakateľovi nepatrí príplatok za riadenie, príplatok za zastupovanie, príplatok za prípravu čakateľa a počas skúšobnej lehoty, ktorá môže byť podľa § 28 zákona č. 315/2001 Z. z. až šesťmesačná, a dokonca ani osobný príplatok.
Vzhľadom na uvedené sa preto navrhuje vypustiť tie ustanovenia zákona č. 315/2001 Z. z., ktoré upravujú zníženie služobného platu príslušníka čakateľa počas prípravnej štátnej služby. Vzniknuté nároky na výdavkovú časť štátneho rozpočtu v predpokladanej sume približne 31 562 Sk ročne na jedného príslušníka čakateľa, ak ide o čakateľa zaradeného do 1. až 3. platovej triedy a približne 45 720 Sk na jedného príslušníka čakateľa ročne, ak ide o čakateľa zaradeného v 5. a 6. platovej triedy (zaraďovanie uchádzačov o štátnu službu v Hasičskom a záchrannom zbore ako príslušníka čakateľa do vyššej ako 6. platovej triedy sa nepredpokladá, pretože na zaradenie do 7. platovej triedy sú potrebné najmenej 4 roky odbornej praxe), navrhuje sa kompenzovať zrušením príplatku za prípravu čakateľa podľa § 119 zákona č. 315/2001 Z. z., ktorý patrí školiteľovi za prípravu čakateľa.
Tento príplatok sa poskytuje mesačne v sume, ktorou je 10% z platovej tarify najvyššieho platového stupňa platovej triedy, v ktorej sa školiteľovi poskytuje tarifný plat. Predpokladaná úspora na výdavkoch štátneho rozpočtu pri zrušení príplatku za prípravu čakateľa je cca 31 848 Sk ročne na jedného školiteľa, ak je zaradený do 4. platovej triedy a 45 720 Sk ročne na jedného školiteľa, ak je zaradený do 7. platovej triedy.
Zrušením funkcie školiteľa príslušníka čakateľa nebude ovplyvnená kvalita prípravy príslušníkov čakateľov na výkon stálej štátnej služby, pretože osobitnú odbornú spôsobilosť, ktorá je podmienkou vymenovania do stálej štátnej služby a ktorú upravuje zákon č. 315/2001 Z. z. v § 24 až 27, ako aj niektoré vykonávacie predpisy vydané na jeho základe, z väčšej časti vykonáva Stredná škola požiarnej ochrany Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v Žiline