DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z.z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
s právom Európskych spoločenstiev a s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z.z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a)Problematika poisťovníctva patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v článku 70 Európskej dohody o pridružení - finančné služby. Táto problematika je upravená aj v čl. 84 a v Prílohe XVIa Európskej dohody o pridružení.
Z hľadiska Národného programu pre prijatie acquis communautaire 2001 predkladaný návrh zákona patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva - Kapitola č. 3 Slobodný pohyb služieb a taktiež je prioritou aj podľa Partnerstva pre vstup.
Oblasť poisťovníctva patrí medzi priority odporúčané v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie Biela kniha – kapitola 13 – Finančné služby.
Problematika poisťovníctva je obsiahnutá v screeningovej kapitole č. 3 - Slobodné poskytovanie služieb.
Návrh zákona bol vypracovaný na základe úloh vyplývajúcich z Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2003. Termín jeho predloženia na rokovanie vlády je stanovený na júl 2003. Návrh zákona je tiež predmetom Prioritných úloh vlády SR na rok 2003 s termínom účinnosti 1.11. 2003.
b)Kapitola č. 3 Slobodné poskytovanie služieb bola otvorená dňa 21. novembra 2000 a predbežne bola uzatvorená 17.5.2001. Z negociačnej pozície vyplýva SR v oblasti
2
poisťovníctva záväzok implementovať smernice ES z oblasti finančných služieb a posilniť dozor nad finančnými službami.
4. Problematika návrhu zákona:
a)Je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
-v Zmluve o založení ES v čl. 51 ods.2,
-v kapitole 2 a 3 Hlavy III Zmluvy o založení ES,
-v smernici Rady č. 72/166/EHS z 24. apríla 1972 o aproximácii zákonov členských štátov týkajúcich sa poistenia občianskoprávnej zodpovednosti pokiaľ ide o používanie motorových vozidiel a presadzovania povinnosti poistenia takejto zodpovednosti (OJ L 103 zo dňa 2.5.1972),
-v smernici Rady č. 84/5/EHS z 30. decembra 1983 o aproximácii zákonov členských štátov týkajúcej sa poistenia občianskoprávnej zodpovednosti za prevádzku motorových vozidiel (OJ L 8 zo dňa 11.1.1984),
-v smernici Rady č. 90/232/EHS zo 14. mája 1990 ponímajúcej aproximáciu práva členských štátov vo vzťahu na poistenie voči občianskej zodpovednosti v ohľade na použitie motorových vozidiel (OJ L 129 zo dňa 19.5.1990),
-v smernici č. 2000/26/ES Európskeho parlamentu a Rady zo 16. mája 2000 o aproximácii zákonov členských štátov vzťahujúcich sa na poistenie zodpovednosti za škodu pri prevádzkovaní motorových vozidiel, a ktorou sa menia a dopĺňajú smernice rady č. 73/239/EEC a 88/357/EHS (OJ L 181 zo dňa 20.7.2000).
Článok 51 v bode 2 Zmluvy o založení ES vymedzuje , že liberalizácia bankových a poisťovacích služieb spojená s voľným pohybom kapitálu sa uskutoční v súlade s liberalizáciou pohybu kapitálu.
Prvá smernica Rady č. 72/166/EHS stanovuje zásady systému zelených kariet ako základu pre systém poistenia motorových vozidiel v Európskej únii a ruší kontrolu zelených kariet na vnútorných hraniciach Európskej únie.
Druhou smernicou Rady č. 84/5/EHS sa od každého členského štátu požaduje vytvoriť alebo povoliť garančný fond na odškodnenie obetí úrazov spôsobených nepoistenými alebo neidentifikovanými vozidlami a zosúlaďuje minimálnu výšku odškodného za spôsobenú hmotnú škodu a ublíženie na zdraví.
Tretia smernica Rady č. 90/232/EHS stanovuje povinnosť členským štátom prijať potrebné kroky na zabezpečenie toho, aby sa povinné poistenie zodpovednosti za škodu v súvislosti s používaním motorových vozidiel vzťahovalo na celé územie Spoločenstva na základe jednotnej poistnej sadzby.
Cieľom smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2000/26/EHS je najmä stanoviť špeciálne ustanovenia pre poškodené strany, ktoré majú nárok na náhradu akejkoľvek ujmy alebo škody, ktorá bola spôsobená dopravnou nehodou. Spomenuté osoby majú právo na podanie žaloby voči poisťovni osoby nesúcej zodpovednosť. Upravuje činnosť likvidačných zástupcov, informačných centier, orgány pre náhradu škody.
Preklady uvedených smerníc sa nachádzajú v databáze Centrálnej prekladateľskej jednotky Úradu vlády SR Inštitútu pre aproximáciu práva a okrem smernice č. 90/232/EHS aj zrevidované. V elektronickej podobe je možné si ich vyhľadať na internetovej stránke
3
www.aprox.government.gov.sk.
d) nie je upravená v práve Európskej únie
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Návrh zákona je úplne zlučiteľný so smernicami č. 72/166/EHS, č. 84/5/EHS, č. 90/232/EHS a č. 2000/26/ES.
6. Gestor:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
7. Účasť expertov pri príprave návrhu zákona a ich stanovisko k zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie.
Pri príprave návrhu zákona sa nezúčastnili experti.