N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
___________________________________________________________________________
III. volebné obdobie
Číslo:
N á v r h
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
na vydanie
zákona o obchodných reťazcoch
Predkladajú: Návrh na uznesenie:
Národná rada Slovenskej republiky
––––––––––––––––– s c h v a ľ u j e
1. Robert Ficonávrh skupiny poslancov
Národnej rady Slovenskej republiky
na vydanie zákona o obchodnýc hreťazcoch
Bratislava apríl 2003
N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
___________________________________________________________________________
III. volebné obdobie
Zákon
z ....................................... 2003
o obchodných reťazcoch
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Predmet úpravy
(1) Tento zákon upravuje
a/niektoré podmienky predaja tovarov v obchodných reťazcoch,
b/spôsob posudzovania a zamedzenia zneužívania ekonomickej sily obchodnými reťazcami pri ich obchodnej činnosti,
c/niektoré otázky súvisiace so zriaďovaním obchodných prevádzkarní,
d/dozor nad dodržiavaním tohto zákona.
(2) Tento zákon neupravuje spôsob posudzovania a zamedzenia zneužívania ekonomickej sily inými podnikateľskými subjektami ako obchodnými reťazcami.
§ 2
Vymedzenie pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
a/obchodnou prevádzkárňou priestor, v ktorom podnikateľ predáva tovar s úhradou v hotovosti, ak je táto prevádzkáreň verejne prístupná,
b/úhradou v hotovosti sa rozumie zaplatenie peniazmi v hotovosti, ako i zaplatenie platobným prostriedkom nahrádzajúcim peniaze v hotovosti, najmä platobnou kartou alebo poukážkou oprávňujúcou na odber tovaru,
c/veľkou obchodnou prevádzkárňou obchodná prevádzkáreň, ktorej podlahová plocha presahuje 1000 m2, ak najmenej polovicu obratu dosahovaného v tejto prevádzkárni v kalendárnom roku
tvoria príjmy /výnosy/ z predaja určeného tovaru s úhradou v hotovosti, alebo ak v tejto prevádzkárni je na predaj určeného tovaru s úhradou v hotovosti vyčlenená predajná plocha najmenej 500 m2,
d/obchodným reťazcom obchodná prevádzkáreň, alebo zoskupenia obchodných prevádzkarní, ktoré používajú rovnaké alebo vzájomne zameniteľné označenie obchodným názvom, alebo ktoré prevádzkované tým istým podnikateľom alebo vzájomne majetkovo alebo personálne prepojenými podnikateľmi alebo obchodná aliancia, ak tento podnikateľ alebo skupina podnikateľov majú ekonomickú silu,
e/ekonomickou silou celkový podiel podnikateľa, skupiny prepojených podnikateľov alebo obchodnej aliancie na relevantnom trhu tovarov v Slovenskej republike v predchádzajúcom kalendárnom roku najmenej 5% alebo celkový ročný obrat je vyšší ako 1,5 miliardy Sk,
f/majetkovo prepojenými podnikateľmi
1.fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá priamo alebo nepriamo podiel na základnom imaní alebo na hlasovacích právach inej právnickej osoby, umožňujúci vykonávať rozhodujúci vplyv na jej činnosť, alebo
2.právnické osoby, v ktorých priamo alebo nepriamo istá fyzická osoba podiel na základnom imaní alebo na hlasovacích právach, umožňujúci vykonávať rozhodujúci vplyv na ich činnosť, alebo
3.fyzické osoby alebo právnické osoby, ktoré priamo alebo nepriamo majú podiel na základnom imaní alebo na hlasovacích právach tej istej právnickej osoby, umožňujúci im vykonávať rozhodujúci vplyv na jej činnosť,
g/personálne prepojenými podnikateľmi
1.blízke osoby, 1/
2.fyzické osoby a právnické osoby, ak sa fyzická osoba alebo jej blízka osoba priamo alebo nepriamo zúčastňuje na riadení alebo na kontrole právnickej osoby,
3.právnické osoby, ak sa na riadení alebo kontrole právnickej osoby priamo, alebo nepriamo zúčastňuje tá istá fyzická osoba alebo jej blízke osoby,
h/obchodnou alianciou zoskupenie obchodných prevádzkární prevádzkovaných viacerými fyzickými osobami alebo právnickými osobami so samostatnou právnou subjektivitou, ktorí nie majetkovo alebo personálne prepojenými podnikateľmi, združených za účelom spoločného nákupu tovarov, alebo iným spôsobom využívajúce výhody zosúladeného postupu vo vzťahu k dodávateľovi tovarov,
i/prevádzkovateľom obchodnej prevádzkarne, veľkej obchodnej prevádzkarne alebo obchodného reťazca, fyzická osoba alebo právnická osoba, ak v obchodnom reťazci predávajú tovar viaceré fyzické osoby alebo právnické osoby, považuje sa za prevádzkovateľa obchodného reťazca každá z týchto osôb,
___________________________________________________________________________
1/ § 116 a § 117 Občianskeho zákonníka
j/ určeným tovarom potraviny2/ a kozmetické prostriedky3/ a tovar uvedený pod číselným znakom 3401, 3402, 3404, 3405 a 3406 colného sadzobníka,4/
k/ obratom za určité obdobie súčet cien tovaru predaného v tomto období,
l/ celkovým obratom alebo celkovým podielom na relevantnom trhu skupiny prepojených podnikateľov alebo obchodnej aliancie, súčet obratov alebo súčet podielov jednotlivých podnikateľov,
m/ cenou vždy cena bez dane z pridanej hodnoty,
n/ cenou pri nákupe a predaji tovaru, cena podľa osobitného predpisu,5/
o/ v prípade pochybnosti o tom, či ide o obchodný reťazec rozhodne Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len ministerstvo).
§ 3
Zneužívanie ekonomickej sily
(1) Zneužívanie ekonomickej sily je vzťah prevádzkovateľa obchodného reťazca a jeho dodávateľa, v ktorom vyjednávacia výhoda prevádzkovateľa obchodného reťazca, vyplývajúca z jeho ekonomickej sily 2 písm. c/) umožňuje prevádzkovateľovi obchodného reťazca vstupovať do zmluvného vzťahu s dodávateľom za podstatne výhodnejších podmienok, než aké by mohol dosiahnuť bez takejto vyjednávacej výhody.
a)Zneužívanie ekonomickej sily je najmä uzavretie dohody alebo plnenie bez uzavretia dohody
b)
a/o poskytnutí peňažných alebo nepeňažných plnení dodávateľom za zaradenie do evidencie dodávateľov prevádzkovateľa obchodného reťazca,
2/§ 2 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách
3/§ 14 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z. z. o ochrane zdravia ľudí v znení zákona č. 214/2001 Z. z.
4/Nariadenie vlády Slovenskej republiky č.728/2002 Z. z. ktorým sa vydáva colný sadzobník
5/§ 2 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Zb. o cenách v znení neskorších predpisov
b/o poskytnutí peňažných alebo nepeňažných plnení dodávateľom za zaradenie tovaru do predaja prevádzkovateľom obchodného reťazca, s výnimkou zaradenia do predaja tovaru, ktorý sa na relevantnom trhu Slovenskej republiky ešte nepredával alebo sa predáva kratšie ako tri mesiace,
c/o poskytnutí peňažných či nepeňažných plnení dodávateľom za umiestnenie alebo za neumiestnenie tovaru dodávateľa na určitom mieste v obchodnej prevádzkárni prevádzkovateľa obchodného reťazca,
d/o poskytnutí príspevku od dodávateľa na úhradu nákladov na propagáciu prevádzkovateľa obchodného reťazca, ak tieto náklady priamo nesúvisia výlučne s propagáciou tovaru dodávateľa,
e/o poskytnutí dlhodobého preddavku, zábezpeky alebo iného obdobného plnenia dodávateľom, ak dodávateľ nie je oprávnený požadovať vrátenie tejto sumy po dobu trvania obchodných vzťahov s prevádzkovateľom obchodného reťazca, prípadne ak je pred ukončením týchto obchodných vzťahov oprávnený požadovať vrátenie iba časti tejto zmluvy,
f/ podľa ktorej
1.tovar zostáva vlastníctvom dodávateľa do jeho predaja tretej osobe prevádzkovateľom obchodného reťazca, alebo
2.zodpovednosť za škodu na tovare nesie dodávateľ do okamihu dodania tovaru prevádzkovateľom obchodného reťazca tretej osobe, alebo
3.prevádzkovateľ obchodného reťazca je povinný zaplatiť cenu za tovar po prevzatí tovaru od neho treťou osobou alebo po zaplatení tovaru prevádzkovateľovi obchodného reťazca treťou osobou,
4.dodávateľ tovaru je povinný vystaviť prevádzkovateľovi obchodného reťazca dobropis za dodaný tovar, ktorému končí záručná doba alebo je povinný robiť iné opatrenia v súvislosti s uvedeným tovarom,
g/o predávaní výrobku, alebo služby pod cenu nižšiu než je súčet výrobnej ceny alebo nákupnej ceny a ceny za dopravu, ak táto cena nie je odôvodnená skrátenou dobou minimálnej trvanlivosti, vadou tovaru, poškodením tovaru alebo iným obdobným dôvodom,
h/o prenesení sankcií, uložených orgánmi dozoru na dodávateľa tovaru,
i/o kontrole kvality dodaného tovaru prevádzkovateľom obchodného reťazca alebo ním poverenou fyzickou alebo právnickou osobou priamo u dodávateľa tovaru alebo o hradení nákladov na kontrolu kvality dodávateľom tovaru,
j/o spätnom odbere alebo bezdôvodnej výmene dodaného tovaru,
k/o dobe splatnosti faktúr za dodaný určený druh tovaru, dlhšej ako 30 dní.
(3) Zneužívaním ekonomickej sily je aj
l/ neodôvodnené priame alebo nepriame požadovanie zmien v už uzatvorenej zmluve,
m/ priame alebo nepriame požadovanie dodatočných bezplatných služieb k už dohodnutému a uskutočňovanému plneniu,
n/ priame alebo nepriame požadovanie osobitných zliav alebo finančných výhod, ktorých dôvodom byť udalosť alebo skutočnosť na strane prevádzkovateľa obchodného reťazca, napríklad otvorenie obchodnej prevádzkárne, výročná alebo pravidelne alebo nepravidelne sa opakujúca
udalosť z podnetu prevádzkovateľa obchodného reťazca, organizovanie reklamných a iných súťaží, predajných a iných obdobných akcií prevádzkovateľom obchodného reťazca,
o/priame alebo nepriame požadovanie osobitných zliav alebo finančných výhod z dôvodu všeobecne známej udalosti, sviatku alebo výročia.
c)(4) Za zneužívanie ekonomickej sily podľa odseku 3 písm. c/ a d/ sa pre účely tohto zákona nepovažuje, ak minimálne 90% zľavy z ceny pri nákupe tovaru, finančnej alebo inej výhody poskytnutej dodávateľom tovaru v súvislosti s udalosťami, skutočnosťami, súťažami alebo akciami, prevádzkovateľ obchodného reťazca premietne do ceny pri predaji tovaru.
(5) Plnením pri zneužívaní ekonomickej sily podľa odsekov 2 a 3 sa rozumie i plnenie v prospech tretej osoby.
(6) Zneužívanie ekonomickej sily sa zakazuje.
(7) Zmluvy uzatvorené pri zneužití ekonomickej sily neplatné v častiach, v ktorých sa dojednali obchodné podmienky v rozpore s odsekmi 1 až 5.
§ 4
Označovanie tovaru označením predávajúceho
(1) Označenie určeného tovaru označením predávajúceho je označenie určeného tovaru obchodným menom, názvom, ochrannou známkou alebo iným charakteristickým znakom
a/podnikateľa, ktorý tovar ponúka na predaj alebo s ním majetkovo alebo personálne prepojeného podnikateľa, alebo
b/obchodnej prevádzkárne, v ktorej sa tovar ponúka na predaj, alebo
c/obchodného reťazca, ak sa tovar ponúka na predaj v obchodnej prevádzkárni, ktorá je súčasťou obchodného reťazca, alebo iným názvom, ochrannou známkou alebo iným charakteristickým znakom, ktorý je ľahko zameniteľný za obchodné meno, názov, ochrannú známku alebo iný charakteristický znak podľa písmen a/ až c/.
(2) Prevádzkovateľ obchodného reťazca môže v obchodnej prevádzkárni ponúkať na predaj určený tovar označený označením predávajúceho, len za podmienok ustanovených v tomto zákone.
(3) Určený tovar sa môže označovať označením predávajúceho podľa odseku 1, ak je určený tovar súčasne označený obchodným menom výrobcu alebo jeho obchodným názvom, prípadne jeho ochrannou známkou.
(4) Určený tovar sa môže označovať označením predávajúceho podľa odstavca 1 tiež vtedy, ak tovar vyrába sám prevádzkovateľ obchodného reťazca alebo ak tovar vyrába iný prevádzkovateľ toho istého obchodného reťazca. Pre účely tohto zákona sa za výrobu tovaru nepovažuje taká činnosť pri ktorej dochádza len ku
a/zabaleniu tovaru do spotrebiteľského balenia s výnimkou takých tovarov tekutej, plynnej alebo sypkej povahy, ktorých predaj je možný alebo povolený len ak naplnené do uzatvoreného balenia, alebo
b/ zoskupovaniu jednotlivých spotrebiteľských balení tovaru do väčších obalov.
§ 5
Zriaďovanie obchodnej prevádzkárne
Pri územnom plánovaní, vydaní územného rozhodnutia, zriaďovaní a zmene obchodnej prevádzkárne podľa § 2 písm. c/ a d/ príslušný orgán a obec v konaní podľa osobitného predpisu6/ zohľadní
a/štruktúru existujúcej siete obchodných prevádzkarní,
b/spotrebné a nákupné zvyklosti spotrebiteľov,
c/kúpnu silu obyvateľstva,
d/počet novovytvorených pracovných miest,
e/stanoviská Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory, Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory a Slovenskej živnostenskej komory.7/
§ 6
Dozor nad dodržiavaním zákona
(1) Dozor nad dodržiavaním tohoto zákona vykonáva ministerstvo. Kontrolu nad dodržiavaním § 3 odseku 2 písm. h/, i/, j/,odseku 3 písm. c/ a d/, odseku 4, § 4 a kontrolu predaja výrobkov vykonáva Slovenská obchodná inšpekcia.8/
(2) Ministerstvo vykonáva dozor nad dodržiavaním tohoto zákona prostredníctvom ním poverených zamestnancov.
(3) Poverení zamestnanci orgánov dozoru podľa odseku 2 pri výkone dozoru oprávnení v nevyhnutnom rozsahu
a/vstupovať do objektov, zariadení a prevádzkarní, na pozemky a do iných priestorov podnikateľov, ak bezprostredne súvisia s predmetom dozoru; nedotknuteľnosť obydlia nesmie byť dotknutá výkonom tohto oprávnenia,
___________________________________________________________________________
6/Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov
7/Zákon Slovenskej národnej rady č. 9/1992 Zb. o obchodných a priemyselných komorách v znení neskorších predpisov
Zákon Slovenskej národnej rady č. 30/1992 Zb. o Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komore v znení zákona č. 448/2001 Z. z.
Zákon č. 126/1998 Z. z. o Slovenskej živnostenskej komore a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 279/2001 Z. z.
8/ Zákon č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov
b/ vyžadovať od podnikateľa a jeho zamestnancov, aby im v určenej lehote poskytovali doklady, iné písomnosti, vyjadrenia a informácie vrátane dodávateľských zmlúv, potrebné na výkon dozoru; pri dokladoch a informáciách, ktorých predmetom je obchodné tajomstvo a utajované skutočnosti je potrebné dodržať postup ustanovený osobitnými predpismi,9/
c/ vyžadovať od podnikateľa, jeho zamestnancov, ako aj ďalších štátnych orgánov súčinnosť, potrebnú na výkon dozoru.
§ 7
Pokuty
(1) Ministerstvo uloží prevádzkovateľovi obchodného reťazca za porušenie povinnosti podľa tohto zákona pokutu od 1 000 000 Sk do 10 000 000 Sk.
(2) Slovenská obchodná inšpekcia uloží pokutu pre porušenie povinnosti podľa § 3 odseku 2 písm. h/, i/, j/, odseku 3 písmeno c/ a d/, odseku 4, § 4
a/od 500 000 Sk do 2 000 000 Sk,
b/v prípade opakovaného porušenia povinnosti v priebehu dvanástich mesiacov od 1 000 000,- Sk do 5 000 000,- Sk.
(3) Pri ukladaní pokuty sa prihliada najmä na závažnosť, spôsob, čas trvania a možné dôsledky porušenia povinnosti.
(4) Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti v priebehu dvanástich mesiacov uloží ministerstvo pokutu zvýšenú na dvojnásobok sumy uvedenej v odseku 1.
(5) Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, kedy orgán dozoru zistil porušenie povinnosti, najneskôr však do troch rokov odo dňa, kedy k porušeniu povinnosti došlo.
(6) Príjmy z pokút uložených podľa tohto zákona príjmom štátneho rozpočtu. Správu pokút vykonáva orgán, ktorý pokutu uložil.
§ 8
Prechodné ustanovenie
Prevádzkovatelia obchodných reťazcov, ktorí prevádzkujú obchodné prevádzkárne zriadené pred účinnosťou tohto zákona, najneskôr do troch mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona povinní zosúladiť zmluvy uzatvorené pred jeho účinnosťou s ustanoveniami tohto zákona a splniť podmienky a povinnosti ustanovené týmto zákonom, okrem povinnosti podľa § 4, ktoré povinní splniť do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
§ 9
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť dňa ................
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
9/Zákon č. 241/2001 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Dôvodová správa
Vo vyspelých európskych krajinách sa 70% obratu, uskutočňuje predajom vo veľkoplošných alebo centrálne zriadených maloobchodných jednotkách, ktoré súčasťou reťazcov s takou ekonomickou silou, ktorá je niekedy i násobkom nášho hrubého domáceho produktu. Tieto neuveriteľne ekonomicky silné reťazce sa vyznačujú vysokou produktivitou práce, veľkou výťažnosťou predajnej plochy a dôslednou orientáciou na zisk, dosahovaný často za cenu celospoločenských a miestnych negatívnych externalit.
Nástup zahraničných obchodných reťazcov začal v strednej Európe najskôr v Maďarsku, potom v Poľsku, v Českej republike a neskôr na Slovensku.
Obchodné reťazce sa vyznačujú oligopolným postavením na strane dopytu, vytvárajú prekážku medzi výrobcom a konečným spotrebiteľom a stále častejšie predstavujú konkurenciu nie pre iný reťazec, ale skôr pre výrobcov, voči ktorým môžu vystupovať s nebývalou razanciou a tvrdosťou.
Etablovanie obchodných reťazcov na miestnych trhoch sa na základe skúsenosti z USA a z Európy rozdeliť na niekoľko etáp:
1.nástup na trh (tlak na ceny, využívanie kalkulovanej straty, oslabenie obchodnej konkurencie, prvé známky zvýšenej nezamestnanosti v regióne),
2.likvidácia konkurencie (regionálny výrobcovia krachujú, ich výroba je nahradená dovozom, nezamestnanosť rastie, ceny sa postupne zvyšujú a počiatočná strata zo vstupu na trh je odstránená, dosahuje sa zisk),
3.exploatácia realizácia zisku (totálne oslabený región, vysoká nezamestnanosť, vopred kalkulovaný zisk je dosiahnutý využitím ostatku kúpnej sily),
4.upevnenie monopolného postavenia prípadne opustenie (aj dočasné) daného regiónu.
Typické požiadavky obchodných reťazcov v zmluvách sú následovné:
1.poplatky za zaradenia výrobkov do prevádzkární obchodného reťazca (listiny fees),
2.spoplatnenie účasti na tzv. promočných akciách,
3.spoplatnenie nového výrobku (uvádzacia cena),
4.prvá dodávka zadarmo,
5.najlepšia nákupná cena a množstevný bonus,
6.splatnosť faktúr,
7.umiestnenie výrobku,
8.jednostranné zmeny zmluvne dohodnutých podmienok.
Z vyššie uvedených dôvodov bol zákaz zneužívania ekonomickej sily v Nemecku upravený v zákone proti obmedzovaniu hospodárskej súťaže; obdobne portugalský zákon o ochrane a podpore súťaže č. 317/1993 zo dňa 9. 10. 1993, španielsky zákon č. 3/1991, francúzsky zákon č. 96/1988, taliansky zákon č. 192/1988.
V národných legislatívach Belgicka, Francúzska, Luxemburska, Nemecka, Poľska, Portugalska,
Španielska a Talianska je normatívnym spôsobom regulované zrieďovanie obchodných prevádzkarní.
Na základe uvedeného, poznatkov a skúseností z praktík obchodných reťazcov v Slovenskej republike, predkladáme návrh zákona, ktorý upravuje:
a/obmedzenie monopolných praktík princípom rovnakého zaobchádzania,
b/obmedzenie nekalých a neobvyklých obchodných praktík,
c/niektoré otázky súvisiace so zriaďovaním obchodných prevádzkarní.
Predložený návrh zákona nemá dopad na rozpočet SR, podnikateľskú sféru ani na životné prostredie a zamestnanosť. Naopak, z doterajšieho správania obchodných reťazcov na trhu Slovenskej republiky sa dá predpokladať, že môžu byť orgánmi dozoru uložené pokuty, ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a prispieva k praktickému upevneniu ústavne zakotvených princípov, na ktorých sa podľa čl. 55 ústavy, zakladá hospodárstvo Slovenskej republiky.
Rovnako je návrh zákona v súlade s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Pri spracovaní paragrafového znenia boli zohľadnené všetky pripomienky orgánov Európskej únie vznesené počas predchádzajúcej legislatívnej iniciatívy z roku 2002, ohľadom diskriminácie miesta výroby výrobkov, kvalifikovaného ako obmedzenia dovozov a dodatočných obchodných prekážok.
Osobitná časť:
k § 1:
Ustanovenie vymedzuje predmet úpravy zákona pozitívnym aj negatívnym spôsobom.
Zákon neupravuje vzťahy v obchode všeobecne, ale zameriava sa len na úpravu niektorých vzťahov v oblasti, kde prax ukázala potrebu normatívnej regulácie, ako je to popísané vo všeobecnej časti tejto Dôvodovej správy.
k § 2:
Ustanovenie obsahuje definície pojmov používaných v zákone. Definície majú kľúčový význam pre stanovenie rozsahu pôsobnosti zákona. Zadefinovanie ekonomickej sily je rozhodujúce pre určenie okruhu subjektov, na ktoré sa vzťahujú opatrenia upravené zákonom.
Pri splnení všeobecnej podmienky mať ekonomickú silu, sa pre účely tohto zákona obchodným reťazcom rozumie:
1.obchodná prevádzkáreň, alebo zoskupenia obchodných prevádzkarní, ktoré používajú rovnaké alebo vzájomne zameniteľné označenie obchodným názvom, alebo ktoré prevádzkované tým istým podnikateľom,
2.obchodná prevádzkáreň, alebo zoskupenie obchodných prevádzkarní prevádzkované vzájomne majetkovo alebo personálne prepojenými podnikateľmi,
3.obchodná aliancia.
Definujú sa majetkovo a personálne prepojené osoby. Táto definícia zabrániť obchádzaniu zákona. Ak by sa za obchodný reťazec považovalo len zoskupenie obchodných jednotiek prevádzkových tou istou osobou, zákonnú úpravu by bolo možné jednoducho obísť rozdelením reťazca tak, že jednotlivé prevádzkárne by formálne boli prevádzkované rôznymi právnickými osobami, avšak de facto vlastnenými (ovládanými) tou istou osobou alebo skupinou osôb.
Obchodným reťazcom pre účely tohto zákona je aj obchodná aliancia predstavujúca zoskupenie obchodných prevádzkarní prevádzkovaných viacerými fyzickými osobami alebo právnickými osobami
so samostatnou právnou subjektivitou, združených za účelom spoločného nákupu tovarov, alebo iným spôsobom využívajúce výhody zosúladeného postupu vo vzťahu k dodávateľovi tovarov.
Vzhľadom na to, že obchodný reťazec sa definuje ako objekt (prevádzkáreň alebo zoskupenie prevádzkární), je potrebné zadefinovať i okruh subjektov, ktoré podliehajú zákonnej úprave. Týmito subjektami sú prevádzkovateľ obchodnej jednotky a prevádzkovateľ obchodného reťazca.
Vymedzenie pojmu určený tovar, obmedzuje normatívnu reguláciu niektorých vzťahov na oblasť predaja potravín, kozmetických prostriedkov a niektorých drogistických tovarov, presne vymedzených číselným označením kombinovanej nomenklatúry.
Vzhľadom na vzmáhajúce sa používanie platobných kariet a iných prostriedkov nahrádzajúcich
bankovky a mince sa pre odstránenie pochybnosti definuje úhrada v hotovosti.
k § 3
Generálna klauzula všeobecne definuje pojem zneužívania ekonomickej sily. Ustanovenie tiež obsahuje exemplifikatívny výpočet konkrétnych spôsobov zneužívania ekonomickej sily. Ako zneužitie ekonomickej sily sa preto kvalifikujú aj iné konania alebo nekonania, ktoré napĺňajú znaky vymedzené vo všeobecnej definícii obsiahnutej v generálnej klauzule. Zneužívanie ekonomickej sily sa zakazuje.
Exemplifikatívny výpočet konkrétnych spôsobov zneužívania ekonomickej sily obsahuje väčšinu doteraz vyvinutých a obchodnými reťazcami používaných monopolných, nekalých a neobvyklých obchodných praktík, vo všeobecnej časti Dôvodovej správy nazvaných typickými požiadavkami obchodných reťazcov.
Ochranu niektorých oprávnených záujmov spotrebiteľa sleduje pozitívne aj negatívne vymedzenie, kedy sa považuje a naopak nepovažuje za zneužívanie ekonomickej sily priame alebo nepriame požadovanie osobitných zliav alebo finančných výhod, ktorých dôvodom byť udalosť alebo skutočnosť na strane prevádzkovateľa obchodného reťazca, organizovanie reklamných a iných súťaží, predajných a iných obdobných akcií, priame alebo nepriame požadovanie osobitných zliav alebo finančných výhod z dôvodu všeobecne známej udalosti, sviatku alebo výročia.
Prax priniesla ohľadom akcií, súťaží a obdobných podujatí dve tendencie:
1.prevádzkovatelia obchodných reťazcov si často ponechávajú prevážnu časť zľavy, finančnej alebo inej výhody poskytnutej dodávateľom tovaru v súvislosti s udalosťami, skutočnosťami, súťažami alebo akciami,
2.akcie, súťaže a obdobné podujatia sú obľúbené u spotrebiteľskej verejnosti.
Navrhované riešenie predstavuje zosúladenie záujmov dodávateľov tovarov, prevádzkovateľov obchodných reťazcov a spotrebiteľov. Za zneužívanie ekonomickej sily sa pre účely tohto zákona nepovažuje, ak minimálne 90% zľavy z ceny pri nákupe tovaru, finančnej alebo inej výhody poskytnutej dodávateľom tovaru v súvislosti s udalosťami, skutočnosťami, súťažami alebo akciami, prevádzkovateľ obchodného reťazca premietne do ceny pri predaji tovaru.
Iné dohody alebo plnenia bez uzavretia dohody ohľadom zliav, finančných alebo iných výhod v súvislosti s udalosťami, skutočnosťami, súťažami alebo akciami považované za zneužívanie ekonomickej sily.
k § 4
Ustanovenie definuje označovanie určeného tovaru označením predávajúceho (tzv. ”private labels”) a upravuje podmienky predaja takto označeného tovaru.
Zákaz alebo obmedzenie používania tzv. private labels zaviedli viaceré krajiny. Dôvodom takejto úpravy je poznatok, že tzv. private labels umožňujú prevádzkovateľovi obchodného reťazca zvyšovať závislosť dodávateľa od prevádzkovateľa obchodného reťazca a následne túto závislosť zneužívať. Ak totiž významnú časť svojho obratu dodávateľ realizuje prostredníctvom obchodného reťazca, je nútený pod existenčnou hrozbou straty tejto významnej časti obratu pristúpiť aj na nevýhodné podmienky požadované obchodným reťazcom. Ak navyše obchod predáva výrobky pod svojou značku a nie pod značkou výrobcu, výrobok i výrobca úplne strácajú vo vzťahu k spotrebiteľovi svoju identitu. Obchodný reťazec potom môže podľa ľubovôle ukončiť zmluvné vzťahy s dodávateľom a nahradiť ho iným výrobcom, prípadne dovozom, pričom spotrebiteľ zmenu ani nepostrehne, vzhľadom na to, že výrobok sa predáva stále pod rovnakou značkou (značkou obchodu). To prehlbuje závislosť dodávateľa na
obchode a núti ho akceptovať nevýhodné podmienky.
Navrhuje sa, aby predaj tovaru pod označením predávajúceho bol prípustný, ak je určený tovar súčasne označený obchodným menom výrobcu alebo jeho obchodným názvom, prípadne jeho ochrannou známkou.
Označenie tovaru označením predávajúceho je prípustné, pokiaľ tovar sám vyrába. Zákon vymedzuje, ktoré činnosti sa nepovažujú za výrobu (napr. len zabalenie tovaru).
k § 5
Regulácia zrieďovania veľkých obchodných prevádzkarní a prevádzkarní patriacich do obchodných reťazcov podobu európskeho štandardu. Za účelom rovnomerného rozmiestnenia uvedených prevádzkarní, ustanovenie obsahuje regulatív priestorového usporiadania a funkčného využívania územia, ako záväznú smernicu, ktorou sa usmerňuje umiestnenie a usporiadanie určitého objektu alebo vykonávanie určitej činnosti v území, v podobe slovného vyjadrenia hodnôt zohľadňovaných pri územnom plánovaní, vydaní územného rozhodnutia, zriaďovaní a zmenách veľkých obchodných prevádzkarní a prevádzkarní patriacich do obchodných reťazcov.
Rovnaký prístup pri stanovení zásad a regulatívov využívania územia vo vzťahu k jednotlivým odvetviam ľudskej činnosti obsahujú predpisy z oblasti tvorby a ochrany životného prostredia, ochrany prírody a krajiny a pod. (napr. vyhláška č. 24/2003 Z. z. Ministerstva životného prostredia SR, ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny).
Okrem územnej samosprávy, je nevyhnutné pri územnom plánovaní a rozhodovaní o zriaďovaní a zmenách veľkých obchodných prevádzkarní a prevádzkarní patriacich do obchodných reťazcov, v rámci stavebného poriadku, zohľadniť aj stanoviská profésnej samosprávy. V uvedených prípadoch účastníkmi správneho konania tiež Slovenská obchodná a priemyselná komora, Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora a Slovenská živnostenská komora.
k § 6 a 7
Ustanovujú sa orgány dozoru nad dodržiavaním zákona, ktoré budú v prípade zistenia porušenia zákona oprávnené ukladať sankcie.
k § 8
Prechodné ustanovenie stanovuje lehotu, v priebehu ktorej prevádzkovatelia obchodných reťazcov povinní zosúladiť zmluvy uzatvorené pred účinnosťou tohto zákona, uviesť označenie tovaru do súladu s § 4 a splniť podmienky a povinnosti ustanovené týmto zákonom.
k § 9
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom ....... 2003.
Doložka zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Návrh skupiny poslancov Národnej Rady Slovenskej republiky
2.Návrh predkladaného návrhu zákona:
Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona o obchodných raťazcoch
3.V práve Európskej únie problematika návrhu zákona:
neupravená
4.Návrh zákona svojou problematikou:
a)nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva obsiahnuté v Európskej dohode o pridružení,
b)nepatrí medzi priority odporúčané v príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európsky na integráciu do vnútorného trhu únie
5.Charakteristika právnych noriem EÚ, ktorými je upravená problematika predkladaného návrhu:
žiadne
6.Vyjadrenie stupňa kompatibility s právom EÚ:
žiadne