so samostatnou právnou subjektivitou, združených za účelom spoločného nákupu tovarov, alebo iným spôsobom využívajúce výhody zosúladeného postupu vo vzťahu k dodávateľovi tovarov.Vzhľadom na to, že obchodný reťazec sa definuje ako objekt (prevádzkáreň alebo zoskupenie prevádzkární), je potrebné zadefinovať i okruh subjektov, ktoré podliehajú zákonnej úprave. Týmito subjektami sú prevádzkovateľ obchodnej jednotky a prevádzkovateľ obchodného reťazca.
Vymedzenie pojmu určený tovar, obmedzuje normatívnu reguláciu niektorých vzťahov na oblasť predaja potravín, kozmetických prostriedkov a niektorých drogistických tovarov, presne vymedzených číselným označením kombinovanej nomenklatúry.
Vzhľadom na vzmáhajúce sa používanie platobných kariet a iných prostriedkov nahrádzajúcich
bankovky a mince sa pre odstránenie pochybnosti definuje úhrada v hotovosti.
k § 3
Generálna klauzula všeobecne definuje pojem zneužívania ekonomickej sily. Ustanovenie tiež obsahuje exemplifikatívny výpočet konkrétnych spôsobov zneužívania ekonomickej sily. Ako zneužitie ekonomickej sily sa preto kvalifikujú aj iné konania alebo nekonania, ktoré napĺňajú znaky vymedzené vo všeobecnej definícii obsiahnutej v generálnej klauzule. Zneužívanie ekonomickej sily sa zakazuje.
Exemplifikatívny výpočet konkrétnych spôsobov zneužívania ekonomickej sily obsahuje väčšinu doteraz vyvinutých a obchodnými reťazcami používaných monopolných, nekalých a neobvyklých obchodných praktík, vo všeobecnej časti Dôvodovej správy nazvaných typickými požiadavkami obchodných reťazcov.
Ochranu niektorých oprávnených záujmov spotrebiteľa sleduje pozitívne aj negatívne vymedzenie, kedy sa považuje a naopak nepovažuje za zneužívanie ekonomickej sily priame alebo nepriame požadovanie osobitných zliav alebo finančných výhod, ktorých dôvodom má byť udalosť alebo skutočnosť na strane prevádzkovateľa obchodného reťazca, organizovanie reklamných a iných súťaží, predajných a iných obdobných akcií, priame alebo nepriame požadovanie osobitných zliav alebo finančných výhod z dôvodu všeobecne známej udalosti, sviatku alebo výročia.
Prax priniesla ohľadom akcií, súťaží a obdobných podujatí dve tendencie:
1.prevádzkovatelia obchodných reťazcov si často ponechávajú prevážnu časť zľavy, finančnej alebo inej výhody poskytnutej dodávateľom tovaru v súvislosti s udalosťami, skutočnosťami, súťažami alebo akciami,
2.akcie, súťaže a obdobné podujatia sú obľúbené u spotrebiteľskej verejnosti.
Navrhované riešenie predstavuje zosúladenie záujmov dodávateľov tovarov, prevádzkovateľov obchodných reťazcov a spotrebiteľov. Za zneužívanie ekonomickej sily sa pre účely tohto zákona nepovažuje, ak minimálne 90% zľavy z ceny pri nákupe tovaru, finančnej alebo inej výhody poskytnutej dodávateľom tovaru v súvislosti s udalosťami, skutočnosťami, súťažami alebo akciami, prevádzkovateľ obchodného reťazca premietne do ceny pri predaji tovaru.
Iné dohody alebo plnenia bez uzavretia dohody ohľadom zliav, finančných alebo iných výhod v súvislosti s udalosťami, skutočnosťami, súťažami alebo akciami sú považované za zneužívanie ekonomickej sily.
k § 4
Ustanovenie definuje označovanie určeného tovaru označením predávajúceho (tzv. ”private labels”) a upravuje podmienky predaja takto označeného tovaru.
Zákaz alebo obmedzenie používania tzv. private labels zaviedli viaceré krajiny. Dôvodom takejto úpravy je poznatok, že tzv. private labels umožňujú prevádzkovateľovi obchodného reťazca zvyšovať závislosť dodávateľa od prevádzkovateľa obchodného reťazca a následne túto závislosť zneužívať. Ak totiž významnú časť svojho obratu dodávateľ realizuje prostredníctvom obchodného reťazca, je nútený pod existenčnou hrozbou straty tejto významnej časti obratu pristúpiť aj na nevýhodné podmienky požadované obchodným reťazcom. Ak navyše obchod predáva výrobky pod svojou značku a nie pod značkou výrobcu, výrobok i výrobca úplne strácajú vo vzťahu k spotrebiteľovi svoju identitu. Obchodný reťazec potom môže podľa ľubovôle ukončiť zmluvné vzťahy s dodávateľom a nahradiť ho iným výrobcom, prípadne dovozom, pričom spotrebiteľ zmenu ani nepostrehne, vzhľadom na to, že výrobok sa predáva stále pod rovnakou značkou (značkou obchodu). To prehlbuje závislosť dodávateľa na