Dôvodová správa
Všeobecná časť
Jednou z kogentných podmienok, aby poslanec NR SR mohol vykonávať svoj mandát je zloženie sľubu:
“Sľubujem na svoju česť a svedomie vernosť Slovenskej republike. Svoje povinnosti budem plniť v záujme jej občanov. Budem dodržiavať ústavu a ostatné zákony a pracovať tak, aby sa uvádzali do života.”
Odmietnutie sľubu, alebo sľub s výhradou má za následok stratu mandátu.
Poslanec sa zložením sľubu zaväzuje dodržiavať ústavu a zákony. Všeobecnou povinnosťou každého občana, poslanca obzvlášť, je dodržiavať ústavu a zákony. Zo skúsenosti vieme, že už nastala situácia, keď bol i poslanec podozrivý, že sa dopustil takého konania, ktoré bolo v rozpore s ústavou či platnými právnymi predpismi. Súčasné znenie Ústavy SR neumožňuje orgánom činným v trestnom konaní splniť si úradnú povinnosť, ktorá im vyplýva zo zákona, a to vykonať všetko, aby trestné činy boli náležite zistené a ich páchatelia spravodlivo potrestaní. Predložená novela ustavného zákona č. 460/1992 Zb., Ústavy Slovenskej republiky zabezpečí orgánom činným v trestnom konaní postupovať pri podozrení z trestnej činnosti u poslancov NR SR tak ako im to ukladajú príslušné zákony bez zdržania.
Predložený návrh ústavného zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, neodporuje žiadnej medzinárodnej zmluve, nebude mať dopad na štátny rozpočet ani na rozpočty obcí a nebude mať vplyv na pracovné sily.
Osobitná časť
Súčasné znenie Ústavy SR vyžaduje na akékoľvek trestné alebo disciplinárne stíhanie súhlas NR SR, čo výrazne deformuje rovnosť všetkých občanov pred zákonom. Účelom novely je odstrániť túto ústavnú prekážku a zabezpečiť, aby v prípade, že príslušné orgány získajú dôvodné podozrenie, že sa ktorýkoľvek občan Slovenskej republiky vykonávajúci mandát poslanca NRSR dopustí tkého konania, ktoré zakladá ich povinnosť konať v zmysle prílušných zákonov, mohli toto podozrenie preveriť, tak ako im to prikazujú príslušné právne predpisy, bez akýchkoľvek ďalších podmieňujúcich rozhodnutí iných orgánov, napr. Národnej rady Slovenskej republiky.
Zároveň si uvedomujeme dôležitosť tejto ústavnej funkcie, a to, že iba riadny výkon mandátu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky môže zabezpečiť riadne fungovanie zákonodárnej moci na Slovensku. Považujeme za nevyhnutné zachovať také opatrenia, aby žiaden poslanec nemohol byť pri výkone svojho mandátu obmedzovaný, pokiaľ si to nevyžaduje dôležitý záujem ochrany spoločnosti alebo jej jednotlivých členov. Zachováva sa preto nutnosť súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky na vzatie poslanca do väzby. Zároveň sa však v prípade jeho neudelenia stíhanie neprerušuje, ale jeho vzatie do väzby je počas trvania mandátu vylúčené.