spoločné používanie zariadení, prislúchajúce zariadenia),
-zadefinovať nové opatrenia na zabezpečenie uvoľneného prístupu k miestnemu vedeniu,
-zadefinovať práva, povinnosti a opatrenia pre relevantné subjekty (prevádzkovateľ siete, žiadajúci poskytovateľ služby, regulačný orgán) na zabezpečenie uvoľneného prístupu k miestnemu vedeniu.
-zosúladiť problematiku voľby a predvoľby iného telekomunikačného podniku poskytujúceho verejnú telefónnu službu s právom EÚ, a to tak s predchádzajúcim regulačným rámcom z roku 1998, ako aj s novým rámcom z roku 2002.
Súčasný legislatívny rámec
Posilnenie nezávislosti TÚ SR je dané faktom, že predseda a podpredseda úradu majú 6 ročné funkčné obdobie a je ich možné odvolať len v prípadoch striktne ustanovených zákonom o telekomunikáciách. Napriek tomu EK v stanovisku k zákonu o telekomunikáciách konštatovala, že nebol dosiahnutý cieľ na vytvorenie úplne nezávislého regulátora. TÚ SR nemá podľa účinného zákona o telekomunikáciách oprávnenie špecifikovať v predstihu a z vlastnej iniciatívy vydávať rozhodnutie k pripravovanej zmluve o prepojení, prístupe a spoločnom používaní zariadení, t.j. revidovať a kontrolovať referenčné ponuky na prepojenie. V zmysle regulačného rámca EÚ musí mať národný regulačný orgán možnosť v predstihu zasahovať do prepojovacích podmienok. Oprávnenie TÚ SR konať z vlastnej iniciatívy je t.č. nedostatočné, lebo zákon mu umožňuje len pozastaviť výkon zmluvy (§23 ods.4), ale nie požadovať vykonanie príslušných zmien, resp. stanoviť nové podmienky.
Praktické uplatňovanie legislatívy
Právomoci TÚ SR nie sú v zákone o telekomunikáciách upravené dostatočne a jednoznačne.
Navrhovaná úprava legislatívneho rámca
V rámci novely je preto potrebné ustanoviť okrem iného, že úrad má:
-pri vykonávaní regulácie právo z vlastnej iniciatívy alebo na požiadanie strán vstupovať do rokovaní o uzavieraní zmlúv o prístupe, vzájomnom prepojení a spoločnom používaní zariadení, posudzovať ich prípravu, vyžadovať od zmluvných strán špecifikáciu otázok, ktoré musia zmluvy obsahovať, vopred špecifikovať opatrenia v prípade definovaných nedostatkov a vo výnimočných prípadoch, tam, kde je to opodstatnené, vyžadovať zmeny už uzavretých zmlúv,
-spolupracovať s Protimonopolným úradom SR (ďalej len PÚ SR) pri vydávaní rozhodnutí o relevantnom trhu telekomunikačných služieb.
Súčasný legislatívny rámec
Ustanovenia vymedzujú podmienky, za akých je potrebná licencia na prevádzkovanie verejných telekomunikačných sietí a na poskytovanie verejných telekomunikačných služieb. V porovnaní s predchádzajúcou právnou úpravou sa odlišne vymedzuje okruh telekomunikačných činností, pre ktoré úrad vydáva licenciu. Zákon ustanovuje podmienky, ktoré musí žiadateľ o licenciu splniť v zmysle smernice Rady 97/13/ES, najmä jeho odbornú a finančnú spôsobilosť. Zákon NR SR č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z.z. o telekomunikáciách vyňal v § 15 ods.1 písm. a) z povinnosti získania licencie na zriaďovanie a prevádzkovanie verejnej telekomunikačnej siete, telekomunikačné siete určené výhradne na jednosmerné šírenie televíznych alebo rozhlasových signálov po vedení. Zároveň v odseku 1 písm. b) tento zákon uložil úradu povinnosť pri rozhodovaní o udelení