Dôvodová správaA/ Všeobecná časť
Pri aplikácii zákona č. 193/2001 Z. z. o podporu na zriadenie priemyselných parkov a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o priemyselných parkoch“) sa ukázala potreba upresniť niektoré ustanovenia tohto zákona tak, aby ich výklad bol pre prax jednoznačný.
Taktiež v praxi sa ukázalo, že nie vždy je potrebné a efektívne kupovať alebo prenajímať pozemky, na ktorých sa budujú niektoré časti technickej vybavenosti a inžinierskych stavieb nevyhnutných na zriadenie priemyselného parku (ďalej len „technická infraštruktúra priemyselného parku“), najmä pokiaľ ide o prívody a rozvody elektriny, vrátane preložky časti siete, rozvodného zariadenia, budovanie elektrickej prípojky, stožiarov a transformačných staníc, ďalej o prívody plynu, plynovej prípojky a preložky plynárenského zariadenia, telekomunikačnej siete a zariadení.
Na povolenie výstavby a prevádzky týchto zariadení vo väčšine prípadov stačí zriadiť len vecné bremená pre vybudovanie ochranných a bezpečnostných pásiem a umiestnenie týchto zariadení, či už nadzemných, alebo podzemných.
Cieľom je jednak zníženie celkových nákladov na zriadenie priemyselného parku, zvýšenie efektívnosti vynaložených nákladov, zníženie záberu poľnohospodárskej pôdy tým, že fakticky tieto časti technickej infraštruktúry môžu byť umiestnené mimo areálu priemyselného parku a v samotnom priemyselnom parku budú umiestnené už len redukované rozvody elektriny, plynu a ostatné nevyhnutné zariadenia, ktoré budú slúžiť na priame zapojenie konečných odberateľov umiestnených a podnikajúcich v priemyselnom parku.
Jedným z ďalších problémov, ktoré predložený návrh rieši, je odstránenie nejednoznačnosti pri aplikácii § 3 a § 4 zákona o priemyselných parkoch, v ktorých doteraz nebola vyjadrená jednoznačná podmienka, že dotácie na technickú infraštruktúru možno poskytnúť len ak stavby a technické zariadenia tejto infraštruktúry sú postavené na pozemkoch, ktoré sú vo vlastníctve obce, alebo ku ktorým má obec iné práva (napr. nájomná zmluva s právom uskutočniť na prenajatom pozemku zamýšľanú stavbu, alebo dohodu o budúcej kúpnej zmluve, z ktorej vyplýva právo uskutočniť stavbu alebo jej zmenu, práva vyplývajúce z vecného bremena, prípadne práva vyplývajúce z iných právnych predpisov, napr. zákona č. 79/1957 Zb., zákona č. 67/1960 Zb., zákona č. 138/1973 Zb.). Cieľom je zabezpečiť, aby prostriedky poskytnuté zo štátneho rozpočtu sa nestali nedovolenou formou individuálnej štátnej pomoci.
Prax preukázala, že obce nemajú dostatok vlastných prostriedkov ani na zabezpečenie svojho 30 % podielu na spolufinancovaní nákladov na zriadenie priemyselného parku. Nedostatok týchto komunálnych finančných prostriedkov sa riešil v intenciách platného zákona o priemyselných parkoch (§ 4 ods. 1 písmeno b) a ods. 2 zákona) tak, že budúci podnikateľ v priemyselnom parku poskytol obci finančné prostriedky na úhradu jej podielu na spolufinancovaní nákladov na zriadenie priemyselného parku s tým, že tieto