NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Zákon
z................. 2003,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 289/1995 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
(tlač ...)
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 289/1995 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 200/1996 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 386/1996 Z.z., zákona č. 371/1997 Z.z., zákona č. 60/1999 Z.z., zákona č. 153/1999 Z.z., zákona č. 342/1999 Z.z., zákona č. 246/2000 Z.z., zákona č. 524 /2001 Z.z., zákona č. 555/2001 Z.z., zákona č. 511/2002 Z.z. a zákona č. 637/2002 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 23 ods. 2 písmeno c) znie:
“c) platiteľ v príslušnom zdaňovacom období odpočítava daň alebo sumy dane, ktoré celkovo vyššie ako 100 000 Sk a ktoré sa viažu na ceny nadobúdaného investičného majetku 21a ods. 4) alebo technického zhodnotenia 21a ods. 6), a súčasne táto odpočítavaná daň alebo sumy dane predstavujú viac ako 50 % celkového súčtu súm dane na výstupe za príslušné zdaňovacie obdobie.”
2. Za § 55d sa vkladá § 55e, ktorý vrátane nadpisu znie:
Ҥ 55e
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júna 2003
Nadmerné odpočty uplatnené za zdaňovacie obdobia január máj 2003 daňový úrad vráti do 31. júla 2003, ak splnené podmienky podľa § 23 ods. 2 písmeno c) zákona účinného od 1. júna 2003. Ustanovenie § 23 odsek 3 sa uplatní primerane.”.
3. V prílohe č. 1 sa za položku „15121999 – Požltový olej“ vkladá položka „151419 –
Ostatné“
Čl. II
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky sa splnomocňuje, aby v Zbierke zákonov Slovenskej republiky vyhlásil úplné znenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 289/1995 Z. z., ako vyplýva zo zmien a doplnení vykonaných zákonov Národnej rady Slovenskej republiky č. 200/1996 Z. z., zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 386/1996 Z. z., zákonom č. 371/1997 Z. z., zákonom č. 60/1999 Z. z., zákonom č. 153/1999 Z. z., zákonom č. 342/1999 Z. z., zákonom č. 246/2000 Z. z., zákona č. 524/2001 Z. z., zákona č. 555/2001 Z. z., zákona č. 511/2002 Z. z., zákona č. 637/2002 Z. z. a týmto zákonom.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júna 2003.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.všeobecná časť
Dňom 1. januára 2003 nadobudol účinnosť zákon Národnej rady SR č. 637/2002 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/1995 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Tento zákon rieši úpravu sadzieb DPH tak, že doterajšia základná sadzba sa znižuje z 23% na 20% a doterajšia znížená sadzba sa upravuje z 10% na 14%.
Zásadná zmena sa dotýka aj spôsobu riešenia odpočtov dane. Táto problematika po publikovaní bola podrobne prediskutovaná v podnikateľskej sfére. Na diskusiách sa zúčastnili nielen zástupcovia podnikateľských subjektov, ale aj odborníci z oblasti daňového poradenstva. Ich výsledkom je, že novela, popri zásadnej systémovej zmene, ktorá v princípe podporu, prináša aj niektoré prvky, ktoré vytvárajú rozdiely pri podnikaní v hospodárskej súťaži namiesto toho, aby všetci, ktorí chcú dodržiavať stanovené pravidlá mali rovnaké podmienky.
Novou administratívne stanovenou hranicou pri vrátení nadmerného odpočtu dane v zákone je postup pri nákupe hmotného majetku (HM). V tomto prípade daňový úrad vráti nadmerný odpočet len takému podnikateľskému subjektu, ktorý si obstará stroj, dodávkový automobil, či iný prostriedok na výkon a zlepšenie kvality predmetu podnikania, avšak iba v cene vyššej ako 600 tis. Sk, kde daň z pridanej hodnoty presahuje viac ako 100 tis. Sk, pričom táto daň súčasne predstavuje viac než 50% celkovej dane na výstupe.
Je správna myšlienka, že ten, kto si obstará HM a bude prostredníctvom neho vyrábať výrobky a poskytovať služby viac rokov, čiže aj zdaniteľné plnenia budú uskutočňované počas viacerých rokov, by mal mať túto skutočnosť zohľadnenú vo vratke DPH. Metodické výklady uvádzajú, že u platiteľa dane DPH len evidenčný charakter, nezaťažuje majetok, ani jeho dôchodok (príjem), pričom platiteľ je v skutočnosti iba výberca tejto dane. Tomu však protirečí fakt, že platiteľ, ktorý kúpi HM vo vyššej cene, než subjektívne určil zákon, výhodu voči tomu, kto kúpi lacnejší HM, napríklad iba o 1 000 Sk. Pritom vznikne taký paradox, že podnik, ktorý kúpi stroj v cene 800 tis. Sk, bude vo výhodnejšom postavení na trhu z hľadiska nákladov (cash flow) než ten, ktorý kúpi 2 stroje za 400 tis. Sk a pritom zamestná aj viac ľudí.
Navyše táto podmienka obsahuje ďalší nesystémový prvok v zákone, keď sa vytrhne časť zdaniteľného plnenia na vstupe a porovnáva sa s celkovým plnením na výstupe, pričom v súčte môžu mať oba porovnávané podnikateľské subjekty celkom zhodné ekonomické ukazovatele.
Je treba zdôrazniť, že vrátenie nadmerného odpočtu nie je podporou štátu pre platiteľa, ale iba potvrdenie zásady neutrality dane, keďže sa vracia iba časť dane, ktorú platiteľ zaplatil inému podnikateľovi a ten ju v rámci rovnakých a štandardných pravidiel zaplatil do štátneho rozpočtu.
Novelizáciou zákona sa ustanoví, že nadmerný odpočet, ktorý vznikol štandardným spôsobom v súlade so zákonom, bude platiteľovi po splnení stanovených podmienok vrátený v prípade nákupu hmotného majetku.
Súčasťou zákona je i príloha č. 1 „Zoznam tovarov a služieb podliehajúcich sadzbe dane 14%.“ Obsahom tejto prílohy je zoznam tovarov a služieb, u ktorých sa uplatňuje sadzba dane 14%. Okrem iných položiek v tomto zozname zaradené všetky základné
potraviny. I v doterajšom období boli základné potraviny zaradené vždy medzi tovarmi so zníženou sadzbou DPH. Pri zostavovaní prílohy č. 1 došlo nedopatrením k tomu, že do tohto zoznamu nebol zaradený tovar pod číslom CS 151419 ostatné (repkový olej so zníženým obsahom KE - ostatné), čo podľa metodiky zákona o DPH znamená automatické zaradenie tohto tovaru do základnej, 20% sadzby dane:
Repkový olej nomenklatúry 151419 je 1/. základnou potravinou a v skupine rastlinných
olejov pre spotrebu obyvateľstva predstavuje jeho podiel viac ako 70% (ďalšie druhy olejov slnečnicový olej, sójový olej a stolové zmesné oleje) a je aj 2/. základnou surovinou pre
potravinársky priemysel (výroba majonéz, pekárstvo, konzervárstvo, výroba cukroviniek a trvanlivého pečiva apod.) ako aj 3/.najrozšírenejším používaným rastlinným olejom
v gastronomických službách (školy, hotely, závodové stravovanie, nemocnice, armáda,
reštaurácie).
Rastlinné oleje všeobecne a tiež repkový olej sú preferované v používaní oproti živočíšnym
tukom, teda majú aj dôležitú úlohu v zdravotnej prevencii, predovšetkým v oblasti kardiovaskulárnych ochorení.
Zaradenie repkového oleja do základnej 20% nej sadzby dane prinieslo aj ďalšie neprimerané zvýšenie spotrebiteľských cien o ďalších 6% (rozdiel medzi 20% a 14 % DPH) ako aj dochádza k paradoxu, že slnečnicový olej (zaradený do 14% DPH) je lacnejší ako repkový olej.
Odstrániť uvedené dopady a neprimeranú tvrdosť zákona si vyžaduje prijať zmenu zákona o DPH t.j. doplniť v prílohe č. 1 ( „Zoznam tovarov a služieb podliehajúcich
sadzbe dane 14%“ ) zákona 637/2002 Z.z. resp. zákona 511/2002 Z.z. o položku podľa
CS „151419 ostatné“.
B. osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Návrh zákona umožňuje každému platiteľovi, ktorý nakupuje hmotný majetok v hodnote viac ako 100 tis. Sk, aby mu bol vrátený v prípade splnenia ďalšej podmienky, t. j. viac ako 50 % dane na výstupe, riadne uplatnený nadmerný odpočet, čím sa vytvárajú rovnaké podmienky pre hospodársku súťaž bez ohľadu na štruktúru nakúpeného majetku. Navyše sa upresňuje metodická zhoda v pojmoch so zákonom o daniach z príjmov.
K bodu 2
Zavádzajú sa prechodné ustanovenia pre prípady splnenia stanovených podmienok v prechode od pôvodného systému k novému.
K bodu 3
Podľa navrhovaného ustanovenia sa odstráni neprimeraná tvrdosť zákona a repkový olej sa zaradí v prílohe č. 1 medzi položky so 14 % DPH, ako základná potravina.
K Čl. II
Vzhľadom na množstvo doterajších noviel zákona o DPH sa predseda NR SR splnomocňuje, aby v Zbierke zákonov SR vyhlásil úplné znenie zákona o DPH.
K Čl. III
Navrhuje sa dátum účinnosti, ktorý sa javí ako najbližší možný reálny termín.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona : Návrh skupiny poslancov na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 289/1995 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.
3.V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona :
- upravená
4.Návrh zákona svojou problematikou
patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené v čl. 70 Európskej dohody o pridružení (nepriame dane) a je aj predmetom odporúčaní v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu únie (Biela kniha) v 22. sekcii (Nepriame zdaňovanie).
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona :
šiesta smernica Rady EÚ 77/388/EHS z 17. 5. 1977 v znení jej zmien
a doplnkov, o harmonizácii zákonov členských štátov o dani z obratu (OJL 145 z 13. 6. 1977 s I), ktorá zavádza spoločný systém pre daň z pridanej hodnoty. Smernica spôsob odpočtov DPH ponecháva na úpravu členským štátom.
6.Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej únie :
- úplná