DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákon s právom Európskej únie 1.Navrhovateľ zákona: Juraj Blanár
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona
Návrh o doplnení zákona o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona upravené:
a)V prvej smernici Rady 72/166/EHS o zbližovaní zákonov členských štátov pre prípad občianskoprávnej zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a vynútení povinnosti sa pre prípad takejto zodpovednosti poistiť(OJL 103 zo dňa 2. mája 1972).
b)V druhej smernici Rady 84/5/EHS o zbližovaní zákonov členských štátov pre prípad občianskoprávnej zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel (OJL 8 zo dňa 11.januára 1984).
c)V tretej smernici Rady 90/232/EHS o zbližovaní zákonov členských štátov pre prípad občianskoprávnej zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel (OJL 129 zo dňa 19. mája 1990).
d)V smernici Rady 90/618/EHS pozmeňujúca, pokiaľ ide o zákonné poistenie motorových vozidiel prvú smernicu Rady 73/239/EHS a druhú smernicu Rady 88/357/EHS (OJL 330 z 29. novembra 1990).
e)V smernici Európskeho parlamentu a Rady 2000/26/ES o aproximácii zákonov členských štátov vzťahujúcich sa na poistenie zodpovednosti za škodu pri prevádzkovaní motorových vozidiel, a ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 73/239/EHS a 88/357/EHS (OJL 181 z 20. júla 2000).
4.Návrh zákona svojou problematikou
a)patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva obsiahnuté v článku 70 Európskej dohody o pridružení – finančné služby,
b)patrí medzi priority odporúčané v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie kapitola 13 – finančné služby.
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona:
Prvá smernica Rady 72/166/EHS stanovuje zásady systému zelených kariet ako základu pre systém poistenia motorových vozidiel v Európskej únii a ruší kontrolu zelených kariet na vnútorných hraniciach Európskej únie.
Druhou smernicou Rady 84/5/EHS sa od každého členstva štátu požaduje vytvoriť alebo povoliť garančný fond na odškodnenie obetí úrazov spôsobených nepoistených alebo neidentifikovanými vozidlami a zosúlaďuje minimálnu výšku odškodnenia za spôsobenú hmotnú škodu a ublíženie na zdraví.
Tretia smernica Rady 90/232/EHS stanovuje povinnosti členským štátom prijať potrebné kroky na zabezpečenie toho, aby sa povinné poistenie zodpovednosti za