NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
Na rokovanie
Národnej rady Slovenskej republikyČíslo: ........................
...................
NÁVRH
poslanca Národnej rady Slovenskej republiky
Zákon
ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 381/2001 Z.z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Návrh uznesenia:
Národná rada Slovenskej republiky schvaľuje poslanecký návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení o zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Predkladá:
Juraj Blanár
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava november 2002
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
III. volebné obdobie
..................
NÁRVH
Zákon
z .........................2002
ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 381/2001 o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa dopĺňa takto:
1.§ 9 ods. (1) sa dopĺňa písmenom f) ktoré znie:
f) vyradením motorového vozidla z cestnej premávky, 13a)
2.§ 12 ods. (1) sa dopĺňa písmenom g) ktoré znie:
g) spôsobil škodu motorovým vozidlom v čase, keď bolo vyradené z cestnej premávky13a)
Čl. II.
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
13a) § 103 zákona Národnej rady Slovenskej rady č. 315/1996 Z. z.
Dôvodová správa
Všeobecná časť:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej rady č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predkladá z dôvodu neriešenia vozidiel vyradených z cestnej premávky v tomto zákone.
Ak je vozidlo vyradené z cestnej premávky, je držiteľ tohto vozidla povinný podľa vyhlášky 116/1997 Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o podmienkach premávky vozidiel na komunikáciách, § 111, ods. 3 do 30 dní odo dňa, kedy bolo vozidlo vyradené z cestnej premávky, odovzdať príslušnému dopravnému inšpektorátu doklady od vozidla a tabuľky s evidenčným číslom do úschovy. Z uvedeného stavu je zrejmé, že takéto vozidlo nie je možné zo zákona používať v cestnej premávke, takže nie je možné ani spôsobiť škodu prevádzkou tohto vozidla. Z tohto vyplýva, že nie sú ani dôvody pre povinnosť vlastníka tohto vozidla mať uzavretú zmluvu o povinnom zmluvnom poistení podľa zákona a ani dôvody na úhradu poistenia za obdobie, kedy je vozidlo vyradené z cestnej premávky.
Návrh zákona umožňuje zredukovať náklady na povinné zmluvné poistenie tým vlastníkom vozidiel, ktorí ich nepoužívajú dlhšiu dobu z dôvodu sezónnosti prác alebo z iných dôvodov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a platnými medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky.
Návrh zákona si nevyžiada zvýšené nároky na štátny rozpočet ani na rozpočty vyšších územných celkov a miest a obcí. Vyjadrenie MF SR k návrhu zákona tvorí prílohu návrhu zákona.
Návrh zákona si nevyžaduje osobitné personálne a organizačné zabezpečenie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákon s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Juraj Blanár
poslanec Národnej rady Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona
Návrh o doplnení zákona o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona upravené:
a)V prvej smernici Rady 72/166/EHS o zbližovaní zákonov členských štátov pre prípad občianskoprávnej zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a vynútení povinnosti sa pre prípad takejto zodpovednosti poistiť(OJL 103 zo dňa 2. mája 1972).
b)V druhej smernici Rady 84/5/EHS o zbližovaní zákonov členských štátov pre prípad občianskoprávnej zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel (OJL 8 zo dňa 11.januára 1984).
c)V tretej smernici Rady 90/232/EHS o zbližovaní zákonov členských štátov pre prípad občianskoprávnej zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel (OJL 129 zo dňa 19. mája 1990).
d)V smernici Rady 90/618/EHS pozmeňujúca, pokiaľ ide o zákonné poistenie motorových vozidiel prvú smernicu Rady 73/239/EHS a druhú smernicu Rady 88/357/EHS (OJL 330 z 29. novembra 1990).
e)V smernici Európskeho parlamentu a Rady 2000/26/ES o aproximácii zákonov členských štátov vzťahujúcich sa na poistenie zodpovednosti za škodu pri prevádzkovaní motorových vozidiel, a ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 73/239/EHS a 88/357/EHS (OJL 181 z 20. júla 2000).
4.Návrh zákona svojou problematikou
a)patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva obsiahnuté v článku 70 Európskej dohody o pridružení – finančné služby,
b)patrí medzi priority odporúčané v Príprave asociovaných krajín strednej a východnej Európy na integráciu do vnútorného trhu Európskej únie kapitola 13 – finančné služby.
5.Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika návrhu zákona:
Prvá smernica Rady 72/166/EHS stanovuje zásady systému zelených kariet ako základu pre systém poistenia motorových vozidiel v Európskej únii a ruší kontrolu zelených kariet na vnútorných hraniciach Európskej únie.
Druhou smernicou Rady 84/5/EHS sa od každého členstva štátu požaduje vytvoriť alebo povoliť garančný fond na odškodnenie obetí úrazov spôsobených nepoistených alebo neidentifikovanými vozidlami a zosúlaďuje minimálnu výšku odškodnenia za spôsobenú hmotnú škodu a ublíženie na zdraví.
Tretia smernica Rady 90/232/EHS stanovuje povinnosti členským štátom prijať potrebné kroky na zabezpečenie toho, aby sa povinné poistenie zodpovednosti za
škodu v súvislosti s používaním motorových vozidiel vzťahovalo na celé Spoločenstva na základe jednotnej poistnej sadzby.
Smernica Rady 90/618/EHS ustanovuje najmä povinnosti členského štátu, v ktorom sa poskytujú služby , požadovať, aby sa poisťovňa stala členom jeho garančného fondu a aby sa podieľala na jeho financovaní. Poisťovatelia si okrem toho musia vymenovať svojho reprezentanta pre ten členský štát, v ktorom poskytujú služby, zodpovedného za zhromaždenie potrebných informácií a za zastupovanie poisťovateľa vo vzťahu k osobám uplatňujúcim nárok alebo opravný prostriedok pred súdmi alebo orgánmi daného členského štátu.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2000/26/EHS o aproximácii zákonov členských štátov vzťahujúcich sa na poistenie zodpovednosti za škodu pri prevádzkovaní motorových vozidiel, a ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 73/239/EEC a 88/357/EHS. Jej cieľom je najmä stanoviť špeciálne ustanovenia pre poškodené strany, ktoré majú nárok na náhradu akejkoľvek ujmy alebo škody, ktorá bola spôsobená dopravnou nehodou. Spomenuté osoby majú právo na podanie žaloby voči poisťovni osoby nesúcej zodpovednosť. Upravuje činnosť likvidačných zástupcov, informačných centier, orgány pre náhradu škody.
6.Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou EÚ:
Návrh zákona je čiastočne kompatibilný s právnou normou EÚ.
Úplná kompatibilita sa dosiahne vstupom Slovenskej republiky do EÚ.
Osobitná časť
K čl. I
V § 9 ods. (1) zákona č. 381/2001 o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa doplnením písmena f) odstraňuje neopodstatnené uzatváranie zmluvy o povinnom zmluvnom poistení vlastníkom vozidla počas vyradenia motorového vozidla z cestnej premávky. Rovnako neopodstatnené finančné náklady na poistenie počas vyradenie motorového vozidla z cestnej premávky.
V § 12 ods. (1) zákona č. 381/2001 o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa doplnením písmena g) umožňuje poisťovateľovi jednoznačne si nárokovať voči poistníkovi škodu, ktorú spôsobil protizákonne prevádzkovaným motorovým vozidlom vyradeným z cestnej premávky. Toto umožní posilniť dodržiavanie zákona č. 315/1996 Z. z. a odstráni prípadné zneužívanie zmluvného poistenia poistníkom počas tohto obdobia.
K čl. II
Účinnosť tohto zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov SR. Zákon si nevyžaduje osobitnú legisvakačnú dobu a odloženie jeho prijatia a nadobudnutia účinnosti by iba naďalej finančne poškodzovalo vlastníkov vozidiel, ktoré sú vyradené z cestnej prevádzky.
Bratislava 15.11.2002
Juraj Blanár
poslanec
Národnej rady Slovenskej republiky